Lundtofte Knivfabrik, hvor lå den?
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-01-10 22:20

Hej

Er der nogen der ved lidt om Lundtofte Knivfabrik,
som lavede forskellige ting i rustfrit stål, fx en
fantastisk god coctailshaker, og ikke mindst det
smukke Fuga-bestik, designet af nordmanden
Tias Eckhoff.

Hvor lå fabrikken, og hvornår lukkede den? Havde
den noget med knivfabrikken i Rådvad, som lukkede
i 1973, at gøre?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 29-01-10 09:49

"Herluf Holdt, 3140" skrev bl.a.:
> [...]
> Tias Eckhoff.
>
> Hvor lå fabrikken, og hvornår lukkede den? Havde
> den noget med knivfabrikken i Rådvad, som lukkede

------
Iflg. diverse antikvitetshjemmesider lå der en virksomhed i Lundtofte, som
hed Dansk Knivfabrik A/S. I KRAK 1967 var adressen angivet som Nymøllevej
66 - 76, Lyngby.

Dine øvrige spørgsmål kan jeg ikke sige noget fornuftigt om.

Mvh
Svend-Erik Lindberg

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 30-01-10 12:10

Svend-Erik Lindberg skrev:

> Iflg. diverse antikvitetshjemmesider lå der en virksomhed i
> Lundtofte, som hed Dansk Knivfabrik A/S. I KRAK 1967 var adressen
> angivet som Nymøllevej 66 - 76, Lyngby.

Tyder noget på at vi er nødt til at vente og håbe, at ældre
lyngbyborgere og/eller tidligere ansatte på knivfabrikken opdager tråden
her? Måske Lyngby har et lokalarkiv som ved en masse. Hm, tjekke, tjekke

Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-10 10:59

On Sat, 30 Jan 2010 12:10:15 +0100, Jørgen Grandt
<UnstableOn@Cable.dk> wrote:

> [...]
>her? MÃ¥ske Lyngby har et lokalarkiv som ved en masse. Hm, tjekke, tjekke

Hej Som jeg husker det så var Rådvad og Dansk Knivfabrik 2 forskellige
fabrikker.

Rådvad lå som Finn beskriver det i Rådvad og Dansk Knivfabrik lå i
Lundtofte der hvor bl. a. Schous Fabrikker havde til huse.
Der lå en del fabrikker/virksomheder bl. a. en strømpefabrik mener jeg
og også en virksomhed der producerede Bjørn Wiinblad ting.

mvh
agge

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-10 11:34

On Sun, 31 Jan 2010 10:58:32 +0100, agge <> wrote:

> [...]
>Der lå en del fabrikker/virksomheder bl. a. en strømpefabrik mener jeg
>og også en virksomhed der producerede Bjørn Wiinblad ting.

Der er lidt mere at hente her:

http://bygningskultur-ltk.dk/bilag/Industrikultur_i_Lyngby-Ta.pdf

mvh
agge

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-02-10 20:31

> Der er lidt mere at hente her:
>
> http://bygningskultur-ltk.dk/bilag/Industrikultur_i_Lyngby-Ta.pdf

Tak for det link.

Det er nu gemt under 'favoritter'.

--
Herluf :·)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-01-10 13:23

Svend-Erik Lindberg skrev:

> Iflg. diverse antikvitetshjemmesider lå der en virksomhed
> i Lundtofte, som hed Dansk Knivfabrik A/S. I KRAK 1967
> var adressen angivet som Nymøllevej 66 - 76, Lyngby.

Tak. På Politikens kort fra 1955, ser det ud til at en lille
navnløs sidevej til Nymøllevej, øst for Nymølle, går op
nord for Nærumbanen ved Ravnholm trinbræt. Den kunne
måske udgøre nogle af numrene 66 - 76. Der ligger nogle
bygninger mellem banen og Mølleåen, som ifølge kortet
skulle have været Schous Fabrikker.

