St. Regnegade, Kbh. Helt nøjagtigt, hvor l~
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-04-10 08:39

Fra nytårsaften 1961 til 1976 lå det rigtige jazzhus
Montmartre i Store Regnegade i København. Men helt
eksakt, i hvilken bygning og hvilket nr. i gaden lå
jazzhuset?

Ifølge Wikipedia: "I 2010 genåbner jazzpianisten
Niels Lan Doky og hans ven, entreprenøren Rune Bech,
Jazzhus Montmartre på den orindelige adresse i
Store Regnegade 19A. Niels flytter hjem fra Paris for
at være musikchef, mens Rune Bech er direktør."

Jeg kan finde tusindvis af billeder fra det indvendige
af det gamle jazzhus, men er der nogen der kan henvise
til et billede af indgangen set udefra?

Jeg kan ikke huske at det lige præcis var i nr. 19A at
det foregik dengang først i 1970'erne. Faktisk troede
jeg at jazzhuset lå i en bygning der blev revet ned til
fordel for den grimme parkeringsplads på hjørnet af
Ny Østergade og St. Regnegade. Jeg håber da at jeg
husker helt og aldeles forkert.

--
Herluf :·)

Fra : Robert Piil

Dato : 07-04-10 08:44

Herluf Holdt, 3140 skrev:
> [...]
> fordel for den grimme parkeringsplads på hjørnet af
> Ny Østergade og St. Regnegade. Jeg håber da at jeg

Det ser ud til at 19a faktisk er den oprindelige placering:
http://politiken.tv/ibyen_dk/ibyen/article940503.ece

--
Robert Piil

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-04-10 09:10

Robert Piil skrev:

> Det ser ud til at 19a faktisk er den oprindelige placering:
> http://politiken.tv/ibyen_dk/ibyen/article940503.ece

Tak.
Det at Jens Nordsøs gipsrelief stadig er på væggen,
der hvor baren var, ser jo temmelig overbevisende ud.

--
Herluf :·)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-04-10 08:55

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Tak.
> Det at Jens Nordsøs gipsrelief stadig er på væggen,
> der hvor baren var, ser jo temmelig overbevisende ud.

Jeg glemte at der jo også var nogle af Mogens Gyllings
gipsmasker på bagvæggen ved baren. Dem kan man se
på nogle af de mange YouTube-videoer fra Montmartre.

Det lader til at gipsmaskerne har været taget ned, men
nu bliver sat op igen:

http://www.berlingske.dk/boeger/store-regnegade-jazztour-retur

Her er koordinaterne på Store Regnegade 19a, som I
kan kopiere ind i Google Earth:

55°40′54.92″ N 12°34′56.57″ E
Hvis I klikker på "fotografiapparatet" i Gothersgade
udfor St. Regnegade, og panorerer, kan I lige netop
skimte butiksfacaden, som den så ud i foråret 2009.

--
Herluf :·)

Fra : thl

Dato : 11-04-10 14:13

On 8 Apr., 09:54, "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJ...@privat.dk>
wrote:

> [...]
> udfor St. Regnegade, og panorerer, kan I lige netop
> skimte butiksfacaden, som den så ud i foråret 2009.

Her er vi endnu tættere på:
http://map.krak.dk/m/pV8ew

mvh
Thorbjørn

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 07-04-10 09:41

"Herluf Holdt skrev bl.a.:
> Jeg kan finde tusindvis af billeder fra det indvendige
> af det gamle jazzhus, men er der nogen der kan henvise
> til et billede af indgangen set udefra?

Det er ejendommeligt, at man ikke kan finde et eneste billede på nettet af
Jazzhus Montmartre set fra gadesiden. I den udmærkede bog "Montmartre -
Jazzhuset i St. Regnegade 19, Kbhvn K, 1959 - 1976" af Frank Büchmann-Møller
og Henrik Wolsgaard-Iversen, er der kun eet billede, som viser facaden, -
som den så ud ca. 1930 (hvor stedet i øvrigt også hed Montmartre). Stort set
alle de andre mange billeder i bogen viser interiøret og de mange musikere,
som spillede der i tidens løb.

Mvh
Svend-Erik Lindberg

Fra : Per Vadmand

Dato : 07-04-10 10:56

Svend-Erik Lindberg wrote:

> [...]
> øvrigt også hed Montmartre). Stort set alle de andre mange billeder i
> bogen viser interiøret og de mange musikere, som spillede der i
Jeg har efterlyst et billede af facaden med kæmpeplakaten af Count Basie på
Facebook.

