Spydspids
Fra : Martin Bak

Dato : 27-10-08 19:57

Her på vores lille gård stod jeg forleden ved gavlen af stuehuset for lige
at lænse lidt.

Og lige der på jorden foran mig, lå så en flintespydspids! Der var ikke jord
på den, den var ikke dækket af noget, den lå bare ovenpå jorden.

Spidsen er 8cm lang og ca. 4 cm. bred. Den er fuldstændig ubeskadiget og
ganske skarp.

Hvor gammel er sådan en dims? Hvad har den været brugt til? (Jagt?) Jeg går
ud fra, at jeg uden videre kan beholde den?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Gert Krabsen

Dato : 27-10-08 20:14

Martin Bak skrev:
> [...]
>
> Hvor gammel er sådan en dims? Hvad har den været brugt til? (Jagt?) Jeg går
> ud fra, at jeg uden videre kan beholde den?

Jeg ville tage til det nærmeste historiske museum og spørge dem. Dels
kan de sikkert fortælle historien bag dimsen, dels kunne det jo være, at
det faktisk var et unika, du har fundet..

Fra : Per Vadmand

Dato : 27-10-08 20:19

Gert Krabsen wrote:

> Jeg ville tage til det nærmeste historiske museum og spørge dem. Dels
> kan de sikkert fortælle historien bag dimsen, dels kunne det jo være,
> at det faktisk var et unika, du har fundet..

Jeg ved godt, det ikke er god tone at rette på folks sprog uden for
sproggruppen, men kunne vi ikke godt i en gruppe, der kalder sig noget med
videnskab, slå fast, at der ikke er noget, der hedder "et unika"? Unika er
flertal og hedder unikum i ental.

Undskyld. Skal aldrig gøre det mere ...

Per V
--
Det er i orden at være en krukke, hvis krukken ikke er tom.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 27-10-08 22:30

Per Vadmand skrev:

> [...]
> videnskab, slå fast, at der ikke er noget, der hedder "et unika"? Unika er

Nej det er det ikke, og nej, det kan vi ikke.

Fra : Per Vadmand

Dato : 28-10-08 00:10

Gert Krabsen wrote:

> Nej det er det ikke, og nej, det kan vi ikke.

Errare humanum est, perseverare diabolicum.

Per V
--
Det er i orden at være en krukke, hvis krukken ikke er tom.

Fra : jk

Dato : 28-10-08 16:28

On Tue, 28 Oct 2008 00:10:18 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>Errare humanum est, perseverare diabolicum.

Du milde ! denne gruppe ER vist i en anden tid. Det er ikke grineren !
måske snarere nederen.

mvh

John

Fra : Martin Bak

Dato : 27-10-08 23:19

> [...]
> videnskab, slå fast, at der ikke er noget, der hedder "et unika"? Unika er

He. ok med mig. Og der er ingen tvivl om, at det jeg har fundet er unika
produktion, og dermed et unikum. Om det er sjældent ved jeg så ikke lige...

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 28-10-08 22:44

Martin Bak skrev bl.a.:

> Om det er sjældent ved jeg så ikke lige...

Men du huskede vel at vaske hænder, før du samlede unikaet op?

--
Mvh.: Jørgen Grandt

Fra : Martin Bak

Dato : 29-10-08 08:21

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse

> Men du huskede vel at vaske hænder, før du samlede unikaet op?

Det må jeg tilstå, -nej!
Det giver ikke rigtig mening at fare ind og vaske hænder, for så derefter at
forsætte sit arbejde med udmugning hos gederne og flækning af 30 rm. brænde,
der lægger i stakke på jorden.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Cindy

Dato : 22-02-09 10:41

"Martin Bak" skrev i meddelelsen

> [...]
> Det giver ikke rigtig mening at fare ind og vaske hænder, for så derefter
> at forsætte sit arbejde med udmugning hos gederne og flækning af 30 rm.

Hej Martin Bak

Gid jeg dog havde set dit indlæg - men du kommer vel ikke i denne gruppe
mere.

Skulle det alligevel ske, du kommer forbi så ... man skulle nok lige vide
lidt mere om formen, for at sige, hvad den har været brugt til. Er der nogen
sinde fundet andet af flint på din jord? Gå på biblioteket og lån Politikens
håndbog, ´"Jeg ser på oldsager". Blad dig igennem fra du ser de første
primotive redskaber, og blad videre til du ser pilespidser, som ligner den
du har fundet.

Det kan i det hele taget være vældig interessant at kigge i den bog. Ligger
din jord i Nordjylland, på Stevns, eller hvor?

Nå men det er jo nok for sent.

Cindy

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 22-02-09 11:52

Cindy skrev:

> Det kan i det hele taget være vældig interessant at kigge i den bog.
> Ligger din jord i Nordjylland, på Stevns, eller hvor?

Jeg tror, Martins jord ligger på Bornholm. Det synes jeg skinner
tydeligt igennem når vi har debatteret i dk.kultur.sprog ...

--
Jørgen Grandt
www.grandts.dk