Langtved - er der en by?
Fra : Cindy

Dato : 19-07-08 15:55

Jeg kender udmærket Langtved Færgekro, og det dejlige sted, hvor den ligger
med skov på næsten alle sider og Munkholmbroen få meter henne ad vejen.

MEN - findes der en by eller landsby gemt bag skovene, som hedder Langtved,
eller er der bare stedet omkring kroen.

Der er nemlig det, at min kusine og jeg har langt nede i tiden fundet en
slægtning, som er født i Langtved, men så kan vi næsten heller ikke se andet
om ham. Altså vi har - endda for længe siden - fundet en som hedder Peder
Pedersen f. 1715 i Langtved, og hans far, stod der i kirkebogen hed Peder
Jespersen. Vi må jo antage, at han så har boet i Langtved, da sønnen Peder
Pedersen blev født.

Og derfor vil jeg så spørge: Er der nogen der kan sige, hvad Langtved er for
et sted?

Cindy

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-07-08 16:40

Cindy skrev bl.a.:

> [...]

> MEN - findes der en by eller landsby gemt bag skovene, som hedder
> Langtved, eller er der bare stedet omkring kroen.

Langtved er en landsby, som ligger ved landevejen cirka 1100 m
øst for færgestedet. Jeg har et kort fra 1927, hvor man ser
færgekroen, og hvor der også ligger et Lille Langtved cirka
en lille km nord for Langtved.

Kort & Matrikelstyrelsen har et online-kort, hvor man kan vælge
mellem flere gamle og nye kort:

http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/index.htm?map=dkfor

--
Herluf :·)

Fra : Cindy

Dato : 19-07-08 18:50

> [...]
> en lille km nord for Langtved.
>
> Kort & Matrikelstyrelsen har et online-kort, hvor man kan vælge

Jeg siger mange tak for orienterngen. Du siger færgestedet så naturligt, som
hvis du havde færdedes dér, mens der endnu sejlede en færge frem og tilbage.

Ja, men det er jo et dejligt sted. Jeg var der 1. juli i det skønneste vejr.

Hilsen Cindy.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-07-08 19:27

Cindy skrev:

> Jeg siger mange tak for orienterngen. Du siger færgestedet så
> naturligt, som hvis du havde færdedes dér, mens der endnu
> sejlede en færge frem og tilbage.

Ja men det er jo fornøjelsen ved at kigge på de gamle landkort.

Pludselig bliver det hele levende. Man ser dyrlægen komme kørende
raskt i sin Ford V8. Han skal nå færgen. Og lidt længere oppe ad
vejen kører en gårdmand med sin hestetrukne gummivogn med nogle
mælkejunger. Han skal vist til mejeriet. ... osv.

--
Herluf :·)

Fra : Cindy

Dato : 20-07-08 10:35

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en

> [...]
> vejen kører en gårdmand med sin hestetrukne gummivogn med nogle
> mælkejunger. Han skal vist til mejeriet. ... osv.

Ja, og jeg synes jo netop mindelserne om den gang, træder tydeligt frem når
man kommer gennem de områder, hvor man kører, efter at være kørt over broen
i Frederikssund og så ned ad mod Rye sogn og Munkholmbroen.

Når man kører gennem Ejby er der ligefrem et sted, hvor man næsten kan række
hånden ud ad bilruden og røre ved en af de store gamle hvidkalkede gårde.

Vist er det dejligt at komme ud det grønne danske land på solrig sommerdag.

Cindy

Fra : Finn

Dato : 19-07-08 16:40

Hej Cindy

Der er flere Langtved:
Langtved (DK) Volstrup Sogn, Dronninglund Herred, Hjørring Amt

Langtved (DK) Strib-Røjleskov Sogn, Vends Herred, Odense Amt

Langtved (DK) Rye Sogn, Voldborg Herred, Roskilde Amt
Langtved (DK) Stenmagle Sogn, Alsted Herred, Sorø Amt
Langtved (DK) Flødstrup Sogn, Vindinge Herred, Svendborg Amt

Mvh Finn, 4220

Fra : Cindy

Dato : 19-07-08 18:54

"Finn" skrev i en meddelelse
> [...]

