Helikoptersnak
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 20-07-08 19:06

Et par haveejere i Hf. Mosevang i Viby J - som angiveligt var sobre og
åndsfriske da det skete - hævder, de i aftes ved 23:30-tiden så en
helikopter svæve "i lang tid" lige oven over deres kolonihave. Så tæt
ved jorden, at man nede fra græsplænen tydeligt kunne høre piloten tale
i radio!

Mon ikke det er en and? Kan man virkelig nede på jorden høre en stemme
oppe i en lavtsvævende helikopter, når man påtænker hvilken
allerhelvedes larm sådan en maskine laver? Det er mig bekendt kun på
film at helikoptere er 'lydløse'.

--
Mvh.: Jørgen Grandt
- som altid kun udtaler sig på egne vegne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-07-08 19:39

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> skrev Sun, 20 Jul 2008 20:05:47
+0200

>ved jorden, at man nede fra græsplænen tydeligt kunne høre piloten tale
>i radio!

Mon ikke nærmere det var den piloten talte med - de kunne høre i en
højtaler ombord på flyet.?

Bare et forslag.

Iøvrigt er det den fremadgående rotor der for alvor larmer på en
helikopter (og også den der sætter begrænsningen for helikopterens
topfart). Hvis helikopteren har svævet helt stille lidt over jorden har
den næppe larmet så helt vildt.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-07-08 19:40

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Sun, 20 Jul 2008 20:38:31
+0200

>Iøvrigt er det den fremadgående rotor der for alvor larmer på en
>helikopter (og også den der sætter begrænsningen for helikopterens
>topfart).

Jeg mente naturligvis: Det fremadgående rotorblad.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-07-08 23:17

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse
> Mon ikke det er en and? Kan man virkelig nede på jorden høre en stemme
> oppe i en lavtsvævende helikopter, når man påtænker hvilken allerhelvedes
> larm sådan en maskine laver?

Jeg har stået under lavtsvævende helikoptere af forskellige typer rangerende
fra de gamle Sikorsky søredningsfartøjer til de små Bell 412'ere som flyver
indenrigsflyvning på Færøerne.
I ingen af tilfældende har man kunnet høre noget som helst andet end
helikopternes rotorstøj og evt det der blev skreget ind i øret på en.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-07-08 23:30

Jørgen Grandt skrev:

> [...]
> helikopter svæve "i lang tid" lige oven over deres kolonihave. Så tæt
> ved jorden, at man nede fra græsplænen tydeligt kunne høre piloten

Visse redningshelikoptere har højttalere under bunden, således
at der kan gives beskeder til nødstedte. Måske har piloten haft
tændt for mikrofonen til sådanne.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt