Løse smøger
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 28-07-08 19:57

I en Frederiksbjerg-kiosk her i Århus var jeg i dag ude for en hændelse
som kan synes mikroskopisk i nostalgiens univers, men som ikke desto
mindre fik adskillige klokker til at ringe i min bagknold:

Da jeg træder ind i butikken, står der en (endnu) ældre mand i blå
overalls og træsko henne ved disken, og jeg når lige at høre, han beder
kioskdamen om fire løse. Jeg tror knap mine egne øren, da jeg hører
mandens bestilling, og dårligt nok mine egne øjne, da damen lægger fire
løse cigaretter, som hun åbenbart har haft i en beholder under disken,
frem på glaspladen. Manden betaler, snupper smøgerne og forlader
butikken. "Hvad kan jeg hjælpe dig med?" - "Jamenøhh, jeg skal bare have
et buskort, tak!"

Den slags sker åbenbart stadig, men da vist ikke særlig tit, vel? Selv
har jeg ikke købt løse cigaretter siden min tid i Sundby Ungdomsklub i
60'erne - når vi ikke havde råd til 5 Eiffel endsige 10 blå North State.

--
Mvh.: Jørgen Grandt

- Er det ikke morsomt der findes mennesker som
ikke finder det morsomt jeg finder morsomt. Nej?

Fra : Tina.

Dato : 29-07-08 01:10

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> frem på glaspladen. Manden betaler, snupper smøgerne og forlader
> butikken. "Hvad kan jeg hjælpe dig med?" - "Jamenøhh, jeg skal bare have

Hurra, "service" findes altså stadig

> Den slags sker åbenbart stadig, men da vist ikke særlig tit, vel? Selv
> har jeg ikke købt løse cigaretter siden min tid i Sundby Ungdomsklub i
> 60'erne - når vi ikke havde råd til 5 Eiffel endsige 10 blå North State.

Jeg tror det sker ret ofte, især over for de kunder, der er fra en svunden
tid. Det er nok ikke noget, ret mange butikker skilter med

På div. beværtninger sker det også jævnligt, at folk kan købe smøger
stykvis.

- Tina

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 29-07-08 06:25

On Tue, 29 Jul 2008 02:10:29 +0200, Tina. wrote:

> [...]
> tid. Det er nok ikke noget, ret mange butikker skilter med
>
> På div. beværtninger sker det også jævnligt, at folk kan købe smøger

Hvilket vistnok ikke er lovligt, men endnu værre: På værtshuse og
forlystelsesetablissementer er det stadig almindeligt at bryde bandarolen
og derefter tage en ublu overpris for en pakke cigaretter.
--
/ Mikkel

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 29-07-08 18:02

Mikkel Mikkelsen <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev :

>men endnu værre: På værtshuse og
>forlystelsesetablissementer er det stadig almindeligt at bryde bandarolen
>og derefter tage en ublu overpris for en pakke cigaretter.

Og det er fuldt lovligt, det er betjeningsafgift/drikkepenge.
--
Kerim

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 29-07-08 19:15

On Tue, 29 Jul 2008 19:01:57 +0200, Kerim Ellentoft wrote:

> Og det er fuldt lovligt, det er betjeningsafgift/drikkepenge.

Idet jeg formoder at du har belæg for påstanden, vil jeg bare sige: Aha,
det var jeg ikke klar over. Jeg troede, at når prisen var stemplet på, var
det den der gjaldt. Må Brugsen så osse tage overpris for frimærker?
Njaaarh...? Er du nu helt sikker på det med smøgerne, Kerim?
--
/ Mikkel

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 29-07-08 20:00

Mikkel Mikkelsen <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev :

>Må Brugsen så osse tage overpris for frimærker?
Nej.

>Njaaarh...? Er du nu helt sikker på det med smøgerne, Kerim?

Ja, under forudsætning af, at pakken bliver åbnet, så der har
fundet en form for servering sted.

Du får da også lov til at mere for en øl, selvom du vil undvære
glasset.

Men det er næppe særlig aktuelt i dag, da det kun er nogle små
værtshuse, hvor man må ryge.
--
Kerim

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 29-07-08 22:15

On Tue, 29 Jul 2008 20:59:45 +0200, Kerim Ellentoft wrote:

> Nej.

> Ja, under forudsætning af, at pakken bliver åbnet, så der har
> fundet en form for servering sted.

Tamam, det bøjer jeg mig for. Nu er det jo agurketid, så jeg vil drille
lidt: Hvis "slikmutter" i brugsens postbutik sætter frimærkerne på for mig,
er hun vel også berettiget til at tage overpris for frimærkerne?

Må i øvrigt se at få købt mig et par ark inden portoen stiger
--
/ Mikkel

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 29-07-08 23:30

Mikkel Mikkelsen skrev bl.a.:

> Må i øvrigt se at få købt mig et par ark inden portoen stiger

Det gør den ikke. Et 25-øres-frimærke koster stadig kun 25 øre.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - alias www.hamigen.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 30-07-08 17:33

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> skrev :

>Det gør den ikke. Et 25-øres-frimærke koster stadig kun 25 øre.

Men fra 1. oktober koster det 50 øre, hvis man kun køber et og
ikke andet.
--
Kerim

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 30-07-08 18:37

Kerim Ellentoft skrev:

> Men fra 1. oktober koster det 50 øre, hvis man kun køber et og
> ikke andet.

What! Skal de have 25 øre i gebyr for at sælge et løst frimærke?

--
Jørgen Grandt
- uden mange huller i sin uvidenhed

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 30-07-08 18:59

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> skrev :

>What! Skal de have 25 øre i gebyr for at sælge et løst frimærke?

25-øren udgår, men du kan jo selvf. stadig betale med plastik
eller check og nøjes med at betale den kvarte krone.
--
Kerim

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-07-08 19:24

Kerim Ellentoft skrev:

> 25-øren udgår, men du kan jo selvf. stadig betale med plastik
> eller check og nøjes med at betale den kvarte krone.

De skal da for pokker udlevere *to* 25-øres frimærker for
de 50 øre. Ellers er det bedrageri.

--
Herluf :·)

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-08-08 09:46

> De skal da for pokker udlevere *to* 25-øres frimærker for
> de 50 øre. Ellers er det bedrageri.

Vel ikke, hvis kunden kun vil have et ?

Jan

Fra : Mogens Laursen

Dato : 30-07-08 19:19

Endelig noget jeg kan stikke!

Nå, ja - out of topic....
- men man vil jo gerne være med!

mvh i sommervarmen,

(ja, altså færre; bare for det tilfælde...)

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 30-07-08 19:04

On Wed, 30 Jul 2008 18:33:04 +0200, Kerim Ellentoft wrote:

> Men fra 1. oktober koster det 50 øre, hvis man kun køber et og
> ikke andet.

Ak ja, sikket et spild. Selv en enkelt Pinocchiokugle kommer til at koste
50 ører. Lidt lissom med oksehalesuppe: et skammeligt spild af godt
oksekød.
--
/ Mikkel

Fra : John

Dato : 03-08-08 00:48

Hej gruppe

Lige et lille input herfra, jeg var fredag inde på Eydes Kælder her i
Odense, og der var der (hvilket vist er et særsyn nu til dags) en
cigaretautomat og her var prisen på alle typer kr. 40,- pr. pakke!

De bedste hilsner

John