IDE-disk i USB-kabinet
Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-08-10 04:59

For overførsel af data fra to gamle IDE-harddiske til en ny maskine
med SATA, har jeg købt en USB-fidus. Der er stik til IDE og så plugger
man bare USB-stikket i PC'en.

En harddisk, der kun indeholdt data, gik fint, omend langsomt, men når
jeg sætter mit gamle primære drev i, dukker USB-drevet aldrig op.

Den gamle harddisk indeholder Windows Home. Hvad sker der, når jeg
sætter strøm til den: Forsøger den at boote, eller hvad? Og hvorfor
bliver drevet ikke vist i stifinderen?

Det er vigtigt for mig at kunne komme til at kopiere fra disken, da
nogle programmers data jo ligger der, bl.a. alle mine mails.

Fra : Jt

Dato : 28-08-10 07:46

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Det er vigtigt for mig at kunne komme til at kopiere fra disken, da
> nogle programmers data jo ligger der, bl.a. alle mine mails.

Kan være den ikke kan finde ud af det på et drev der normalt bootes op på.

Kan du ikke sætte den i den gamle maskine igen og hente dem derfra?
Hvis du kan er det nemt at hente det hele.

Theilo

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-08-10 11:33

On Sat, 28 Aug 2010 08:46:06 +0200, "Jt" <hindbaer@stofanet.dk> wrote:

> [...]

>Kan du ikke sætte den i den gamle maskine igen og hente dem derfra?
>Hvis du kan er det nemt at hente det hele.

Den gamle maskine er stendød, så det er ikke en mulighed.

Fra : Jens Petersen

Dato : 28-08-10 09:01

On Sat, 28 Aug 2010 05:59:00 +0200, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk>
wrote:

>Den gamle harddisk indeholder Windows Home. Hvad sker der, når jeg
>sætter strøm til den: Forsøger den at boote, eller hvad? Og hvorfor
>bliver drevet ikke vist i stifinderen?

Måske er harddisken NTFS formatteret?
--
OV1A Jens

Remember, If you're not in bed by 22:30..... go home!

Fra : Jens Petersen

Dato : 28-08-10 09:09

On Sat, 28 Aug 2010 10:01:22 +0200, Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

>Måske er harddisken NTFS formatteret?

Hvis der er et IDE-stik i den nye maskine, så sæt den midlertidigt til
der.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-08-10 11:38

On Sat, 28 Aug 2010 10:09:05 +0200, Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

>Hvis der er et IDE-stik i den nye maskine, så sæt den midlertidigt til
>der.

Det er der ikke. Havde der været det, var alle de krumspring med
USB-adapter IDE > SATA jo unødvendigt.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-08-10 12:16

On Sat, 28 Aug 2010 12:38:18 +0200, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk>
wrote:

>Det er der ikke. Havde der været det, var alle de krumspring med
>USB-adapter IDE > SATA jo unødvendigt.

Muligvist ikke korrekt. Jeg svarede pr. rygrad, men faktisk slår det
mig, at jeg ikke har haft låget pillet af min nye Acer M3203
(desktop).

Den købte jeg i stedet for den Medion fra Aldi, som brød totalt sammen
allerede den første dag. Jeg fik pengene retur og fik en bedre maskine
med mere ram for +500.

Kontrolpanel > Enhedshårdtering > IDE ATA/ATAPI-controllere:
ATA Channel 0
ATA Channel 1
Standard Dual Channel PCI IDE-controller

Er sidstnævnte noget jeg kan bruge til tilslutning af mine harddiske
direkte?

Fra : Henning

Dato : 28-08-10 12:32

> [...]
>ATA Channel 1
>Standard Dual Channel PCI IDE-controller
>
>Er sidstnævnte noget jeg kan bruge til tilslutning af mine harddiske

Ja - løft låget af og se om stikkene er der fysisk. Husk at jumpe
disken til master/slave el. single, alt efter type.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-08-10 11:37

On Sat, 28 Aug 2010 10:01:22 +0200, Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

>Måske er harddisken NTFS formatteret?

Øhhh, ja? Det er de begge to og det gav ingen problemer med den første
jeg smed i. Hvad skulle det betyde?

