Gigabyte GA-P35-DS4 - revisionsforskelle
Fra : Optimus Prime

Dato : 10-03-08 10:36

Jeg har kastet mine øjne på dette bundkort og kan se at parallel- og
seriel porte lækkert nok forsvinder mellem rev. 1.1 og rev. 2.0; men er
der andre forskelle jeg skal være opmærksom på?

Og er der nogen grund til at springe de ekstra par hundrede til
GA-EP35-DS4 modellen - eller er det "E" ikke noget værd?

Endelig, nogen der kender til hvilke forhandlere som har hvilke
revisioner af dette bunkort?

Hvis der er andre for/imod dette kort så hører jeg naturligvis gerne om
det

Fra : Optimus Prime

Dato : 10-03-08 10:52

Hans,
Bare rolig jeg har ikke glemt alle de guldkorn du gav for et par dage
siden i min "Wolfdale tråd"; men håbede på mere uddybning og (endnu)
flere guldkorn fra gruppen - derfor denne nye tråd

Ender sug med jeg får besluttet mig og rent faktisk købt det bundkort

Fra : Hans

Dato : 10-03-08 11:08

Optimus Prime wrote:

> Ender sug med jeg får besluttet mig og rent faktisk købt det bundkort

Det vil du heller ikke fortryde.

Det bliver straks værre og stampe en E8xxx CPU op før engang i slutningen af
marts.

Hans

Fra : Optimus Prime

Dato : 11-03-08 09:19

Hans skrev:
> Det bliver straks værre og stampe en E8xxx CPU op før engang i slutningen af
> marts.

Ja tak det har jeg også opdaget - og når først man har besluttet sig, så
kan det kun gå for langsomt

Fra : Jørgen E.

Dato : 10-03-08 22:23

"Optimus Prime" <optimus@prime.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> derfor denne nye tråd
>
> Ender sug med jeg får besluttet mig og rent faktisk købt det bundkort

Det er god kutyme at quote det man svarer på, så dit indlæg ikke fremstår
som sort snak, som det gør for mig i dette tilfælde.

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 11-03-08 12:56

Jørgen E. forklarede den 10-03-2008:
> "Optimus Prime" <optimus@prime.dk> skrev i en meddelelse

> Det er god kutyme at quote det man svarer på, så dit indlæg ikke fremstår
> som sort snak, som det gør for mig i dette tilfælde.

Det var vist heller ikke dig det var skrevet til, men Hans.

--
mvh.

Fra : Hans

Dato : 10-03-08 10:54

Optimus Prime wrote:
> Jeg har kastet mine øjne på dette bundkort og kan se at parallel- og
> seriel porte lækkert nok forsvinder mellem rev. 1.1 og rev. 2.0; men
> er der andre forskelle jeg skal være opmærksom på?

Egentlig ikke.

> Og er der nogen grund til at springe de ekstra par hundrede til
> GA-EP35-DS4 modellen - eller er det "E" ikke noget værd?

Rev. 2.1 af GA-P35-DS4 har også DES, så der er ingen grund til at vælge
EP35.

> Endelig, nogen der kender til hvilke forhandlere som har hvilke
> revisioner af dette bunkort?

Shg vender deres lager tit, så her har du nok størst mulighed for at få et
rev. 2.1, men ring til dem og hør hvilken revision de p.t. har på lager.

> Hvis der er andre for/imod dette kort så hører jeg naturligvis gerne
> om det

Intet forbehold, det kører bare.

Hans

Fra : Optimus Prime

Dato : 11-03-08 09:48

Hans skrev:
> Rev. 2.1 af GA-P35-DS4 har også DES, så der er ingen grund til at vælge
> EP35.
Aha, mente nok jeg havde læst noget i den stil et eller andet sted; men
kunne ikke finde det igen umiddelbart..

> Shg vender deres lager tit, så her har du nok størst mulighed for at få et
> rev. 2.1, men ring til dem og hør hvilken revision de p.t. har på lager.
Jeg prøver at høre dem, har gode erfaringer der i forvejen

Tillægsspørgsmål:
Da Wolfdale er en 1333MHz CPU, så skal jeg vel bare købe minimum 667MHZ
ram (PC2-5300)?
Og da jeg ikke har planer om at overclocke, er det vel bare at købe den
billigste ram, som minimum kører 667MHz - eller har jeg misforstået
noget (udover jeg måske nærmer mig OT for denne gruppe)?

