Lydkortet findes ikke
Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 13-03-08 00:36

Hej gruppe.

Jeg har en Medion-PC, der netop har været en tur til reparation, men nu
hvor jeg har fået den tilbage igen, er lydkortet forsvundet fra
Enhedshåndteringen, og der er derfor ingen lyd i højtalerne.

Maskinen er en model MD 8826, bundkortet er et MS-7255 fra Micro Star,
og jeg har prøvet at hente og installere både de nyeste chipset-drivere
(fra www.viaarena.com) og lyddrivere fra Realtek, men lige lidt hjælper
det - lydkortet bliver simpelthen ikke registreret.

Hvad kan der være galt? Jeg har en USB music transmitter fra Logitech,
og den virker fint, så maskinen kan alstå godt lave lyd - den kan bare
ikke finde onboard-lydkortet at sende den ud i!

Mvh. Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face"

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 13-03-08 02:09

"Mikkel Z. Herold" <mikkel@[remove_this]mzh.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> den virker fint, så maskinen kan alstå godt lave lyd - den kan bare ikke
> finde onboard-lydkortet at sende den ud i!

Måske det er disablet i bios?

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 13-03-08 12:18

On 13-03-2008 02:09 Karl Erik Nielsen wrote:
> Måske det er disablet i bios?

Ja, det glemte jeg at skrive: Jeg har været inde i BIOS'en og kigge, og
der er ikke umiddelbart noget, der har med lydkortet at gøre.

Det mærkelige er jo, at det virkede fint før jeg sendte den afsted til
reparation. Måske skal den sendes afsted igen, men jeg er bange for, at
de bare formaterer harddisken og geninstallerer styresystemet.

Er der andre idéer?

Mikkel

--
"But a galloping line of white horses
Said that soon we were in for a race"

www.mzh.dk

Fra : Peter

Dato : 13-03-08 13:12

"Mikkel Z. Herold" <mikkel@[remove_this]mzh.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor jeg har fået den tilbage igen, er lydkortet forsvundet fra
> Enhedshåndteringen, og der er derfor ingen lyd i højtalerne.

Måske kan dette hjælpe dig:
http://www.softwaretipsandtricks.com/forum/windows-vista/35943-windows-vista-sound-problems.html

PeterB

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 13-03-08 13:28

On 13-03-2008 13:11 Peter wrote:
> Måske kan dette hjælpe dig:
> http://www.softwaretipsandtricks.com/forum/windows-vista/35943-windows-vista-sound-problems.html

Den meget informative tråd havde jeg også været omkring, og som sagt har
jeg downloadet og installeret både VIA og Realtek-drivere, men systemet
registrerer overhovedet ikke, at der er noget onboard-lydkort.

I øvrigt så er maskinen født med Vista, men jeg har smidt det ud og
installeret XP i stedet. Det kunne måske være årsagen til problemet, men
det forklarer bare ikke, hvorfor det så virkede før maskinen blev sendt
til rep.

Ifølge arbejdssedlen er der ikke geninstalleret noget, kun stress-testet.

Mikkel

Fra : Mikael Schøler

Dato : 13-03-08 13:37

Mikkel Z. Herold wrote:

> [...]
> til rep.
>
> Ifølge arbejdssedlen er der ikke geninstalleret noget, kun stress-testet.

Jeg ved det ikke har relation til lydkortet men jeg har oplevet et
lignende problem med bluetooth på en dell bærbar. Her var der vista på
hvor brugeren havde deaktiveret bluetoothen og så blev xp lagt ind over.
Den form for deaktivering gjorde at bluetooth ikke virkede i xp, ej
heller med diverse drivere osv. Vi var nødt til at installere vista
igen, aktivere bluetooth, afinstallere vista og installere xp igen for
at det virkede.

Gad vide om det er det samme der er sket med lydkortet?

Bare en tanke.

Mikael

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 13-03-08 13:39

> [...]
> til rep.
>
> Ifølge arbejdssedlen er der ikke geninstalleret noget, kun stress-testet.

Du er sikkker på onboard audio er Realtek; iflg dette link er det VIA:
http://www.msi-computer.ca/product_info.php?cPath=22_35&products_id=65

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 13-03-08 14:13

On 13-03-2008 13:39 Karl Erik Nielsen wrote:
> Du er sikkker på onboard audio er Realtek; iflg dette link er det VIA:
> http://www.msi-computer.ca/product_info.php?cPath=22_35&products_id=65

Jeg tror mit bundkort er dette:
http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=1150&maincat_no=1

Men du har da ret - der står ikke noget om Realtek! Men det er
Realtek-software, der ligger på gendannelses-cd'en der fulgte med
computeren ...

Jeg er i øvrigt nået et lille skridt videre: Jeg har prøvet at tilføje
lydkortet manuelt (Kontrolpanel -> Tilføj hardware), og det går sådan
set fint nok, og endelig står lydkortet nu i Enhedshåndtering. Problemet
er bare, at det har et gult udråbstegn og beskeden "Enheden kan ikke
starte. (Kode 10)".

Har prøvet at genstarte, men det hjalp ikke. Nu prøver jeg at tilføje
hardwaren med VIA-driverne i stedet - kryds fingre!

Mikkel

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 13-03-08 15:23

On 13-03-2008 14:12 Mikkel Z. Herold wrote:
> Nu prøver jeg at tilføje
> hardwaren med VIA-driverne i stedet - kryds fingre!

Øv - det virkede heller ikke. Når jeg forsøger at installere driverne
med det medfølgende installationsprogram siger den "we can't find HD
audio device", og den vil heller ikke kendes ved nogen af driverne når
jeg forsøger at tilføje hardware.

Mikkel

Fra : Hans

Dato : 13-03-08 15:38

Mikkel Z. Herold wrote:

> [...]
> med det medfølgende installationsprogram siger den "we can't find HD
> audio device", og den vil heller ikke kendes ved nogen af driverne når

Hvis du kører XP SP2, så prøv og kør denne opdatering som registrerer en HD
Audio device:

http://kvik.org/download/kb888111xpsp2.exe

Herefter installerer du igen driverne til dit lydkort.

Hans

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 14-03-08 01:11

Hans skrev:
> Hvis du kører XP SP2, så prøv og kør denne opdatering som registrerer en HD
> Audio device:

Den havde jeg også allerede prøvet!

Til gengæld har jeg nu haft maskinen åben og set på bundkortet fysisk,
så der er et par afklaringer:

1) Kortet hedder MS-7255 P4M900M2
(http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=1123&maincat_no=1&cat2_no=170)
2) Chipsættet er VIA VT8237A
3) Det ER en Realtek-chip der sidder på kortet (der står RTL8201CL
76264Q1 L7240 på chippen)

Men derudover har jeg nu fået et nyt problem - for nu vil maskinen slet
ikke starte! Det kan man læse mere om i dk.edb.hardware lige om lidt ...!

Mikkel