Siden min oprindelige posting er det gået helt galt. Det er ikke siden
lykkedes mig at få kontakt til nogen af dem. Jeg mangler stadig at få
kopieret nogle mapper fra den første (som kun indeholdt data) og visse
dele af den anden, som indeholdt styresystem og programmer, samt
f.eks. alle mine mails i Windows Live Mail.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-09-10 15:42

On Sat, 28 Aug 2010 12:36:38 +0200, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk>
wrote:

> [...]
>dele af den anden, som indeholdt styresystem og programmer, samt
>f.eks. alle mine mails i Windows Live Mail.

I skal lige have enden på historien:

Jeg flikkede nogen sammen (strøm og IDE-datakabel) og via
IDE-controlleren i den nye maskine, fik jeg forbindelse til
harddiskene en ad gangen.

Ingen af dem havde taget skade og jeg kunne kopiere nok så nydeligt.
Det gik langsomt, men det gik.

Så meget for en USB-boks!!! Ptøh!!

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 28-08-10 10:34

Kurt Hansen expressed precisely :
> [...]
>
> Den gamle harddisk indeholder Windows Home. Hvad sker der, når jeg
> sætter strøm til den: Forsøger den at boote, eller hvad? Og hvorfor

Jeg købte en USB-fidus af mærket Digitus, og den virkede fint med den
første disk, men den anden blev ikke vist i stifinderen - akkurat som
det du oplever.
Det viste sig at IDE-stikket i USB-fidusen akkurat var så smalt, at det
kunne sættes forkert i disken, dvs. forskydes med et enkelt ben.

--
/klaus

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-08-10 11:54

On Sat, 28 Aug 2010 11:34:29 +0200, Klaus Jørgensen
<kj@address.invalid> wrote:

> [...]

>Det viste sig at IDE-stikket i USB-fidusen akkurat var så smalt, at det
>kunne sættes forkert i disken, dvs. forskydes med et enkelt ben.

Det er der ikke plads til på min LogiLink UA0066. Alt er kontrolleret
og er monteret korrekt.

Underligt at det virkede første gang. Siden har jeg fortvivlet søgt
efter ny driver, pplugget ind og ud, tændt og slukket for
USB/harddisken, gået tilbage til et gendannelsespunkt FØR jeg begyndte
på det hele.

Nu har jeg været frem og tilbage mellem så mange gendannelsespunkter,
at flere af dem er invalide og dem der virker, har lavet om på en hel
del i Windows (Home Premium). Øv, øv, øv ... Geninstallation!!! - ???

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 28-08-10 11:48

wrote:
> [...]
>
>En harddisk, der kun indeholdt data, gik fint, omend langsomt, men når
>jeg sætter mit gamle primære drev i, dukker USB-drevet aldrig op.

Endnu et forslag.
Kan du høre om harddisken kører normatl?
Det kan tænkes at et gammelt drev kræver mere strøm end dit USB stik
kan levere.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-08-10 11:58

On Sat, 28 Aug 2010 12:47:44 +0200, Erik Helmer Nielsen
<ehelmer@email.invalid> wrote:

>Endnu et forslag.
>Kan du høre om harddisken kører normatl?
>Det kan tænkes at et gammelt drev kræver mere strøm end dit USB stik
>kan levere.

Begge harddiske kører, når de er monteret og tilsluttet. Om de kører
normalt, er jeg ikke i stand til at afgøre.

Jeg har især lyttet til den disk med styresystem - om den læser data,
men det gør den ikke.

Hvis det var rent held i første forsøg og at mine USB-stik ikke
leverer strøm nok, hvad gør jeg så?

Kabinettet har en strømforsyning til 220 volt (eller det 230/240 vi
kører med nu om dage?).

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 28-08-10 16:15

On Sat, 28 Aug 2010 12:57:59 +0200, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk>
wrote:
>Jeg har især lyttet til den disk med styresystem - om den læser data,
>men det gør den ikke.
>
>Hvis det var rent held i første forsøg og at mine USB-stik ikke
>leverer strøm nok, hvad gør jeg så?

Her er en billig løsning (29 Kr)
http://www.av-cables.dk/computer_kabler/usb_kabel/usb_kabel/usb_stroemkabel/usb_stroemkabel_20_03_m_4031_da.html

Erik Helmer Nielsen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-08-10 16:26

"Erik Helmer Nielsen" <ehelmer@email.invalid> skrev i meddelelsen
> Her er en billig løsning (29 Kr)

Da USB-boksen har egen strømforsyning, så burde strøm ikke være et
problem - det er kun aktuelt med enheder, der får strøm via USB stikket.

