Tveje Merløse Kirke
Fra : Cindy

Dato : 19-07-08 16:07

Er der nogen der kender Tveje Merløse kirke? En gang for måske 25 år siden
var jeg med på en udflugt til forskellige landsbykirker, hvor vi var nde og
se på kalkmalerier og, hvad der ellers var at se i og udenfor de gamle
kirker.

Da bussen satte os af nær kirken stod vi ud ved et yndigt gadekær, hvor der
gik ænder og gæs på vejen og græsset langs gadekæret. Det var et skønt sted,
jeg husker det som en dejlig oplevelse, at ankomme og se den ærkegamle
kirke, der lignede noget fra før riddertiden.

Kirken har jo to tårne. Den ser ud som om den aldrig har været kalket som
andre landsbykirker. Tårnene ender op i en spids, som man ser det på husene
i den italienske by Alberobello, det er som om de er muret uden mørtel. Det
er kirken i Tveje Merløse jo nok ikke, men den ser meget fremmedartet ud.
Har man sans for det må man synes, at den er et virkeligt klenodie.

Det var derfor chokerende, da jeg for en 5-6 år siden genså den, liggende
midt i det grimmeste industrikvarter, jeg nogensinde har set. Jamen det var
dog utroligt.
Hvad tænker de mennesker dog på, som er årsag til at man i den grad kan
ødelægge noget, som helt selvfølgeligt burge have været fredet.Nej, hvor det
dog var en skændsel at se.

Er der nogen, som ved noget om det?

Cindy

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-07-08 11:14

Cindy skrev bl.a.:

> Er der nogen der kender Tveje Merløse kirke?

> Kirken har jo to tårne. Den ser ud som om den aldrig har været kalket
> som andre landsbykirker.

Ja, det er en smuk kirke, opført af kampesten og frådsten -
altså ikke af "bagte" sten med mørtel imellem.

http://da.wikipedia.org/wiki/Tveje_Merl%C3%B8se_Kirke

> [...]
> Det var derfor chokerende, da jeg for en 5-6 år siden genså den,
> liggende midt i det grimmeste industrikvarter, jeg nogensinde har
> set. Jamen det var dog utroligt. [...]

Mon ikke du tænker på Holbæks sydlige kvarterer?
Jeg har lige taget en "flyvetur henover" Tveje Merløse landsby
med "Google Earth", og jeg ser da åbne marker hele vejen rundt
om landsbyen.

P.s. Hvis du ikke har installeret "Google Earth", skulle du gøre det!
I dag kom der lige en ny, forbedret version. Har lige installeret den,
og den virker perfekt. Når man har zoomet ind på landsbyen, kan
man pege på nogle foto-symboler, i dette tilfælde er de fleste af
billederne af kirken fra forskellige vinkler.

P.p.s. Jeg har endnu ikke lært at linke til Google Earth, med
koordinater og det helle, men måske er der en anden, som kan.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Cindy

Dato : 20-07-08 11:42

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har lige taget en "flyvetur henover" Tveje Merløse landsby
> med "Google Earth", og jeg ser da åbne marker hele vejen rundt

Javel - jamen det er da glædeligt, hvis det er sådan. Jeg kan ikke præcist
huske, hvor tæt jeg var på kirken den gang vi bare kørte forbi, men så vil
jeg da gøre hvad jeg kan for at komme derned en gang til.

Alligevel mener jeg da, at jeg en gang for få år siden så en tv-udsendelse,
hvor noget i forbindelse med de kvarterers grimhed blev kritiseret, men
desværre så jeg ikke hele den udsendelse og - ja jeg må se at komme derned,
for jeg syntes virkelig at alle skrammelbygningerne lå meget tæt på kirken,
den gang jeg kørte forbi.

> [...]
>
> P.p.s. Jeg har endnu ikke lært at linke til Google Earth, med
> koordinater og det helle, men måske er der en anden, som kan.

Ja, der er en der har lovet at installere det hos mig, det lader til at være
ret fantastisk hvad man kan gøre med det.

Jamen det var dog fint at se de kalkmalerier, som er gengivet i akvarel.

Mange tak for dine kommentarer.

Venlig hilsen Cindy