Er mit CMOS-batteri stået af?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-08-10 11:05

Min 6 år gamle PC vil ikke boote. Blæsere og harddiske kører, harddisklampen
på PC'ens frontpanel lyser konstant, men der sker ikke noget på skærmen.

Jeg har i længere tid haft problemer med at tænde maskinen. Ofter skere der
ikke noget, når jeg tænder den på knappen foran. Hvis jeg afbryder på vippekontakten
bagpå og venter 20 sekunder og igen trykker på knappen, starter den som regel,
men nogle gange må jeg forsøge flere gange.

Er det CMOS-batteriet der er stået af, eller hvad kan der være i vejen?

Tillægsspørgsmål: Hvis jeg er nødt til at købe ny PC, overvejer jeg ugens
Medion i Aldi. Gode eller dårlige erfaringer med det?

Tillæg til tillæg: Jeg har to gamle harddiske i den gamle og de skal jo spilles
over på en evt. ny. Jeg kan ikke se i annoncen, om der er plads til en eller
flere harddiske i Medion'en, men det er der vel?

Fra : Peter

Dato : 24-08-10 11:31

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spilles over på en evt. ny. Jeg kan ikke se i annoncen, om der er plads
> til en eller flere harddiske i Medion'en, men det er der vel?

Prøv at pille venstre side af kabinettet, og tjek dine
elektrolyt-kondensatorer. Det er sådan nogle blyants tykke komponenter der
står på højkant og med et kryds i toppen.
Hvis de buler op i toppen, er det der du har problemet og en nyt bundkort er
nødvendigt.
Er kondensatorerne ok, er det din harddisk der er stået af.
Hvis du køber en ny computer, kan du ikke umiddelbar overføre de to gamle
harddiske til den nye.
Dokumenter, billeder, musikfiler og videos kan kopieres direkte over, men
styreprogram (Windows) og installerede programmer er du nød til at
installere igen.
Jeg kender ikke Medion computere, og kunne ikke selv finde på at købe en
sådan.
Jeg ville gå til den lokale computer pusher og købe en "bambus" computer,
sammensat efter mit ønske.

PeterB

Fra : jk

Dato : 24-08-10 11:38

On Tue, 24 Aug 2010 10:05:15 +0000 (UTC), Kurt Hansen
<kurt@ugyldig.dk> wrote:

> [...]
>men nogle gange må jeg forsøge flere gange.
>
>Er det CMOS-batteriet der er stået af, eller hvad kan der være i vejen?

Nja, cmos batteriet har betydning for, om bios opsætningen bliver
husket, når strømmen tages helt fra, som du netop gør. Så det tror jeg
ikke. Jeg tror, at strømforsyningen er ved at være udbrændt. Den skal
levere mange spændinger indenfor visse tolerancer, ellers vil PC'en
ikke starte. Du skal ikke købe en ny. Kig på hvad den har af stik, og
lån en der har samme stik.

>Tillægsspørgsmål: Hvis jeg er nødt til at købe ny PC, overvejer jeg ugens
>Medion i Aldi. Gode eller dårlige erfaringer med det?

Nej, det er sikkert udmærket.
>Tillæg til tillæg: Jeg har to gamle harddiske i den gamle og de skal jo spilles
>over på en evt. ny. Jeg kan ikke se i annoncen, om der er plads til en eller
>flere harddiske i Medion'en, men det er der vel?

Du kan købe et usb-kabinet til 3,5" harddisk (check om det er IDE, det
tror jeg med 6 år på bagen, ellers sata), og sætte dem deri, een ad
gangen.

mvh

John

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-08-10 11:18

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> noget på skærmen.

> Er det CMOS-batteriet der er stået af, eller hvad kan der være i

Højst sandsynligt ikke. CMOS batteriet holder strøm til CMOS/BIOS for at
den husker sine indstillinger og uret.

Dine symptomer kunne tyde på mange ting, fx. at bundkortet er stået af,
dårlig RAM osv.

--
Bjarke Andersen

Fra : Ole C

Dato : 24-08-10 11:24

Kurt Hansen skrev blandt andet:

> [...]
> gange.
>
> Er det CMOS-batteriet der er stået af, eller hvad kan der være i

Det er ikke CMOS-batteriet. Det vil normalt kun betyde at uret går i stå -
og måske også at BIOS resetter til en eller anden standard-indstilling.
Efter din beskrivelse lyder det mere som om strømforsyningen er defekt. En
ny kan købes for et par hundrede kroner - og er du nogenlunde fiks på
fingrene, bør du selv kunne skifte den.
Ved samme lejlighed er det naturligvis smart at skifte CMOS-batteriet på en
seks år gammel maskine...