Jan

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-08-10 12:29

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk> wrote:

<snip>

> Den gamle harddisk indeholder Windows Home. Hvad sker der, når jeg
> sætter strøm til den: Forsøger den at boote, eller hvad? Og hvorfor
> bliver drevet ikke vist i stifinderen?

Prøv om du kan få forbindelse til den første disk igen - for at checke
om det muligvis skulle være selve USB-kabinettet der er stået af.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-08-10 12:35

On Sat, 28 Aug 2010 13:28:44 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

>Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk> wrote:
>
><snip>

>Prøv om du kan få forbindelse til den første disk igen - for at checke
>om det muligvis skulle være selve USB-kabinettet der er stået af.

Jeg kan ikke få kontakt med nogen af dem, hverken på den nye
desktopmaskine, eller på min gamle bærbare (som dog kører Win7).

Selve "fidusen" består, groft sagt, af en lille frontpanel med en
printplade, en on/off-knap, powerstik og USB-tilslutning. Bagud er der
er strømstik og et IDE-stik. Det burde ikke være nødvendigt at
indbygge harddisken i kabinettet, men blot slutte den til stikkene.
Det virkede i hvert fald første gang.

Der er strø - ingen tvivl om det. Jeg har prøvet at bytte fladkablet
ud, da jeg KAN have beskadige det (stikket går stramt), men det gør
ingen forskel.

Fra : Rado

Dato : 28-08-10 16:05

On Sat, 28 Aug 2010 13:35:24 +0200, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk>
wrote:

>Jeg kan ikke få kontakt med nogen af dem, hverken på den nye
>desktopmaskine, eller på min gamle bærbare (som dog kører Win7).

Hvorfor ikke prøve IDE kanalerne i maskinen fremfor at rode videre med
det USB halløj? Så får du jo også testet om de virker.

--
Rado

We're all biased. The question is however whether we're
biased in the right or in the wrong direction...

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-08-10 08:18

wrote:

> [...]
>
>Den gamle harddisk indeholder Windows Home. Hvad sker der, når jeg
>sætter strøm til den: Forsøger den at boote, eller hvad? Og hvorfor

Follow-up og sammendrag:

På mit bundkort er der to gammeldaws stik med 2x40 ben: et til floppy
og et til IDE. Fladkabel har jeg.

Jeg formoder at jeg monterer fladkablet til bundkort og den gamle
harddisk - det kræver vist ikke yderlige forklaring, men hvordan får
jeg strøm? Der er et ledigt strømkabel, men det er jo med SATA-stik.
Kan man købe en adapter?

Jeg har to gamle harddiske:
Seagate Barracuda ATA IV ST360021A, 60 Gb
Seagate Barracuda 7200.9, 160 Gb

På sidstnævnte er der en jumper på position 1 (af 4), men ingen på den
første (set med data til venstre og strøm til højre). Hvis jeg skal
montere dem midlertidigt, en ad gangen, har jumperne så betydning og
hvordan skal de sidde?

Og så til jammerdalen:

Det er ikke lykkedes mig at få kontakt via USB-boksen. Jeg har
geninstalleret maskinen (recovery) med fabriksindstillinger, så jeg er
helt sikker på at den ikke husker noget. Desuden har jeg installeret
Acronis True Image, som laver nogle fortrinlige spejlinger. Jeg har
geninstallérbare images på forskellige stadier og jeg har gjort mig
den ulejlighed at checke om de virker og det gør de.

Programmet har også en "Try & Decide"-funktion, som er en slags
sandkasse. Når det kører, kan man ændre alt det man har lyst til og
afslutningsvist vælge mellem om man vil gemme ændringerne, eller om
man vil annullere dem. Jeg har kørt mine eksperimenter med USB-boksen
i denne tilstand. I modsætning til Windows' gendannelsespunkter, er
genetableringen 100%.

Rent logisk formodes man vel at montere harddisken i kabinettet, skrue
det fast og montere frontpanelet. Når jeg herefter plugger det til et
USB-stik i computeren, starter Windows med at installere
driversoftwaren, men efter lang tid giver den op og meddeler, at
installationen er mislykket.