Men (DKF) - Dansk Knivfabrik A/S er ikke nævnt på det kort.

P.s. Jeg læste et sted at fabrikationen af (de førnævnte)
Rådvad-knive m.m. i 1973 flyttede til Brønderslev.

--
Herluf :·)

Fra : Ole Grau

Dato : 30-01-10 16:52

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Men (DKF) - Dansk Knivfabrik A/S er ikke nævnt på det kort.
>
> P.s. Jeg læste et sted at fabrikationen af (de førnævnte)
> Rådvad-knive m.m. i 1973 flyttede til Brønderslev.

Efter Pedershåb Maskinfabrik var flyttet til udkanten af Brønderslev
flyttede dele af Rådvad til de gamle fabriksbygninger inde i Brønderslev.

--
Ole Grau

gl. Brundur

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 30-01-10 17:41

"Herluf Holdt, 3140" skrev bl.a.:

> [...]
> skulle have været Schous Fabrikker.
>
> Men (DKF) - Dansk Knivfabrik A/S er ikke nævnt på det kort.

Jeg tror du er på den forkerte side af vejen. De lige numre ligger på højre
side af Nymøllevej, når du kigger mod øst. På Google maps kan man se, at nr.
66 - 76 ligger mellem de to udmundinger af Maglebjergvej. Bl.a. bor Haldor
Topsøe A/S (Topsøe Fuel Cell) på adressen i dag. V.h.a. Google Street View,
kan du se hvordan bygningen på adressen ser ud i dag ude fra vejen.

Mvh
Svend-Erik Lindberg

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-01-10 18:27

Svend-Erik Lindberg skrev:

> [...]
> Topsøe A/S (Topsøe Fuel Cell) på adressen i dag. V.h.a.
> Google Street View, kan du se hvordan bygningen på

Ja, du har ret. De ulige numre ligger bl.a. nord for banen.
Prøv fx at se på Nymøllevej nr. 55. Det er de lidt ældre
bygninger nord for banen, som Haldor Topsøe også ejer.

Jeg har set på billederne i Google Earths "Gadevisning", og
synes at bygningerne på sydsiden ser alt for nye ud til at
have huset "Dansk Knivfabrik".

--
Herluf :·)

Fra : Finn

Dato : 30-01-10 18:37

Måske er der et hint her.

http://www.raadvad-smedie.dk/raadvadsmedie/HISTORIE.htm

Der står i hvert fald :
Ved første verdenskrigs begyndelse fik man forbindelse med det russiske
marked og kunne begynde en storstilet eksport, navnlig af økser og hakker.
Opsvinget varede desværre kun kort, idet fabrikken mistede tilgodehavender
på over 2 mill. kr i forbindelse med den russiske revolution og i 1921
måtte selskabet træde i likvidation.

Herefter opstod A/S Raadvad Knivfabrik som producerede knive, brødskærere
m.v. og som sikrede sig eneretten på fremstilling af rustfrit stål i Danmark
(Sheffield) .

I 1940erne købte staten Raadvad-komplekset men fabrikken fortsatte som lejer
af området indtil 1956 hvor GInge-koncernen overtog værket. Lejemålet i
Raadvad blev opsagt i 1973, hvor Ginge flyttede til Brønderslev og tog
knivfabrikationen med sig.

I 1986 blev Nordisk Center til Bevarelse af Håndværk oprettet i de gamle -
nu fredede- fabriksbygninger og Raadvad Smedie blev etableret.

Mvh Finn, 4220

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-02-10 20:24

Finn skrev:

> Måske er der et hint her.
>
> http://www.raadvad-smedie.dk/raadvadsmedie/HISTORIE.htm
>
> [...]

Tak for det link, Finn. Det er sat ind under favoritter.
Så er der måske lidt om min teori, om at der også blev
lavet knive på Schous gamle fabriksområde nord for
jernbanen.

--
Herluf :·)