SATA udvidelseskort driller
Fra : Thomas Gulmark

Dato : 20-05-10 15:32

Hej gruppe,

Jeg har et pci-kort med fire SATA-porte på, som volder lidt kvaler:

Historie:

---
Kortet har siddet i min (bedagede) medieserver og fungeret glimrende
uden RAID-funktion i et lille års tid. I starten med en disk, senere med
tre. Ingen problemer.

Bundkortet dør, bliver udskiftet og pludselig siger PCI-kortet at der
ikke er en gyldig array og stopper boot-processen der.
---

Jeg har prøvet med en eller flere diske tilsluttet, samme resultat.
Straks der sluttes noget til kortet, er det som om det tror, at det skal
boote fra et RAID-array.

Har nogen prøvet noget lignende eller har nogen et bud på, hvad der går
galt?

PCI-SATA-kort: DeLock Controller SATA, 4 port W/raid,
fg-sa3114-4ir-01-tr21

Bundkort: Asrock A330GC

Venlig hilsen
Thomas Gulmark

Fra : Martin [TMM]

Dato : 20-05-10 15:42

Hej
On 20-05-2010 16:32, Thomas Gulmark wrote:
> Jeg har prøvet med en eller flere diske tilsluttet, samme resultat.
> Straks der sluttes noget til kortet, er det som om det tror, at det skal
> boote fra et RAID-array.

Prøv om der er et punkt i din (bundkort)bios, der har med bootsekvensen
at gøre. Er der et punkt der hedder bootable add-in cards. Hvis der er,
så enten fjern det, eller sæt det længere tilbage i rækkefølgen.
Dit 3114-kort har, så vidt jeg husker, ikke nogen egentlig bios, da det
er et software-raid kort.

Mvh
Martin

Fra : Thomas Gulmark

Dato : 20-05-10 17:28

Den 20-05-2010 16:42, Martin [TMM] skrev:
> [...]
> så enten fjern det, eller sæt det længere tilbage i rækkefølgen.
> Dit 3114-kort har, så vidt jeg husker, ikke nogen egentlig bios, da det

Hej

Der er ikke nogen punkter i min BIOS, der har at gøre med boot fra
add-in cards.
Den genkender IDE (som jeg booter fra), SATA og USB (når der er en
USB-stick tilsluttet).
SATA-drev på indstikskortet ser den ikke.

Prøvede at flashe til seneste BIOS, hjalp ikke.

Jeg tænker heller ikke at kortet har "ægte" RAID, men noget menu-væsen
er der da. Den siger - efter hukommelsen -
"No valid device.
Presse Ctrl-S or F4 to enter RAID utility"

I RAID utility er der så flg. muligheder:
Create RAID set
Delete RAID set
Rbuild RAID 1
Resolve Conflicts
Low level format
Logical Drive info
---

Utility'en genkender ikke nogen Logical Drive's -det skulle der jo
heller ikke være.
Der er ingen konflikter.
Der er ingen RAID sets at slette.

?!?

Mvh
Thomas

Fra : Martin [TMM]

Dato : 20-05-10 20:07

Hej
On 20-05-2010 18:28, Thomas Gulmark wrote:
> Utility'en genkender ikke nogen Logical Drive's -det skulle der jo
> heller ikke være.
> Der er ingen konflikter.
> Der er ingen RAID sets at slette.

Har du mulighed for at oprette JBOD's i det menu, når du trykker på F4?
JBOD (Just A Bunch of Disks) er måden hvorpå man laver enkelt-drev på
lidt større RAID-kort. I hvert fald dem jeg har haft fingrene i. Hvis du
kan det, tror jeg du kan komme videre i boot, og selvfølgelig læse dine
diske i dit styresystem.

Vær dog opmærksom på, IKKE at initialize dine drev. Initialize gør i
praksis det samme som en formatering, og det er du nok næppe interesseret i.

Mvh
Martin

Fra : Thomas Gulmark

Dato : 20-05-10 20:40

Den 20-05-2010 21:07, Martin [TMM] skrev:
> [...]
>
> Vær dog opmærksom på, IKKE at initialize dine drev. Initialize gør i
> praksis det samme som en formatering, og det er du nok næppe

JA!!

Den havde en "concatenate"-modus i Create RAID set.
Det virkede.

Tusind tak for hjælpen!

Mvh
Thomas

Fra : Martin [TMM]

Dato : 20-05-10 20:44

Hej
On 20-05-2010 21:39, Thomas Gulmark wrote:
> Den havde en "concatenate"-modus i Create RAID set.
> Det virkede.
> Tusind tak for hjælpen!

Rart at kunne være til hjælp. Det var så lidt.

Mvh
Martin