Drevet optræder som "USB toIDE Bridge" under enheder og printeret, men
med en gul advarselstrekant. Fejlfindig konstaterer, at der er
problemer med driveren, starter en geninstallation, men den mislykkes
også. Den medfølgende driver på CD er kun til Windows 98.

Hvis jeg på en frisk maskine tilslutter boksen uden harddisk,
installerer Windows selv driver og melder OK. Drevet dukker dog ikke
op i stifinderen, men det kan ses i enhedshåndtering, så jeg må
formode at der er korrekt installeret.

Når jeg så monterer en harddisk i, forsvinder driveren fra
enhedshåndtering og der sker absolut intet. Drevet er og bliver
usynligt.

På frontpanelet sidder der en on/off. Når jeg tilslutter står den på
off, USB-kablet plugges i maskinen og driverinstallationen starter,
når jeg slår over på on. Fint nok. Når jeg slukker for kabinettet,
monterer en harddisk og tænder igen, sker der ingenting og drevet
bliver ikke vist. Det skal nævnes, at kabinettet har separat
strømforsyning.

Jeg kører i ring og kommer ingen vegne. Er der nogen der har erfaring
med korrekt procedure og rækkefølge, for at montere et sådant
harddiskkabinet?

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 29-08-10 08:29

Kurt Hansen skrev:

> [...]
>problemer med driveren, starter en geninstallation, men den mislykkes
>også. Den medfølgende driver på CD er kun til Windows 98.

Når jeg har noget af den slags der ikke vil som jeg vil, så prøver jeg med
en ubuntu-cd og får det stort set altid til at virke, i ubuntu kan data
fra den eksterne så flyttes til harddisken i pc'en.

ellers fortæl noget mere om hvilken controller det er, "USB toIDE Bridge"
er en massebetegnelse, der gør det i praksis umuligt at finde rette
driver, det gør det heller ikke nemmere at der ikke er oplyst hvilket os
det skal bruges til

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-08-10 10:52

On 29 Aug 2010 07:29:27 GMT, "Ivan V. Klattrup"
<ivan.klattrup@gmail.com> wrote:

>Når jeg har noget af den slags der ikke vil som jeg vil, så prøver jeg med
>en ubuntu-cd og får det stort set altid til at virke, i ubuntu kan data
>fra den eksterne så flyttes til harddisken i pc'en.

Aha, det vil jeg prøve. Jeg skal vel bare afvikle Ubuntu fra CD'en med
harddiskkabinettet tændt og så registrerer den selv drevet, hvis
ellers det virker?

Uanset hvilken harddisk jeg sætter i, lyser den røde kontrollampe
konstant, hvilket ifølge "brugsanvisningen" betyder, at drevet læser
eller skriver. Når jeg lægger øret til snurrer disken, men der er
ingen "knitrelyse" fra læsearmen.

> [...]
>er en massebetegnelse, der gør det i praksis umuligt at finde rette
>driver, det gør det heller ikke nemmere at der ikke er oplyst hvilket os

Jeg er hjernedød m.h.t. hardware og dertil hørende software, så jeg er
ikke med på hvad du mener. Her er et udpluk:

Egenskaber for USB lagerenhed:
Driverproducent: Microsoft
Driverversion: 6.1.7600.16385 (win7_rtm.090713-1255)
Driverfil: C:\Windows\system32\drivers\USBSTOR.SYS
Enhedsbeskrivelse: USB-lagerenhed
Enhedstype: USB-controllere (Universal Serial Bus)
Producent: Kompatibel USB-lagerenhed
Placering: Port_#0005.Hub_#0003
Enhedsstatus: Enheden kan ikke starte. (Kode 10)

Egenskaber for USB TO IDE Bridge:
Producent: Kompatibel USB-lagerenhed
Model: USB TO IDE Bridge
Modelnummer: Ikke tilgængelig
Kategorier: Ukendt
Beskrivelse: Ikke tilgængelig
Navn: USB-lagerenhed
Type: USB Controllere (Universal Serial Bus)
Placering: Port_#0005.Hub_#0003
Enhedsstatus: Enheden kan ikke starte. (Kode 10)

Når driveren installeres korrekt (når der ingen harddisk er i, kommer
den ind i Enhedshåndtering som et diskdrev:

Generic Disk Void USB Device

Kan du bruge noget af ovenstående? Ellers fortæl mig hvad jeg skal
kigge efter og hvor.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-08-10 13:15

> [...]