> Tillægsspørgsmål: Hvis jeg er nødt til at købe ny PC, overvejer jeg
> ugens Medion i Aldi. Gode eller dårlige erfaringer med det?

Medions produkter plejer at være glimrende - og Aldi giver i øvrigt 30 dages
fuld returret.

> Tillæg til tillæg: Jeg har to gamle harddiske i den gamle og de skal
> jo spilles over på en evt. ny. Jeg kan ikke se i annoncen, om der er
> plads til en eller flere harddiske i Medion'en, men det er der vel?

Formentlig. Ellers er det ikke noget stort problem at lave en midlertidig
løsning, så du kan flytte dine data - for eksempel ved at montere den/de
gamle harddisk(e) i et eksternt USB-kabinet a la:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=4188381087&n=496908102&pn=674363071

--
vh
Ole C

Fra : Henning

Dato : 24-08-10 11:44

> [...]
>men nogle gange må jeg forsøge flere gange.
>
>Er det CMOS-batteriet der er stået af, eller hvad kan der være i vejen?
Sandsynligvis ikke, det kan være alt. Men formodentlig motherboard
eller strømforsyning

>Tillægsspørgsmål: Hvis jeg er nødt til at købe ny PC, overvejer jeg ugens
>Medion i Aldi. Gode eller dårlige erfaringer med det?
Absolut gode erfaringer. Fordelen er jo, at du har 30 dages returret
uden de stiller spørgsmål

>Tillæg til tillæg: Jeg har to gamle harddiske i den gamle og de skal jo spilles
>over på en evt. ny. Jeg kan ikke se i annoncen, om der er plads til en eller
>flere harddiske i Medion'en, men det er der vel?

Der er sikkert (det plejer der at være) en bay på toppen til ekstern
disk, det kræver dog et seperat kabinet.
Vær obs. på at dine gamle diske er IDE, idage hedder standarden SATA,
både på harddiske og DVD-drev. Så det er slet ikke sikkert der er
plads til IDE-diske i maskinen. Så findes der andre metoder...

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-08-10 13:04

Kurt Hansen skrev:
> [...]
> på vippekontakten bagpå og venter 20 sekunder og igen trykker på
> knappen, starter den som regel, men nogle gange må jeg forsøge flere gange.

Det "plejer" at ytre sig med nogle helt vilde
datoer hen imod batteriets sidste timer. "Plejer"
er død, jeg har måske skiftet batteri 5 gange på
20 år med PC'er.

> Er det CMOS-batteriet der er stået af, eller hvad kan der være i vejen?

Det er den simpleste test du kan gennemføre:. Sæt
et nyt batteri i.
> Tillægsspørgsmål: Hvis jeg er nødt til at købe ny PC, overvejer jeg
> ugens Medion i Aldi. Gode eller dårlige erfaringer med det?

Jeg har/haft 3 Medion computere, der alle har
fungeret fotrinligt i.h.hh. beskrivelserne.
Udmæærkede danske guides. Masser af software,
både godt og bloat. Prisen er normalt 3/4 eller
mindre end andre brands.14 dages tilbagelevering,
selvom apparatet ikke er i stykker, men blot skuffer,
uden vrøvl.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Kurd

Dato : 24-08-10 14:17

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Kurt Hansen skrev:

---

> [...]
> mindre end andre brands.14 dages tilbagelevering,
> selvom apparatet ikke er i stykker, men blot skuffer,

Sikke meget du (tror, du) ved.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-08-10 16:29

Kurd skrev:
> "Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
> ---

> Sikke meget du (tror, du) ved.

???

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-08-10 13:40

Hej Mig,

Undtagelsesvist vil jeg skrive oven over citatet, da "alle" jo har læst mit
indlæg. Jeg er imponeret over den saglighed og kompetance der lægges for
dagen.

Bortset fra startproblemer, har alt fungeret upåklageligt, så jeg tror ikke
harddiskene fejler noget. Da jeg af og til skal knipse flere gange med vippe-on/off-kontakten
og trykke på "the big blue", er det formentlig strømproblemer. Jeg er ingen
haj til hardware, men måske skulle jeg forsøge mig med at sætte en anden
strømforsyning i. Checker lige de andre ting der er nævnt oxo.

Tak for svar til alle.