Per V
--
Læs om "mit liv som fugl" på bogguide her:
http://www.bogguide.dk/meninger.asp?_unr=1526340.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 07-04-10 19:49

Svend-Erik Lindberg skrev:

> [...]
> øvrigt også hed Montmartre). Stort set alle de andre mange billeder i
> bogen viser interiøret og de mange musikere, som spillede der i

Men /var/ der noget særligt at se på facaden ude fra gaden o. 1965? Jeg
mener, gik man ikke ind gennem en portåbning, og var de eventuelle
gadevinduer ikke blændet af?

--
Jørgen Grandt
Forsvar og bevar vores nudanske Å i Århus!

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-04-10 20:05

On 07-04-2010 20:48, Jørgen Grandt wrote:
> Men /var/ der noget særligt at se på facaden ude fra gaden o. 1965? Jeg
> mener, gik man ikke ind gennem en portåbning, og var de eventuelle
> gadevinduer ikke blændet af?

Jeg har været der, i de glade 60'ere, men igen er der det med
hukommelsen.
Man gik ind fra gaden. Til højre for et stort blændet gadevindue, som
muligvis bare var sortmalet på indersiden, var indgangen.
(Min hukommelse siger kun eet stort vindue).
Der kan være bygget om flere gange, og om det har været sådan hele
perioden, kan jeg ikke stå inde for.

Henning Jensen.

--
Take time to laugh.

Fra : Per Vadmand

Dato : 07-04-10 22:45

Henning Jensen wrote:

> [...]
> (Min hukommelse siger kun eet stort vindue).
> Der kan være bygget om flere gange, og om det har været sådan hele

Facaden bestod af et nok tre-fire meter højt butiksvindue, der var blændet
på indersiden og på ydersiden havde et kæmpeportræt af Count Basie, hvis
hånd nederst i billedet pegede hen mod porten. Lige foran pegefingerspidsen
stod der "Jazz" med små bogstaver.

Billedet kan (forhåbentlig) ses her, blot spejlvendt:
http://www.bargainbinrecords.bizland.com/basie%20autob.jpg

Per V.

Per V

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 07-04-10 22:49

Per Vadmand skrev bl.a.:

> [...]
> Basie, hvis hånd nederst i billedet pegede hen mod porten. Lige foran
> pegefingerspidsen stod der "Jazz" med små bogstaver.

Pudsigt at Basies finger pegede hen mod porten, når/hvis der var indgang
ude fra gaden.

--
Jørgen Grandt - www.hamigen.dk

Borer man helt ind til benet, er det
måske dér hunden ligger begravet

Fra : Per Vadmand

Dato : 07-04-10 22:54

Jørgen Grandt wrote:

> Pudsigt at Basies finger pegede hen mod porten, når/hvis der var
> indgang ude fra gaden.

Det var der ikke. Man skulle ind i porten og op ad en lille trappe til
venstre. Læs her mit lille essay om Morntmartre i tresserne i almindelighed
og Dexter Gordomn i særdeleshed:

http://www.pervadmand.dk/dexter.htm.htm

Per V

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-04-10 00:16

Per Vadmand skrev:

> Det var der ikke. Man skulle ind i porten og op ad en lille trappe til
> venstre.

Nå ja, jeg mente det nok!

> Læs her mit lille essay om Morntmartre i tresserne i
> almindelighed og Dexter Gordomn i særdeleshed:

> [...]

Hvad gør det man er en dårlig taber,
når bare man er eminent til at vinde!

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-04-10 23:24

On 07-04-2010 23:45, Per Vadmand wrote:
> [...]
> hånd nederst i billedet pegede hen mod porten. Lige foran pegefingerspidsen

Jeg må hellere understrege, at når jeg deltager her, så er det ikke for
at komme op at skændes med nogen af jer. Så tag det med et smil, hvis
jeg husker fejl.

Billedet af Count Bassie, ud mod gaden, husker jeg ikke.
Derimod er det rigtigt, at stedet virkede og formentlig er en tidligere
butik. Ikke specielt stort og særdeles mørkt og tilrøget.
Skråt over for "Montmartre", hvor gaden slår et lille knæk, ligger der
en ejendom, hvidmalet, dengang med en antikvitetsforretning i
stueetagen, Jeg havde en kort periode, lidt forbindelse til denne ejendom.

De gange jeg var i "Montmartre", var der ikke specielt mange gæster,
især med bagtanke på, at der ikke var så mange steder, man kunne høre
Jazz. Der var lidt jazz i "Charmaine", hvor det ofte var mere
'kundevenlig' jazz, og i Vestergade, hvor det var en pianist der
spillede de gamle, meget traditionelle jazznumre. Sidstnævnte sted var
på første sal, næsten overfor Connies violinbyggerfirma, som var i nr. 3.

