PCI-baseret SATA: 150 eller 300 ?
Fra : Torben

Dato : 07-02-10 09:34

Jeg har et ældre bundkort med en AMD 2 GHz processor.

Bundkortet understøtter ikke direkte SATA. Nu har jeg fået 2 x 500 GB
SATA drev (300 Mbps) foræret.

Spørgsmålet er så: når bundkortet kun understøtter PCI (altså ikke PCI-
Express), kan det så betale sig at investere i en SATA controller til 300
MBps - de koster omkring 450 kr - eller vil PCI-bussen alligevel kun være
hurtig nok til at køre med 150 MBps kort, som koster omkring 190 kr.

Jeg kan ikke helt gennemskue om den ekstra hastighed på SATA-kortet vil
være spildt.

Jeg har ikke nødvendigvis brug for RAID.

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-02-10 14:08

Torben wrote:

> Jeg har et ældre bundkort med en AMD 2 GHz processor.
>
> Bundkortet understøtter ikke direkte SATA. Nu har jeg fået 2 x 500 GB
> SATA drev (300 Mbps) foræret.

Hvis du mener SATA2 er det 3 Gbps. Første version af SATA er 1.5 Gbps.

> [...]
> 300 MBps - de koster omkring 450 kr - eller vil PCI-bussen alligevel kun
> være hurtig nok til at køre med 150 MBps kort, som koster omkring 190

Køb det billgste. Du kommer ikke i nærheden af SATA1 hastigheder med det
setup (hvis ikke PCI bussen sætter begrænsningen gør dit motherboard).
Husk at 1.5 Gbps er lidt under 200 MB/sec. Vær glad hvis du får 40-50 MB/
sec, og mindre kan også gøre det.

--
Jesper Lund

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 07-02-10 16:04

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> writes:

> [...]
> setup (hvis ikke PCI bussen sætter begrænsningen gør dit motherboard).
> Husk at 1.5 Gbps er lidt under 200 MB/sec. Vær glad hvis du får 40-50 MB/

Grundet 8B/10B enkodningen af SATA linket, svarer de 1.5Gbit/s til
nøjagtig 150MByte/s. Så vidt jeg ved gælder det samme for 3Gbit/s
SATA (dvs = 300MByte/s).

Kai

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 08-02-10 10:10

Torben <dam-kat-jensen@gmail-kat-.com> crashed Echelon writing

> Jeg kan ikke helt gennemskue om den ekstra hastighed på SATA-kortet vil
> være spildt.

SATA er hurtigere end PCI. PCI bussen har teoretisk 133MB/s at gøre godt
med, og denne båndbredde er delt med øvrige komponenter såsom netkort,
lydkort øvrige controllere osv.

Dernæst skal du tænke på diskene, hvor meget kan de levere.

--
Bjarke Andersen