gravplader
Fra : Jens Eg

Dato : 31-08-08 18:01

Undskyld jeg blander mig helt oppe fra !" reservatet i Thy" , - men burde
du ikke, hvis stenene skal "væk" ? kontakte det lokale museum eller lokal
hist. forening eller arkiv, og spørge om de er interesseret.
Der er måske også efterkommere efter stenenes navne - der kunne være
interesseret.
mvh
Jens Eg

Fra : Martin Bak

Dato : 31-08-08 18:31

"Jens Eg" <jens.eg@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hist. forening eller arkiv, og spørge om de er interesseret.
> Der er måske også efterkommere efter stenenes navne - der kunne være

Tak for interessen. Og jo, jeg vil i morgen tage kontakt med museet, ikke
mindst fordi jeg nu er blevet opmærksom på nogle helt særlige forhold.

"Jens Brandt" hed oprindeligt Peder Jensen Brandsgaard, men valgte at kalde
sig Brandt. De efterfølgende generationer fik alle efternavnet Brandt.

Det har jeg fundet på http://www.bornholm-stamtavle.dk/
og jeg har efterfølgende talt i telefon med hjemmesidens ophavsmand.

Vi har således her at gøre med gravstenen til ophavsmanden af efternavnet
Brandt, ihvertfald for så vidt de Bodilsker'ske Brandt'er angår. muligvis
flere, det ved jeg ikke.

Men det er interessant idet Brandt nu om dage er et uhyre udbredt navn på
Bornholm, og personligt kender jeg mindst 4 personer der hedder "Jens
Brandt".

Hjemmesidens ejer kunne desuden fortælle, at Ellen, som en af de andre stene
tilhører, var Jens's mor. Hendes liv var ikke let. Hun fik (jeg mener at han
sagde 20) børn, hvoraf kun et, altså Jens, overlevede. Det kan måske
forklare den lidt melankolske inskription med, at hun "blev fri for
livet(...)"

Men bare rolig, jeg behandler stenene med respekt, men også med
nysgerrighed.

--
Martin
www.martinbak.dk/