Webcam og USB forlængerkabel ?
Fra : knagsted51@gmail.com

Dato : 16-05-10 07:55

Hvor langt et USB forlængerkabel kan man tillade sig at ha mellem PC
og webcam ?

Mhv
Knagsted

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 16-05-10 19:45

On 16-05-2010 15:55, knagsted51@gmail.com wrote:

> Hvor langt et USB forlængerkabel kan man tillade sig at ha mellem PC
> og webcam ?

5 meter eller 3 meter.
http://www.usb.org/about/faq/ans5

En ting er dog teori en anden er praksis.
Dit webcam har jo ikke nødvendigvis læst specifikationerne for
USB-standarden.

--
mvh Jacob [5260 Odense S]
Mailadressen er god nok som den er.

Fra : Rado

Dato : 17-05-10 02:44

On Sun, 16 May 2010 20:45:03 +0200, "Jacob [5260 Odense S]"
<jacob5260@gmail.com> wrote:

>5 meter eller 3 meter.
>http://www.usb.org/about/faq/ans5

Er der forstærker i kan afstanden være op til 50 meter:

http://www.av-connection.dk/?ML=1406

--
Rado
"Den genetiske kode minder ikke om software - den ER software,

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 17-05-10 20:46

On 17-05-2010 03:44, Rado wrote:

> Er der forstærker i kan afstanden være op til 50 meter:
> http://www.av-connection.dk/?ML=1406

HVis man følger dit link, står der så ikke maksimalt 4 Booster kabler +
det kabel man bruger? Dvs 25 meter.
Eller overser jeg noget.

Mener der engang var nogle der eksperimenterede med USB over CAT5 netkabler.
Det kan sikkert Googles.

Fra : Hauge

Dato : 17-05-10 21:15

Jacob [5260 Odense S] skrev:
> Mener der engang var nogle der eksperimenterede med USB over CAT5
> netkabler.

Hjælper desværre ikke, da det er timing og ikke kun signalkvalitet det
afhænger af.

Mvh Hauge

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-05-10 21:57

Jacob [5260 Odense S] skrev:

> Mener der engang var nogle der eksperimenterede
> med USB over CAT5 netkabler.

Jeg lavede sidste år et forsøg men en USB
Extender. Den kunne sagtens læse min usb-
pen på 30 meters afstand, men systemet kører
USB 1.1 - og det er ikke hurtigt nok til mit
webcam og kunne derfor ikke bruges til
noget fornuftigt

Jeg skulle bruge det til at tage billeder af fugle
i mit fuglebad i opløsningen 1600 x 1200, men
usb 1.1-systemet nedsatte opløsningen til
320 x 240.

Skal jeg have noget tilsvarende til USB 2.0, vil
det koste mere end 5000 kroner.

For nylig er jeg faldet over:

http://www.getmore.dk/k%C3%B8b-ua0079_logilink_billig/netv%C3%A6rksenhed-til-netv%C3%A6rk/ua0079_11271017_po.html

Her kan jeg tilslutte 4 forskellige usb-enheder, for
eksempel en printer, scanner, ekstern harddisk
og andre ting - men mit

http://www.logitech.com/da-dk/webcam_communications/webcams/devices/5867

vil den ikke æde (ikke understøttet, siger den).

Sætter jeg en usb-hub til systemet, der den heller
ikke understøttet - det understøtter KUN 4 ordinære
usb-enheder.

Jeg leder fortsat efter en løsning hvor jeg kan få
mit usb-kamera ud på mere end 5 meters afstand
fra min pc.

Er der nogen der finder den optimale løsning, så
skriv endelig til mig.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Max

Dato : 17-05-10 22:16

Hej Allan

> Jeg leder fortsat efter en løsning hvor jeg kan få
> mit usb-kamera ud på mere end 5 meters afstand
> fra min pc.

Hvorfor ikke bruge et rigtig videokamera og så overføre
signalet enten trådløst eller med kabel ?

Max

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-05-10 00:47

Max skrev:

> Hvorfor ikke bruge et rigtig videokamera og så
> overføre signalet enten trådløst eller med kabel?

Det løser bare ikke problemet, det er jo ikke et
"webcam" i den forstand - det er jo bare en optagelse
at intet.

Meningen med det er at fange det faktiske, og derefter
have mulighed for at optage det, enten som video eller
billeder.

Fra : Rado

Dato : 18-05-10 03:31

On Tue, 18 May 2010 01:46:51 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Det løser bare ikke problemet, det er jo ikke et
>"webcam" i den forstand - det er jo bare en optagelse
>at intet.

Mit videokamera fungere da fuldkommen som et webcam, via dlink
(firewire). Ved dog ikke hvor lange kablerne kan være her, eller om
der kan fås et trådløst mellemled.