>en ubuntu-cd og får det stort set altid til at virke, i ubuntu kan data
>fra den eksterne så flyttes til harddisken i pc'en.

Ubuntu kan åbenbart se enheden, men ikke finde ud af hvad det er og
gøre det tilgængeligt som et drev:

http://www.danacord.dk/UbuntuScreenShot.png

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 29-08-10 21:24

> Ubuntu kan åbenbart se enheden, men ikke finde ud af hvad det er og
> gøre det tilgængeligt som et drev:
>
> http://www.danacord.dk/UbuntuScreenShot.png

Jeg synes mere og mere, at det ser ud til, at alle dine eksperimenter har
skadet mere, end de har gavnet. Noget tyder på, filsystemet på diskene er
blevet ødelagt, så nu skal du virkelig til at passe på med, hvad du laver.
Min antagelse når jeg frem til via det du ser med ubuntu, samt at du kunne
se disken i enhedshåndtering - men ikke i Stifinder.
Så nu kommer du nok til en fase, som hedder diskredning i stedet for. Der
findes mange forskellige redskaber til det - heraf også flere gratis. Bl.a.
kan jeg anbefale det gratis program pcinspector.
Samtidig vil jeg tillade mig at konkludere (ud fra hvad du indtil nu har
skrevet her i tråden), at du ikke er særlig skrap til det hardwaremæssige,
så du bør få en til at hjælpe dig, som ved lidt mere om, hvorledes tingene
hænger sammen.
Jeg er meget i tvivl om, hvad du efterhånden har udsat disken for, så derfor
kan det være svært at vurdere, hvor stor chancen for dataredning er, men fra
nu af er det særdeles vigtigt, at der ikke eksperimenteres, medmindre man
virkelig ved, hvad man laver. Ellers bliver chancen for redning bare mindre
og mindre, og du må under ingen omstændigheder skrive til disken.
Hvis ikke du kender nogen, er du velkommen til at kontakte mig (min mailadr.
er valid), idet jeg har en del forskellige redskaber til rådighed for
dataredning.
Alternativt findes der professionelle firmaer -men det koster altså kassen,
når de går i gang. Til gengæld kan de vist stort set så også genskabe næsten
alt.

Kurt

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-08-10 06:04

On Sun, 29 Aug 2010 22:24:21 +0200, "Kurt B. Andersen"
<kurtanospam@privat.dk> wrote:

> [...]
>Min antagelse når jeg frem til via det du ser med ubuntu, samt at du kunne
>se disken i enhedshåndtering - men ikke i Stifinder.

Det "eneste" jeg har foretaget mig er at plugge USB ind og ud og slået
strøm til og fra. Jeg har på intet tidspunkt forsøgt at skrive til
diskene.

>Så nu kommer du nok til en fase, som hedder diskredning i stedet for. Der
>findes mange forskellige redskaber til det - heraf også flere gratis. Bl.a.
>kan jeg anbefale det gratis program pcinspector.

Joe, men så kræver det vel en gammel maskine, hvor diskene kan
monteres direkte. Min eneste mulighed for tilgang fra min
SATA-maskine, er jo USB.

> [...]
>så du bør få en til at hjælpe dig, som ved lidt mere om, hvorledes tingene

Du har helt ret, hvilket jeg også har erkendt tidligere i tråden. Jeg
havde bare ikke forestillet mig at jeg kunne skade diskene ved de
operationer jeg har foretaget. Jeg har jo ikke foretaget mig noget
aktivt, men kun set passivt til, at drevet ikke dukkede op.

>Hvis ikke du kender nogen, er du velkommen til at kontakte mig (min mailadr.
>er valid), idet jeg har en del forskellige redskaber til rådighed for
>dataredning.

Det vil jeg muligvist gøre. Først vil jeg forsøge at genkalde mig
præcist hvad på diskene som eventuelt måtte være sig vigtigt, at jeg
vil besvære andre mennesker med det. At ofre tusindvis af kroner på en
dataredning kommer ikke på tale.