> Langtved (DK) Stenmagle Sogn, Alsted Herred, Sorø Amt
> Langtved (DK) Flødstrup Sogn, Vindinge Herred, Svendborg Amt

Javel, det var alligevel flere, end jeg havde troet. Man ved at der over alt
findes en "Skovby" og en "Fjordby", men Langtved havde jeg ikke troet, der
var flere af.

Nå, men den jeg søger må så ligge i Rye sogn og Roskilde Amt.

Jeg siger tak for hjælpen.

Cindy.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-07-08 23:46

> Javel, det var alligevel flere, end jeg havde troet. Man ved at der over
> alt findes en "Skovby" og en "Fjordby", men Langtved havde jeg ikke troet,
> der var flere af.

Du kan prøve at søge på "ved" på http://ordnet.dk/ods/ for at forstå
bynavnets oprindelse, og dermed også delvis hvorfor der er flere af dem.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Cindy

Dato : 20-07-08 12:50

"Martin Højriis Kristensen" skrev i en meddelelse

> Du kan prøve at søge på "ved" på http://ordnet.dk/ods/ for at forstå
> bynavnets oprindelse, og dermed også delvis hvorfor der er flere af dem.

Tusind tak - jeg har ofte ønsket at kunne søge på ordets sidste bogstaver i
stedet for de første. Der er jo tilfælde, hvor det er mere hensigtsmæssigt.

Nu vil jeg så prøve, hvad jeg får ud af det i det her tilfælde.

Venlig hilsen

Cindy

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-07-08 13:11

Cindy skrev:

> Tusind tak - jeg har ofte ønsket at kunne søge på ordets
> sidste bogstaver i stedet for de første. Der er jo tilfælde,
> hvor det er mere hensigtsmæssigt.

Jeg kan lige supplere med et citat fra Stednavneordbogen:

*Langtved* Roskilde, Svendborg, Vendsyssel.
1460 Langhtweth (Roskilde), 1465 Langetwedh (Vend.),
ca. 1540 Langetuedt (Svendborg). Forleddet /adj/. lang,
efterleddet tved >. "Den langstrakte rydning".

--
Herluf :·)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-07-08 13:14

> Forleddet /adj/. lang,
> efterleddet tved >. "Den langstrakte rydning".

I så fald havde jeg fået delt ordet forkert

Fra : Cindy

Dato : 20-07-08 16:00

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse

> [...]
> ca. 1540 Langetuedt (Svendborg). Forleddet /adj/. lang,
> efterleddet tved >. "Den langstrakte rydning".

Stednavne - ja tak. For mig ser det ud som om Roskilde-udgaven hele tiden må
have været tættest på den udtale man har i dag. Men det kan jeg jo
selvfølgelig ikke vide. Det er første gang jeg har hørt at -tved- skulle
betyde rydning. Men at man har brugt stavelsen -rød for rydning, det har
jeg hørt mange gange. Måske kunne det ogsaå være interessant at debattere
det i sproggruppen, men i hvert fald tak for de eksempler du bragte her.

Cindy

Fra : Gert Krabsen

Dato : 20-07-08 18:55

Cindy skrev:

> [...]
> have været tættest på den udtale man har i dag. Men det kan jeg jo
> selvfølgelig ikke vide. Det er første gang jeg har hørt at -tved- skulle

Det er brugt mange steder - frit efter hukommelsen:

Dverretved
Rold Tved
Tveden
Tvedhus

o.s.v.

Fra : Cindy

Dato : 21-07-08 16:10

"Gert Krabsen" skrev i en meddelelse

> Det er brugt mange steder - frit efter hukommelsen:

> [...]

Nå ja, uden at åbne computeren først kom jeg hjem og satte mig til at se på
et stort kort og tænkte ikke lige på, at det også skulle være med t.

Derfor slap Gedved
Vedsted
Vedbæk
Skensved og
Rudsvedby også med.

Men ellers faldt jeg over
Bregentved
Egtved
Nøkkentved og
Dvergetved oppe i Nordjylland.
Det ligger tæt på dit Dverretved.

I en etymologisk ordbog, så jeg så tvedragt, men det kørte godt nok i en
helt anden retning, for der stod: tve + dragt, subst. strid., drage i tvivl.
Og derefter så jeg tvebak, men det kan man ikke bruge til noget.

Så det må altså være sådan at -tved bare er et helt andet ord for det,
man også har brugt som -ryd, -rød og -rup.

Eller måske har I i mellemtiden fundet nogle helt andre bud.

Cindy