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-04-10 00:25

Henning Jensen skrev bl.a.:

> Jeg må hellere understrege, at når jeg deltager her, så er det ikke
> for at komme op at skændes med nogen af jer.

Det tror jeg da heller ikke, at nogen af os tror. Hvad skulle ideen da
være med det?

> Så tag det med et smil, hvis jeg husker fejl.

Niks! Det gør vi jo alle indimellem. Og jeg gider ikke smile héle tiden.

- Hr. doktor, jeg tror, jeg lider af hukommelsestab.
- Nårh, hvorfor tror De det?
- Tror hvad?

--
Jørgen Grandt

Hellere bide førerulvene i haserne
- end tingene i sig og tænderne sammen!

Fra : Henning Jensen

Dato : 08-04-10 05:42

On 08-04-2010 01:24, Jørgen Grandt wrote:
> Det tror jeg da heller ikke, at nogen af os tror. Hvad skulle ideen da
> være med det?

Det spørger jeg mig selv om, alt ofte her på Usenet.

Jeg har desværre ikke tid til, at køre ind og se i bygningen dag.
I tillægsbindet til "København før og nu", "Gamle Københavnske
Billeder", er der på side 153 et meget gammelt foto, taget før
nedrivningerne omkring 1911. Det er taget fra Didrik Badskærs Gang og op
mod Store Regnegade, mod bygningen, der måske godt kan være den, der
langt senere kom til at rumme "Montmartre".
Jeg har ikke tid til, at scanne før til aften. Men hvis en af jer også
har bindet, kan I måske be- eller afkræfte.
Ha' en god dag.

Hilsen Henning Jensen.

--
Take time to laugh.

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 08-04-10 13:47

"Henning Jensen" skrev bl.a.:
> [...]
> "Montmartre".
> Jeg har ikke tid til, at scanne før til aften. Men hvis en af jer også har

Jeg har kigget på det billede, du henviser til.
Didrik Badskærs Gang løb parallelt med Gammel Mønt og ganske tæt på denne.
Den bygning, man kan se, må derfor have ligget i den ende af Store
Regnegade, der løber ud i Gammel Mønt. Jazzhus Montmartre ligger oppe i den
anden ende, som løber ud i Gothersgade.
Huset, man ser på billedet, eksisterer ikke mere.

Mvh
Svend-Erik Lindberg

Fra : Henning Jensen

Dato : 08-04-10 17:39

On 08-04-2010 14:46, Svend-Erik Lindberg wrote:

> Huset, man ser på billedet, eksisterer ikke mere.

Tak.

Henning Jensen

--
Take time to laugh.

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 09-05-10 09:53

Svend-Erik skrev bl.a:
> [...]
> den anden ende, som løber ud i Gothersgade.
> Huset, man ser på billedet, eksisterer ikke mere.

I fortsættelse af ovenstående:
Sad i går og fordrev tiden med at kigge i ovennævnte tillægsbind til
"København før og nu", og fandt til min overraskelse et billede af den
bygning i Store Regnegade, som Jazzhus Montmartre er genåbnet i. Billedet er
fra 1918 og findes øverst på side 178. Porten og de tre vinduespartier ses
tydeligt. Kig under starten af det store skilt over førstesalsvinduerne,
hvor der står "Udsalg af partivarer - auktionsvarer og fallitboer".

Mvh
Svend-Erik Lindberg

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-05-10 12:15

Svend-Erik Lindberg skrev:

> [...]
> Gammel Mønt. Jazzhus Montmartre ligger oppe i den anden
> ende, som løber ud i Gothersgade. Huset, man ser på billedet,

Åh, først nu forstår jeg hvor denne "Didrik Badskærs Gang"
egentlig lå. På Hother Waagensens kort fra 1886 kunne
man ikke læse, hvad den hed (den er dog nævnt i registret
som "Didrikbadskjærsgang") og på Meldals Trap-kort fra
1906 står der bare D.B.G. på den smalle gade.

Der er tilsyneladende lavet rigtigt meget om i det kvarter
i begyndelsen af 1900-tallet, hvor man fx også navngav
Christian IX's Gade. Den blinde sidegade "Lille Regnegade"
forsvandt i 1910, da man forlængede "Ny Østergade".

--
Herluf :·)

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 09-05-10 13:55

Herluf Holdt skrev:
> [...]
> Christian IX's Gade. Den blinde sidegade "Lille Regnegade"
> forsvandt i 1910, da man forlængede "Ny Østergade".

Du kan også finde gangen på dette "Matrikulskort over Staden Köbenhavn
1689":
https://images.kb.dk/present?id=dk003647

Mvh
Svend-Erik