Nye ram, men hvilken.
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 10-03-08 17:42

Hej.

Jeg skal have nogle flere ram i min pc. Men jeg er lidt i tvivl helt precis
det skal være for nogen.
Min computer er en Dell demension 9200. I programmer CPU-Z står der at de
hedder Kingston PC2-4300 (266 MHz) Part number KC6844-ELG37.
Men jeg synes ikke at jeg kan finde dem på nettet. Nogen der kan hjælpe? Det
skal være 2x1 GB. Skal det være samme mærke som dem der sidder i?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-03-08 21:01

Jørgen Nielsen wrote:

> hedder Kingston PC2-4300 (266 MHz) Part number KC6844-ELG37.
> skal være 2x1 GB. Skal det være samme mærke som dem der sidder i?

Nej, det skal bare minimum være PC2-4300.

Jesper Poulsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 11-03-08 17:52

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det skal bare minimum være PC2-4300.

Hej Jesper.

Nu skriver du mininum, er der nogen fordel ved at sætte ram i som har en
højere hastighed?

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 11-03-08 18:24

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu skriver du mininum, er der nogen fordel ved at sætte ram i som har en
> højere hastighed?

Hej Jesper.

Lige et par spørgsmål mere. I programmet Pc Wicard der står der "SDRAM
PC2-4300 (266 MHz) - [DDR2-533]" Køre de med 533MHz eller 266MHz?
Jeg kan se på edbpriser.dk at der også er noget med pins. Hvordan finder jeg
ud af hvor mange pins der er, på dem der sidder i min pc?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-03-08 16:15

Jørgen Nielsen wrote:

> Lige et par spørgsmål mere. I programmet Pc Wicard der står der "SDRAM
> PC2-4300 (266 MHz) - [DDR2-533]" Køre de med 533MHz eller 266MHz?

133 MHz, 266 DDR, 533 DDR2.

> Jeg kan se på edbpriser.dk at der også er noget med pins. Hvordan finder jeg
> ud af hvor mange pins der er, på dem der sidder i min pc?

240.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-03-08 16:12

Jørgen Nielsen wrote:

> Nu skriver du mininum, er der nogen fordel ved at sætte ram i som har en
> højere hastighed?

Det kan sagtens tænkes at det er billigere.

Desuden er der bedre "plads" til opgraderinger

Jesper Poulsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 12-03-08 17:37

> Desuden er der bedre "plads" til opgraderinger

Hej Jesper.

Hvad mener du med mere plads?

Hvad med de her http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=138802
eller kan man også købe dem for billigt? Er der nogen andre du vil
anbefalde?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-03-08 01:53

Jørgen Nielsen wrote:

> Hvad mener du med mere plads?

Men "plads" (læg mærke til "") mener jeg opgraderinger af CPU. Hurtigere
RAM er kompatibel nedad, men køber man det hurtigt nok, behøver man ikke
at skifte det ud fordi man køber en hurtigere CPU.

> Hvad med de her http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=138802
> eller kan man også købe dem for billigt? Er der nogen andre du vil
> anbefalde?

Kingston ValueRAM er til hver en tid min foretrukne type. Dog vil jeg
mene at PC2-5300 er for langsom, jvf. ovenfor.

Her er PC2-6400 til 26,- ekstra:

Jesper Poulsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 18-03-08 17:30

> Men "plads" (læg mærke til "") mener jeg opgraderinger af CPU. Hurtigere
> RAM er kompatibel nedad, men køber man det hurtigt nok, behøver man ikke
> at skifte det ud fordi man køber en hurtigere CPU.

Ok, så er jeg med

> Kingston ValueRAM er til hver en tid min foretrukne type. Dog vil jeg
> mene at PC2-5300 er for langsom, jvf. ovenfor.
>
> Her er PC2-6400 til 26,- ekstra:
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206433

Er er ikke noget med at hvis de gamle ram er f.eks 533 MHz og de nye er 800
MHz så køre begge med den langsomste hastighed?
Men jeg tror jeg bestiller PC2-6400 som du skrev.
Det er utroligt som priserne er faldet. Men nu har jeg heller ikke købt ram
i 5-7 år. Jeg mener jeg gav ca. 1000Kr. for 512 MB.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-03-08 15:27

Jørgen Nielsen wrote:

> Er er ikke noget med at hvis de gamle ram er f.eks 533 MHz og de nye er 800
> MHz så køre begge med den langsomste hastighed?

Jo, uanset hvad der ellers er i maskinen. Det er altid laveste fællesnævner.

> Det er utroligt som priserne er faldet. Men nu har jeg heller ikke købt ram
> i 5-7 år. Jeg mener jeg gav ca. 1000Kr. for 512 MB.

I 1993 købte jeg 16 MiB RAM for at kunne køre OS/2. Det kostede 2200,-
(og det var et røverkøb).
Og så OS/2 oveni til 2200,-

Samme år opgraderede jeg min lommeregner med 128KiB (købt brugt). Det
kostede mig 1000,-

Nu sparer jeg OS-udgiften helt og lommeregneren har jeg stadig

Jesper Poulsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 20-03-08 19:09

> Jo, uanset hvad der ellers er i maskinen. Det er altid laveste
> fællesnævner.

Ok.

> [...]
> kostede mig 1000,-
>
> Nu sparer jeg OS-udgiften helt og lommeregneren har jeg stadig

Ja, det er lidt vildt

Tak for svar. Jeg må ud at købe ram nu.

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-03-08 19:23

Jesper Poulsen wrote:

> I 1993 købte jeg 16 MiB RAM for at kunne køre OS/2. Det kostede 2200,-
> (og det var et røverkøb).
> Og så OS/2 oveni til 2200,-

Ja, verden forandrer sig. Min første harddisk var på 30 MB og kostede
3000 kroner (1988). Seneste indkøb var 1 TB til 1500 kr.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-03-08 16:04

Jørgen Nielsen wrote:

> Må man spørge hvor du har købt den henne til 1500 Kr. ?

Det var en WD Caviar.
<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=399792>

Jeg købte den hos BJ Trading, hvor den allerede er faldet 75 kroner kan
jeg se..

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-03-08 16:04

Jesper Poulsen wrote:

> Jeg har en disk fra 1987 liggende. Den er på 1280MB. Gad vide hvad
> nyprisen var?

1280MB i 1987?

--
Jesper Lund