Man skal jo have syv pund skidt om året. Lidt modstand her i livet
hærder og man bliver forhåbentlig stærkere og klogere af det. Jeg er
af den type der gemmer og gemmer - ofte uden at have overvejet
relevansen og det kan jo godt være jeg skal tage en kold tyrker og
overveje den vane fremover

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-08-10 22:33

Kurt Hansen skrev:

> Joe, men så kræver det vel en gammel maskine,
> hvor diskene kan monteres direkte.

Jamen, er der ikke en IDE-port på bundkortet?

Her kan du så montere disken på et fladkabel, og
ad den vej få adgang til disken.

> Min eneste mulighed for tilgang fra min SATA-
> maskine, er jo USB.

Der er mange flere muligheder.

Jeg har meget ofte været ude for at en IDE-disk
ikke har fungeret i en boks med USB, så har jeg
været nødt til at sætte den direkte til maskinen.

Her er der flere muligheder, men noget kan drille,
afhængig af om den er sat til master eller slave.

Har din maskine ikke den mulighed (jeg ved ikke
hvor gammel den er), må du ringe til en ven

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Rado

Dato : 30-08-10 23:18

Som Kurt skrev tidligere:

---------------------
[...]

----------------------

Det svarede så både jeg og en anden på, men ingen respons. Tror hans
newsserver misser nogle poster.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-08-10 05:34

On Tue, 31 Aug 2010 00:17:41 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

> [...]
>direkte?
>----------------------
>
>Det svarede så både jeg og en anden på, men ingen respons. Tror hans

Njarh, jeg sidder bare ikke ved stavepladen hele tiden. Mens en masse
mennesker intet arbejde har, får jeg mere og mere travlt. Min gadget
på skrivebordet fortæller mig her til morgen, at der er 1842 dage til
jeg går på efterløn

Men jeg glemte vist at svare der hvor du oplyste, at der skal bruges
et kabel der har eSATA i den ene ende og SATA i den anden. Det kabel
jeg har købt, har eSATA i begge ender. Jeg kvitterer hermed met tak.

Fra : Rado

Dato : 01-09-10 00:03

On Tue, 31 Aug 2010 06:33:38 +0200, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk>
wrote:

> [...]
>et kabel der har eSATA i den ene ende og SATA i den anden. Det kabel
>jeg har købt, har eSATA i begge ender. Jeg kvitterer hermed met tak.

You're welcome. Men hvis jeg var dig ville jeg nu prøve at sætte
IDE/PATA diskene på stikkene i maskine, hvis der er nogen. Det plejer
normalt at fungere.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-09-10 06:05

On Wed, 01 Sep 2010 01:02:54 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>You're welcome. Men hvis jeg var dig ville jeg nu prøve at sætte
>IDE/PATA diskene på stikkene i maskine, hvis der er nogen. Det plejer
>normalt at fungere.

Joe, jeg kan sikkert godt finde og købe et SATA/IDE-kabel, men der
skal jo også støm til de gamle harddiske og det er der ikke
IDE-strømstik i den nye maskine.

Fra : Henning

Dato : 01-09-10 10:44

On Wed, 01 Sep 2010 07:04:46 +0200, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk>
wrote:

>Joe, jeg kan sikkert godt finde og købe et SATA/IDE-kabel, men der
>skal jo også støm til de gamle harddiske og det er der ikke
>IDE-strømstik i den nye maskine.

Køb en converter-kabel, eller brug stikkene fra den gamle maskine.
Hvis der er rigeligt med stik i den nye, sker der ikke noget ved at
skifte et af dem til et gammeldags stik.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-09-10 16:23

On Wed, 01 Sep 2010 11:43:45 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Køb en converter-kabel, eller brug stikkene fra den gamle maskine.
>Hvis der er rigeligt med stik i den nye, sker der ikke noget ved at
>skifte et af dem til et gammeldags stik.

Vil det sige, at jeg kan tage et SATA-strømstik i den nye og bytte ud
med et gammelt, hvis jeg bruger de samme farver i de samme huller?

Fra : Henning

Dato : 01-09-10 17:11

>Vil det sige, at jeg kan tage et SATA-strømstik i den nye og bytte ud
>med et gammelt, hvis jeg bruger de samme farver i de samme huller?

Præcis

Fra : Rado

Dato : 01-09-10 19:10

wrote:

>Joe, jeg kan sikkert godt finde og købe et SATA/IDE-kabel,

Er det ikke PATA/IDE stik i maskinen? Det plejer der at være når der
er en PATA/IDE controller.