Skole(r) på Christianshavn i 20'erne
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 22-03-08 14:10

Jeg har fået en henvendelse fra en dame, hvis mor i 1920'erne boede i
Wildersgade på Christianshavn. Og spørgsmålet lyder: Hvilken skole er
det mest sandsynligt at moren dengang gik i?

Mvh.: Jørgen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-03-08 06:35

Jørgen Grandt skrev:

> Jeg har fået en henvendelse fra en dame, hvis mor i
> 1920'erne boede i Wildersgade på Christianshavn. Og
> spørgsmålet lyder: Hvilken skole er det mest sandsynligt
> at moren dengang gik i?

Det kan jeg ikke gætte; men efter kig på de gamle kort er
der vel ikke så mange muligheder. Enten Dronningensgade
eller Prinsessegade.

Det nuværende medborgerhus i Dronningensgade - var det
ikke en kommuneskole før? Så er der Døtreskolen og de
andre skoler i Prinsessegade nær Vor Frelser kirke.

Her er et link, hvor flere af skolernes tidligere navne nævnes:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?4,405277,405313
men det har du nok allerede selv fundet.

--
Herluf :·)

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 23-03-08 10:28

Herluf Holdt, 3140 skrev bl.a.:

> Det kan jeg ikke gætte; men efter kig på de gamle kort er
> der vel ikke så mange muligheder. Enten Dronningensgade
> eller Prinsessegade.

Ja, vi kommer det nok ikke meget nærmere. Tak for bud.

> Det nuværende medborgerhus i Dronningensgade - var det
> ikke en kommuneskole før?

Jeg ved ikke hvad der var oprindelig; en fabrik måske. Men Kofoeds Skole
havde til huse dér, før de byggede deres eget i Nyrnberggade.

Mvh.: Jørgen

Fra : Per Vadmand

Dato : 23-03-08 10:30

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Det nuværende medborgerhus i Dronningensgade - var det
> ikke en kommuneskole før?

Nej, var det ikke Kofoeds Skole?

Per V
--
"Nuller står altid til højre, hvis de vil blive til noget."

Oscar Lafontaine

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-03-08 11:11

Per Vadmand skrev:

> Nej, var det ikke Kofoeds Skole?

Jo, det kan jeg godt huske, men det var først i 1949 at
"Kofoeds skole" overtog bygningen.

Ifølge mit tidligere link, var der friskole fra 1915 til 1938
(vistnok for piger). Det er denne periode Jørgens spørger
efterspørger.

--
Herluf :·)

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 23-03-08 11:36

Herluf Holdt, 3140 skrev bl.a.:

> Ifølge mit tidligere link, var der friskole fra 1915 til 1938
> (vistnok for piger). Det er denne periode Jørgens spørger
> efterspørger.

Aha - og ups! Først nu ser jeg at spørgeren jo netop er den dame som
står øverst i dette DIS-forum som jeg ikke kendte til. Beklager.

Mvh.: Jørgen