Er processoren færdig??
Fra : Lars Hansen

Dato : 04-02-10 11:18

Hejsa

Jeg har sådan et gammelt AsRock K7VM2 bundkort med en AMD Athlon XP2200 på.
Jeg ved godt det er en gammel svinger, men nu har den stået og kørt som
server i en del år efterhånden uden problemer.

Så opdagede jeg her forleden dag at der i XP stod at det kun var en XP1500
der sad i, og lader jeg den stå sådan kører systemet stadig som en drøm.
Men prøver jeg i BIOS at sætte den op til 133 MHz så den ved at det er en
XP2200 så kommer der mærkelige streger på skærmen når man prøver at starte
Windows op.
Langt de fleste gange lykkes det slet ikke at starte "dyret" op, den når
ikke engang til at vise BIOS. Efter nogle forgæves forsøg kommer den så op
og siger at systemet har prøvet at starte op uden held nogle gange og at jeg
derfor skal gå i BIOS og ændre indstillinger.
Lader jeg CPU-dobler stå til "Auto" tror den at det er en XP1500 og tingene
kører som sagt fint.

Er det BIOS eller bundkort der er strøget sig en tur??

Jeg ved godt at jeg kan få et nyere og bedre bundkort og en nyere og bedre
CPU for en slik i dag, men systemet har bare kørt og kørt i årevis uden
problemer.

På forhånd tak for jeres kvalificerede svar.

Lars Hansen

Fra : Mads

Dato : 04-02-10 17:38

On Thu, 4 Feb 2010 11:18:23 +0100, "Lars Hansen" <Lars@oland.danmark>
wrote:

>Er det BIOS eller bundkort der er strøget sig en tur??

Ku også være RAM der er blevet lidt ustabile.

Min gamle XP2400+ blev også ustabil ved den ellers korrekte
hastighed og på den hjalp det at fjerne det ene RAM modul.

Så fik den 2 nye til et par hundrede kroner og den har kørt perfekt
siden. ( den kører som server ligesom din )

mvh Mads

Fra : Infinity

Dato : 05-02-10 04:50

Mads wrote:

> [...]
>
> Så fik den 2 nye til et par hundrede kroner og den har kørt perfekt
> siden. ( den kører som server ligesom din )

Netop.
Mit Asus A7V bundkort vil kun køre med 2 ram stænger og ikke 3 som der er
plads til.
--
/Infinity

Fra : Martin Johansson

Dato : 21-02-10 20:11

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i meddelelsen
> [...]
> tingene kører som sagt fint.
>
> Er det BIOS eller bundkort der er strøget sig en tur??

Tjek evt. for kondensatorer der buler eller lækker på bundkortet.
Så vidt jeg kan se, har bundkortet en alder så det kan være et problem.
For nogle år siden, var der en større skandale, ang. flere firmaer der havde
købt kondensatorer der var af ringe kvalitet.
Sagen udsprang vist af en flok taiwanesiske producenter der havde købt en
mangelfuld "opskrift", som var tilvejebragt ved en større omgang
industrispionage.
Læs mere her, og se billeder, der viser hvad du skal kigge efter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

Jeg har selv oplevet det to gange.
Første gang var et Abit KT7A-Raid der døde af uforklarlige årsager, det var
så døde kondensatorer viste det sig.
Bemærk at de kan skiftes, hvis ikke de har lækket voldsomt, om det kan svare
sig, er så en anden snak.
Og for nogle måneder siden led min Antec TruePower 430W, samme skæbne.
Ved søgning på nettet, kan jeg se at det er sket flere gange med den
strømforsyning, så jeg har vist bare været heldig at den har holdt så længe.