Damhaven i Aalborg
Fra : Arne Nielsen

Dato : 25-04-10 22:19

I Folketælling 1890 har jeg fundet et stednavn i Aalborg købstad:
Damhaven. Matrikelnummeret er Byjord 2a.

Jeg kan ikke finde Damhaven på et nutidigt kort, er der nogen, der kan
hjælpe mig?

Venlig hilsen
Arne Nielsen

--
E-mail: Fjern 0 i adresse ved direkte svar.
Hjemmeside/homepage: http://www.parken52.dk/

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 26-04-10 08:16

"Arne Nielsen" skrev:
> [...]
>Matrikelnummeret er Byjord 2a.
>
> Jeg kan ikke finde Damhaven på et nutidigt kort, er der nogen, der kan

Hvis ejerlavet er Aalborg bygrunde, så ligger matr.nr. 2a i dag ved
Strandvejen 10/Vestre Havnepromenade (iflg. ois.dk), d.v.s. lige ved
Limfjordsbroens begyndelse.

Mvh
Svend-Erik Lindberg

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 26-04-10 15:59

På et gammelt matrikelkort kan man se, at matr.nr. 2a lå et andet sted end i
dag;
se:
http://arkiv.kms.dk/mpn/o2mapviewer.aspx?type=o1k_oekort&id=4157&mode=2&elav=2005051

Så vidt jeg kan se, lå nr. 2a i et område, der i dag mod nord, øst og syd
afgrænses af gaderne Kastetvej, Svendsgade og Reberbansgade.

Mvh
Svend-Erik Lindberg

Fra : Arne Nielsen

Dato : 26-04-10 20:30

Den 26-04-2010 16:59, Svend-Erik Lindberg skrev:

> [...]
>
> Så vidt jeg kan se, lå nr. 2a i et område, der i dag mod nord, øst og syd
> afgrænses af gaderne Kastetvej, Svendsgade og Reberbansgade.

Tak for oplysningerne, du har uden tvivl ret.

Jeg har i dag på Stadsarkivets hjemmeside fundet nogle gamle kort. På
Krags kort, plan 73, fra 1893-94 er der mellem Reberbansgade og
Valdemarsgade indtegnet et hus, Damhuset, matrikelnummer 2a-2x. Huset er
tegnet som beliggende over Valdemarsgade, så mon ikke det er nedrevet
før 1893. Der er også indtegnet et par damme.

Jeg har kun kunnet finde Damhaven i folketælling 1890. Jeg går ud fra,
at området må være indenfor Budolfi sogn.

Venlig hilsen
Arne Nielsen