Elisagade for Eliasgade
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 28-03-08 14:34

Er der nogen af de ærede gruppedeltagere med kendskab
sundbyøsterkvarteret omkring Holmbladsgade som med sikkerhed kan huske
at et af gadenavneskiltene i Eliasgade - formodentlig på en af de ældre
ejendomme ved hjørnet af enten Hessensgade eller Bremensgade - var
stavet Elisagade?

Vi er et par som er næsten sikre på at sådan var det i en periode omkr.
1950-55 plus minus. Men i lokalhistorisk sammenhæng er 'næsten sikker'
jo ikke det samme som vished og viden.

Mvh.: Jørgen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-03-08 14:54

Jørgen Grandt skrev bl.a.:

> Eliasgade - Elisagade?

"Storbyens Stednavne" siger: at gaden er navngivet 1901,
vistnok efter profeten /Elias/ som en videreassoiation til
Jacobsgade, der senere omdøbtes til Hessensgade. En
tradition om at vejen skulle have navn efter en lokal
restauratørs hustru Elisa (Petersen) har ikke kunnet
eftervises.

--
Herluf

»deportér Akkari og alle andre illoyale imamer«
Mette Vuns

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 28-03-08 17:48

Herluf Holdt, 3140 skrev bl.a.:

> "Storbyens Stednavne" siger: at gaden er navngivet 1901,
> vistnok efter (...)

Den er jeg med på, men tak alligevel. Heller ikke Erik Housted, som er
en af Amagers lokalhistoriske kapaciteter og som kendte 'historien', har
desværre kunnet få verificeret den.

Mvh.: Jørgen

Fra : baskholm

Dato : 29-03-08 04:18

On 28 Mar., 17:47, Jørgen Grandt <Unstabl...@Cable.dk> wrote:

> Den er jeg med på, men tak alligevel. Heller ikke Erik Housted, som er
> en af Amagers lokalhistoriske kapaciteter og som kendte 'historien', har
> desværre kunnet få verificeret den.
>
> Mvh.: Jørgen

Har nogen tænkt på at der på Am`a findes et lokalhistorisk arkiv?
Adressen har jeg ikke lige her.

Børge

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 29-03-08 11:25

baskholm skrev:

> Har nogen tænkt på at der på Am`a findes et lokalhistorisk arkiv?

Jeg har, og der findes adskillige.

> Adressen har jeg ikke lige her.

Det har jeg.

Mvh.: Jørgen

Fra : Jørgen Ellermann Sør~

Dato : 31-03-08 15:47

Har nogen tænkt på, at der også var en gammel profet ved navn Elisa?

mvh
Jørgen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 31-03-08 16:41

Jørgen Ellermann Sørensen skrev:

> Har nogen tænkt på, at der også var en gammel profet
> ved navn Elisa?

Det ser sandelig sådan ud. Og så er det endda en Elisa
af hankøn.

P.s. Der er vist et par faktuelle fejl på denne side om
omdøbte gadenavne:
http://www.sundbylokalhistorie.dk/gadenavne-omdoebte.htm

Under Hessensgade står der:
"Før 1901 hed den Jacobsgade efter sæbefabrikant Jacob Holmblad."

Under Eliasgade står der:
"Opkaldt efter profeten Elias af en lokal værtshusholder. Den havde
først heddet Jacobsgade, formentlig efter fabrikanten Jacob
Holmblad,
men navnet blev forvekslet med Sankt Jacobs Gade på Østerbro."

Begge dele kan jo ikke være rigtigt, da Eliasgade er en *sidegade*
til Jacobsgade/Hessensgade.

--
Herluf :·)

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 31-03-08 16:59

Herluf Holdt, 3140 skrev bl.a.:

> [...]
> først heddet Jacobsgade, formentlig efter fabrikanten Jacob Holmblad,
> men navnet blev forvekslet med Sankt Jacobs Gade på Østerbro."

Godt, Falkeøje! Ja, her har min afdøde netven Hans Krog haft for travlt,
da han med det ene øje kiggede i Bent Jørgensens "Storbyens Stednavne",
samtidig med han skulle se hvad han selv skrev på den lokalhistoriske
web.

Mvh.: Jørgen