Fra : Max

Dato : 18-05-10 13:24

Hej Allan

> Meningen med det er at fange det faktiske, og derefter
> have mulighed for at optage det, enten som video eller
> billeder.

Og den mulighed mener du ikke et almindelig videokamera giver ?

Er det ikke systemer som de har i banker og lignende steder
du vil have ?

Max

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-05-10 19:27

Max skrev:

> Er det ikke systemer som de har i banker og
> lignende steder du vil have ?

Jeg vil have mit webcam til at vise billeder live
på min skærm i 1600 x 1200 - og det skal stå
mere end 15 meter væk.

Et almindeligt overvågningskamera har kun
640 x 480, for eksempel:

http://www.logitech.com/da-dk/webcam_communications/video_security_systems/add-on_cameras/devices/4327

Fra : Max

Dato : 18-05-10 19:34

Hej Allan

> Jeg vil have mit webcam til at vise billeder live
> på min skærm i 1600 x 1200 - og det skal stå
> mere end 15 meter væk.

Hvad er det for et webcam der kan køre den opløsning ?

> Et almindeligt overvågningskamera har kun
> 640 x 480, for eksempel:

Og man kan da få andre, et HD kamera f.eks.

Max

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-05-10 21:06

Max skrev:

> Hvad er det for et webcam der kan køre den opløsning ?

Det er et Logitech Webcam Pro 9000, se:

http://www.logitech.com/da-dk/webcam_communications/webcams/devices/5867

> Og man kan da få andre, et HD kamera f.eks.

Jamen, jeg har jo kameraet - jeg mangler blot lidt
kommunikation mellem det og pc'en - uden at det
koster en bondegård.

Se mit svar til Jacob tidligere!

Fra : Max

Dato : 18-05-10 22:09

Hej Allan

> Jamen, jeg har jo kameraet - jeg mangler blot lidt
> kommunikation mellem det og pc'en - uden at det
> koster en bondegård.

Pointen er jo at havde du valgt kameraet efter det du
skal bruge det til, ja så kunne du nøjes med et kabel
der kunne være meget langt.

Max

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-05-10 23:03

Max skrev:

> Pointen er jo at havde du valgt kameraet efter
> det du skal bruge det til, ja så kunne du nøjes
> med et kabel der kunne være meget langt.

Ja, nu mangler jeg kun den trådløse haveslange,
har du et bud?

Fra : Max

Dato : 19-05-10 07:44

Hej Allan

> Ja, nu mangler jeg kun den trådløse haveslange,
> har du et bud?

Brug den naturen har stillet til rådighed de sidste
par milliarder år.

--
Mvh Max

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-05-10 23:24

Den 17/05/10 22.56, Allan Vebel skrev:

> Jeg leder fortsat efter en løsning hvor jeg kan få
> mit usb-kamera ud på mere end 5 meters afstand
> fra min pc.
>
> Er der nogen der finder den optimale løsning, så
> skriv endelig til mig.

Har du overvejet et kamera der kan gå på WiFi i stedet?

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-05-10 00:56

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Har du overvejet et kamera der kan gå på WiFi i
> stedet?

Ja, men hvad med kvalitetet og opløsning?

Dem jeg har set, kører med 640 x 480 - det er ikke
nok for mig.

Jeg får en helt fantastisk resultat når kameraet er
tilsluttet direkte til pc'en - det er det samme jeg vil
opnå når kameraet står 30 meter væk.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-05-10 06:52

Den 18/05/10 01.55, Allan Vebel skrev:

> Jeg får en helt fantastisk resultat når kameraet er
> tilsluttet direkte til pc'en - det er det samme jeg vil
> opnå når kameraet står 30 meter væk.

Der er en begrænsning på hvor lange USB-kabler kan være og den er under
30 meter, men du kan vel sagtens have USB-hubs _med_ strøm på undervejs?

Alternativt har der været en del snak om at ALDI havde en dims der kunne
sætte USB-enheder på Ethernet. Det er vel sådan en tingest du skal have?

http://gizmodo.com/249044/wiranger-extends-usb-over-wi+fi
http://www.globaledgesoft.com/products/PSub.asp?lid=22&seq=233

Eller en lille pc sammen med webcammet ude i marken?

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-05-10 21:29

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Der er en begrænsning på hvor lange
> USB-kabler kan være

Det er jeg klar over, maksimalt 5 meter.

> Alternativt har der været en del snak om at
> ALDI havde en dims der kunne sætte USB
> -enheder på Ethernet. Det er vel sådan en
> tingest du skal have?

Jeg har prøvet flere forskellige løsninger, sidst
var det:

http://www.getmore.dk/køb-ua0079_logilink_billig/netværksenhed-til-netværk/ua0079_11271017_po.html

Den er virkelig god til løsninger med ekstern
harddisk, usb-pen, printer, scanner og andre
usb-ting via netværket, men når det kommer
til mit Logitech Webcam 9000 Pro, så er det
ikke understøttet.

