kabinetter til moterboards
Fra : dk_sz

Dato : 18-02-09 16:40

Jeg kigger på shg på bl.a.

Antec - Nine Hundred
Antec - Performance One P182, Miditower (som jeg hælder til)

men der står kun det er kompatibel med
Intel Socket 775 (LGA775)

Der nævnes ikke:
til X58/ Intel core 7 (LGA1333)

Skal jeg også tage speciel hensyn til strømforsyning størrelse?
Nogle foreslag?

mvh
Thomas Schulz

Fra : Mads

Dato : 18-02-09 21:21

On Wed, 18 Feb 2009 16:40:04 +0100, "dk_sz" <dk_sz@hotmail.com> wrote:

>Jeg kigger på shg på bl.a.
>
>Antec - Nine Hundred
>Antec - Performance One P182, Miditower (som jeg hælder til)
>
>men der står kun det er kompatibel med
>Intel Socket 775 (LGA775)
>
>Der nævnes ikke:
>til X58/ Intel core 7 (LGA1333)

Fordi de CPU'er ikke var lavet endnu, da kabinettet
blev produceret.

>Skal jeg også tage speciel hensyn til strømforsyning størrelse?

Vælger du Antec P182 som er en særdeles lækkkert kabinet,
så vær opmærksom på at kablerne fra PSU til bundkort skal
være godt lange for at kunne nå. Især det lille 4 pins stik kan
have problemer. Det er dog noget der om nødvendigt kan
løses med lidt ledning og nogen samlemuffer.

mvh Mads

Fra : J. E.

Dato : 22-02-09 23:52

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse
> Vælger du Antec P182 som er en særdeles lækkkert kabinet,
> så vær opmærksom på at kablerne fra PSU til bundkort skal
> være godt lange for at kunne nå. Især det lille 4 pins stik kan
> have problemer.

Jeg har netop lavet et system med en Corsair HX Series CMPSU-520HXEU 520W
strømforsyning og den overraskede glædeligt på alle måder.
Havde alle stikkenen der (kan sættes i efter ønske) krævedes til bund-
kortet og noget mere til.
I øvrigt er det "gamle" 4-bens på bundkortet med 6 ben i dag, hvilket
det også var standard på strømforsyning samt 2 deciderede til PCI grafik
med 8 ben og eget kreds.

Egentlig ville jeg bare sige, at den har nogle utrolig lange ledninger,
hvis det er et must. Alle kunne stort set nå fra top til bund i et
mini tower (½ meter) tror jeg det er.

Fra : jk

Dato : 19-02-09 10:08

> [...]

>Jeg kigger på shg på bl.a.
>
>Antec - Nine Hundred
>Antec - Performance One P182, Miditower (som jeg hælder til)

Du bør downloade manualen for det valgte bundkort og checke hvilke
stik det kræver. Det er specielt 4 polsstikket. Det findes også med 8.

Så iøvrigt at www.komplett.dk har tilbud på asus p6t og nogle
velegnede corsair DDR3 ram i triple sæt. Det forbavsede mig
umiddelbart, at DDR3 ram er triple kit, men sådan funker det åbenbart:
DDR2 dual kit, DDR3 triple kit.

mvh

John

Fra : jk

Dato : 19-02-09 10:09
Fra : dk_sz

Dato : 19-02-09 16:18

Hej,

> Du bør downloade manualen for det valgte bundkort og checke hvilke
> stik det kræver. Det er specielt 4 polsstikket. Det findes også med 8.

Jeg har konkluderet standarded for PSU/kabinet/motherboard
hedder ATX? Så det *burde* være nok at gå efter tror jeg...(?)

Eksempler:

Corsair - CMPSU-520HXEU har
Til Bundkort
20 Pins
24 Pins
(benævnt atx 2.2)

Faldt over
Antec - TruePower Trio 650 Watt EC hvor der står:
"
4-PIN intern strøm, effekt ATX12V 4-pin stik, 15-PIN seriel ATA effekt,
strøm, 6-pin PCI Express, strømforsyning: 24-pin ATX med aftagelig 4-pin
sektion
"

.... jeg går ud fra de 4 pins nævnt til sidst er hvad du mener?

mvh
Thomas Schulz

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-02-09 17:50

dk_sz wrote:

> [...]
> sektion
> ... jeg går ud fra de 4 pins nævnt til sidst er hvad du mener?

Nope. Det er de første 4-pin intern strøm der menes. De sidste er blot
forskellen mellem 20-pin og 24-pin ATX.

Jesper Poulsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 20-02-09 09:43

dk_sz wrote:
> [...]
> sektion
>
> ... jeg går ud fra de 4 pins nævnt til sidst er hvad du mener?

Nej, det må man endelig ikke tage fejl af.
Det 12 Volt 4-pin stik er et helt separat stik, som skal tilsluttes et
tilsvarende separat stik på bundkortet.

Nogle PSU'er har et 20+4-pin stik, med en 4-pin sektion som kan tages af
hvis det bruges på et 20-pin bundkort, så det ikke rører ved noget på
bundkortet.
Der er desværre nøjagtig samme udformning i plastikbenene/hullerne, så
det separate 12V 4-pin stik kan godt sættes i ved siden af et 20-pin
stik i et 24-pin bundkort, det klikker bare ikke på plads, og det er som
nævnt absolut heller ikke dér det skal sidde.

Jeg var engang ved at gøre det på den måde, sætte en 20-pin PSU til et
24-pin bundkort; tænkte at det nye 24-pin stik nok var fordi de havde
flyttet det 4-pin stik sammen med PSU-stikket, men jeg lagde heldigvis
mærke til at der var et separat 4-pin hunstik på bundkortet, samt at
12V-stikket ikke klikkede på plads ved siden af 20-pin stikket, for der
var ikke noget det kunne klikke på plads i.

Det fik mig til at kigge pinout på nettet, og de sidste 4 pin i et
24-pin stik er tre 5 Volt og en nul-ledning.
Det 12V 4-pin stik har to 12 Volt og to nul-ledninger.
Der er høj risiko for at både PSU og bundkort futter af, hvis man
forbinder det stik forkert.

Fra : dk_sz

Dato : 20-02-09 12:28

> Nej, det må man endelig ikke tage fejl af.

Tak for advarslerne til både dig og Jesper.

Men jeg tager det at
Antec - TruePower Trio 650 Watt EC hvor der står:
i hvert fald burde være okay...

Jeg skal så bare undlade at gøre fejl når jeg sætter det hele sammen :)

mvh
Thomas

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-02-09 17:49

jk wrote:

> umiddelbart, at DDR3 ram er triple kit, men sådan funker det åbenbart:
> DDR2 dual kit, DDR3 triple kit.

Det har ikke noget med DDR2/DDR3 at gøre om det er dual channel eller
triple channel. Det er udelukkende et spørgsmål om at få teoretisk
båndbredde nok til fremtidig ydelse.

Jesper Poulsen

Fra : dk_sz

Dato : 20-02-09 14:40

> Jeg kigger på shg på bl.a.

Jeg takker til alle for input.

Har lige postet min samlede forventede bestilling i
dk.edb.hardware "Har udvalgt alle dele til nyt computerkøb"
for indsamle den sidste bid ideer/advarsler ...

Og så bestiller jeg snart :)

mvh
Thomas