Gravpladser
Fra : Martin Bak

Dato : 31-08-08 14:55

Hej gruppe, undskyld at jeg trænger mig på.

Vi har for nyligt overtaget en gammel gård, der før i tiden ikke hørte til
de mindste, dog heller ikke de største. Nu er der ikke meget tilbage, selve
gårdkomplekset og omkring 3 td. land. Det ligger i Bodilsker sogn på
Bornholm.
I salgsmaterialet til ejendommen stod, at der på grunden bl.a fandtes 3
mindre gravhøje. Dette må være blevet oplyst af sælger, hvis familie har
haft stedet i generationer, for der er ingen genkendelige gravhøje at se
nogen steder.
Dog er der, i et mindre skovareal nogle kunstige forhøjninger, og det må
være her de 3 gravhøje er. Sælgers familie har sandsynligvis vidst at disse
var der, fordi de har set dem indtil for mange generationer siden, hvor de
har været mere markante.

Nu til det egentlige spørgsmål.

Jeg er ved at rydde brænderummet, så jeg kan få brændet ind til vinteren. I
brænderummet står der 3 store sandstensgravstene, ja nærmest tavler. 2 af
dem er brugt som adskillelse mellem den gamle hestestald og brænderummet,
mens den sidste, som er den rigest dekorerede og måske den nyeste(?) står
løst i rummet. Denne er dog brækket i 2 dele.
Men man kan læse på den: Herunder hviler (......) Jens Brandt, født 1755 død
1837. Og så en beskrivelse af hans åbenbart 2 ægteskaber. Og ulæseligt
nederst hvem der har ladet stene hugge. Indskriptionen er blottet for
religøse hentydninger.
På en af de andre stene kan man, selv om den er lidt utilgængelig, læse, at
herunder hviler "Ellen" (....) og så står der "fri for livet" (muligvis
mere, f.eks livets et eller andet)

Når jeg sådan går og rydder op rundt om sådanne 3 store stene, kan jeg jo
ikke lade være med at tænke på hvem disse mennesker var, og hvordan disse
betragteligt store stene er havnet i disse bygninger. Og det slår mig jo, at
der efter sigende skulle være 3 gravhøje, og at der netop er 3 stene.
Stenenes størrelse kunne godt passe med, at de har været brugt som "låg" på
et gravsted. Men kan det passe, at man så sent som i begyndelsen af 1800
tallet har begravet på egen jord? Det med at der overhovedet ingen religiøse
antydninger er at spore i teksterne leder mig yderligere i retning af at
forestille mig sådan.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Finn

Dato : 31-08-08 15:48

ja, hvem var de.
man kan til start sige at de fandtes:
Samtlige personer i husstanden

bornholm, Sønder, Bodilsker, , 34.selvejergård. Brandsgård, 38, FT-1787,
A1054

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Brandt 33 gift Mand Gårdmand
Karen Funk 25 gift Kone
Peder 3 ugift Barn
Anders Mortensen 22 ugift Tieneste dreng
Hans Foltmarsen 20 ugift Tieneste dreng
Peder Foltmarsen 16 ugift Tieneste dreng
Jeppe Piil 16 ugift Tieneste dreng
Magrethe Larsdatter 55 ugift Tieneste pige
Elisabeth Pedersdatter 30 ugift Tieneste pige
Christian Piil 49 gift Mand Lever af undentag
Ellen Ibsdatter 57 gift Kone Lever af undentag

Så Jens Brandt og hans kone boede altså på gården i 1787, sammen med deres
barn Peder.

Mvh Finn. 4220

Fra : Martin Bak

Dato : 31-08-08 16:14

"Finn" <fpl@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ellen Ibsdatter 57 gift Kone Lever af undentag
>

> Så Jens Brandt og hans kone boede altså på gården i 1787, sammen med deres

Imponerende!
Men så har man her på gården måske været på sten-rov hos naboen? Min gård
hedder i dag "Løvhøj" men den har måske tidligere heddet Brandsgård(?)
Brandsgårdsvejen 25 er postadressen matriklen hedder i øjeblikket 41k
Bodilsker, del nr.1

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 31-08-08 16:17

> [...]
> hedder i dag "Løvhøj" men den har måske tidligere heddet Brandsgård(?)
> Brandsgårdsvejen 25 er postadressen matriklen hedder i øjeblikket 41k

Forøvrigt, ved nærlæsning, også hvor stenen var gået sønder, viser det sig
at Jens Brandt var gift hele 3 gange. Hans sidste kone overlevede ham, som
der står.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Prinsessen

Dato : 03-09-08 07:26

Det var meget normalt på øerne, at når en grav var hjemfalden, så tog man
gravstenen med hjem.
Vi havde hus på Sejerø, og hende vi købte det af ( var noget familie), en
dag var vi på kirkegården, og bagved stod gamle gravsten, bl. a. hendes
oldemors, den ville hun have med hjem og ligge i haven, behøver jeg og sige
vi sagde nej
Med venlig hilsen
Birgit

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 03-09-08 09:29

Prinsessen skrev:
> [...]
> oldemors, den ville hun have med hjem og ligge i haven, behøver jeg og sige

Hvorfor skulle det være så indlysende, at I ikke ville have en
familiegravsten?

Venlig hilsen Dikte