Foto-arkiv
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-07-08 20:01

Hej

Jeg har efterhånden en anseelig mængde billeder som jeg skal have sat lidt
styr på.

Mit interesse-felt er byers udvikling over tid, så der er primært tale om
registreringer af bymiljøer, gadeforløb, bygninger og deslige.

Hvad bruger I andre til at holde styr på arkivet?

Jeg vil grundlæggende kunne registrere en masse ting på de enkelte billeder
på en nem måde, kunne søge i disse data, og kunne få dem ud i fx en XML-fil
jeg kan lægge sammen med filen, så jeg har mine metadata hvis jeg skifter
arkiv-program.

Hvilke data gemmer I?
Jeg forestiller mig at jeg skal gemme en hel del for på et tidspunkt at
kunne stille det til rådighed online:
Optagelsessted og -vinkel
Motivets placering
Motivets adresse

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 25-07-08 20:47

Scripsit Martin Højriis Kristensen:

> [...]
> ud i fx en XML-fil jeg kan lægge sammen med filen, så jeg har mine
> metadata hvis jeg skifter arkiv-program.

Jeg har mistillid til metadata adskilt fra billedinformationen, så jeg
sværger til EXIF og IPTC. Jeg bruger Panorado Flyer til at lægge
GPS-koordinater ind i billederne og Exifer til at lægge IPTC-data ind.

Fordelen er, at rigtig mange billedarkivprogrammer kan hente metadata
ind fra selve billederne og organisere på den baggrund. Til hurtig
brug anvender jeg PixVue, som giver adgang til metadata under
Egenskaber-menuen (XP), men ellers kan man bruge Photoshop Elements
eller noget lignende.

Lars Erik Bryld