En ting den er god til: Jeg kan tilgå min backup
via nettet, og således bruge den som fil-server,
web-server og andre ting ude i den store vide
verden.

Jeg prøvede lige fra min arbejdsplads at udskrive
et dokument på min netværksprinter hjemme - det
gik fint.

> http://gizmodo.com/249044/wiranger-extends-usb-over-wi+fi
> http://www.globaledgesoft.com/products/PSub.asp?lid=22&seq=233

Jeg har bare ikke lyst til at købe en dims til 5000
kroner, som jeg alligevel ikke kan bruge til det
formål jeg ønsker.

> Eller en lille pc sammen med webcammet ude i
> marken?

Det er igen den dyre løsning.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-05-10 03:21

Den 18/05/10 22.29, Allan Vebel skrev:

> [...]
> harddisk, usb-pen, printer, scanner og andre
> usb-ting via netværket, men når det kommer
> til mit Logitech Webcam 9000 Pro, så er det

En USB-enhed er vel en USB-enhed?

Nå, det er det så åbenbart ikke.

> Jeg har bare ikke lyst til at købe en dims til 5000
> kroner, som jeg alligevel ikke kan bruge til det
> formål jeg ønsker.

Naturligvis ikke. Det er så bare måske det du allerede har gjort.

> Det er igen den dyre løsning.

Kommer da sandelig an på bestykningen. Det behøver jo ikke være en
spritny maskine - bare den har USB-2 porte.

Du har allerede undersøgt muligheden med et par USB-hubs på vejen?

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-05-10 23:09

> En USB-enhed er vel en USB-enhed?
>
> Nå, det er det så åbenbart ikke.

Mit webcam fungerer via alle mulige andre usb-
enheder, men så snart der er noget LAN imellem,
siger systemet at det ikke er understøttet, så snart
jeg tilslutter det.

Ovennævnte er ret kritisk, der kan tilsluttes max 4
usb-enheder, men ikke en usb-hub eller andre ting
der kræver flere usb-tilgange.

> Kommer da sandelig an på bestykningen. Det
> behøver jo ikke være en spritny maskine - bare
> den har USB-2 porte.

Jamen, det bliver nok løsningen, selv det ikke var
meningen at have to windows-systemer kørende
for at få løsningen. Jo, jeg kan dele netværksdrev
og få det ind ad den vej - det er bare en temmelig
besværlig måde at løse det på.

Jeg kan se min hustrus webcam på min pc, men
det er ikke den bedste løsning.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-05-10 07:02

Den 20/05/10 00.09, Allan Vebel skrev:

> Jamen, det bliver nok løsningen, selv det ikke var
> meningen at have to windows-systemer kørende
> for at få løsningen. Jo, jeg kan dele netværksdrev

Lige så snart du snakker USB-overførsler har du problemet med lange kabler.

Jeg hørte godt du er glad for dit kamera og vil bruge DET, men har du
evt overvejet at købe et kamera med TCP/IP i stedet? Så ville du kunne
gøre dette bare med en enkelt, billig netværksopkobling.

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-05-10 19:48

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Lige så snart du snakker USB-overførsler har
> du problemet med lange kabler.

Jamen, kablet er kun 1,6 meter - det var jo derfor
der skulle noget LAN imellem - for at komme ud
på 15 meter.

> Jeg hørte godt du er glad for dit kamera og vil
> bruge DET, men har du evt overvejet at købe et
> kamera med TCP/IP i stedet?

Hm, fås det i den opløsning jeg vil bruge?

Fra : Rado

Dato : 18-05-10 02:09

On Mon, 17 May 2010 21:45:31 +0200, "Jacob [5260 Odense S]"
<jacob5260@gmail.com> wrote:

> [...]
>Eller overser jeg noget.
>
>Mener der engang var nogle der eksperimenterede med USB over CAT5 netkabler.

Der er faktisk en dims på siden jeg linkede til der anvender netkabel
- det er den der kan gå op til 50 meter.

Fra : Max

Dato : 18-05-10 13:26

Hej Rado

> Der er faktisk en dims på siden jeg linkede til der anvender netkabel
> - det er den der kan gå op til 50 meter.

Ja, men problemet med den er at den køre USB 1.1 og det
er vel ikke hurtigt nok til ordentlig video ?

Max

Fra : Rado

Dato : 18-05-10 16:30

On Tue, 18 May 2010 14:25:38 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Rado

>Ja, men problemet med den er at den køre USB 1.1 og det
>er vel ikke hurtigt nok til ordentlig video ?

Nej åbenbart ikke, efter hvad Allan siger.

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-05-10 21:32

Rado skrev:

> Nej åbenbart ikke, efter hvad Allan siger.

Det er faktisk det, det hele går ud på - se mit
svar til Thorbjørn!