Fra : Hans

Dato : 11-03-08 11:24

Optimus Prime wrote:

> [...]
> den billigste ram, som minimum kører 667MHz - eller har jeg
> misforstået noget (udover jeg måske nærmer mig OT for denne gruppe)?

Da bundkortet er forsynet med Gigabytes M.I.T. Tweaker, vil det være synd
ikke at udnytte denne feature. Derfor vil jeg anbefale dig at købe nogle
PC2-6400, da prisforskellen ned til PC2-5300 ikke er ret stor.

Du bør også tage hensyn til de ramtyper som er med i QVL for bundkortet, så
du kan ikke bare vælge de billigste fra edbpriser.

Jeg vil helt klart anbefale dette sæt fra Corsair:

Hans

Fra : Optimus Prime

Dato : 12-03-08 12:02

Hans skrev:
> Da bundkortet er forsynet med Gigabytes M.I.T. Tweaker, vil det være synd
> ikke at udnytte denne feature. Derfor vil jeg anbefale dig at købe nogle
> PC2-6400, da prisforskellen ned til PC2-5300 ikke er ret stor.

MIT er beregnet til overclocking så vidt jeg kan læse mig til - i mit
tilfælde (støjsvag HTPC) er det jo nærmest underclockning der kunne være
interessant idet de valgte komponenter giver alt rigeligt preformance
til formålet (afvikling af 1080p x264 video + det løse) ved
standardsettings; men omvendt skal de sidste 100kr ikke forhindre mig i
at være fremtidssikret i lidt længere tid

> Du bør også tage hensyn til de ramtyper som er med i QVL for bundkortet, så
> du kan ikke bare vælge de billigste fra edbpriser.

Tjek, det vidste jeg slet ikke fantes

> Jeg vil helt klart anbefale dette sæt fra Corsair:
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206422

Jeg kan se de også findes i en DHX version - men om det kun er
køleprofilen der er til forskel kan jeg ikke helt lure?
Omvendt så er det vel altid interessant at de ikke bliver for varme (og
forudsat at der er plads i kabinettet)...

Jeg studsede desuden over at man springer fra 1.8V til 2.1V når man
bevæger sig fra CL5 til Cl4 - det må vel også have betydning for
varmeudvikling eller er der noget jeg misser?

Håber det er okay med lidt ramsnak i denne gruppe - der er jo ikke en
specifik ramgruppe på usenet...

Fra : Hans

Dato : 13-03-08 11:25

Optimus Prime wrote:

> [...]
> ved standardsettings; men omvendt skal de sidste 100kr ikke forhindre
> mig i at være fremtidssikret i lidt længere tid

Det er her at C.I.A. 2 funktionen kommer ind, hvor du f.eks. kan sænke FSB
til 266 Mhz., og vælge Full Throttle i C.I.A. 2. Systemet vil så øge
clockfrekvensen 19 % når CPU belastningen kommer over et vist punkt, så i
princippet er det en forlængelse af Speedstep.

Jeg har en maskine med et GA-P35-DQ6 og en Q6600, og det er ganske mærkbart
når systemet får det ekstra spark når C.I.A. 2 sætter ind, og CPU'en derved
kører 2.9 GHz. i stedet for 2.4 GHz.

> [...]
> Omvendt så er det vel altid interessant at de ikke bliver for varme
> (og forudsat at der er plads i kabinettet)...

Der er ingen grund til at købe DHX, med mindre du ønsker at overclocke. Det
er et andet modul layout under den store køleprofil end XMS2, men om de to
typer bruger de samme chips ved jeg ikke.

> Jeg studsede desuden over at man springer fra 1.8V til 2.1V når man
> bevæger sig fra CL5 til Cl4 - det må vel også have betydning for
> varmeudvikling eller er der noget jeg misser?

Det er ikke unormalt at spændingen skal øges for at overholde timingen, men
CL4 typen kører ganske udmærket ved 1.9 V i DS4 kortet, og de bliver kun
lune selv om de presses 20 % over spec.

CL4 typen er med i QVL for bundkortet, hvilket CL5 ikke er, og du kan
risikere at CL5 typen går ned på 667 MHz. i Auto settings på grund af den
høje timing, og så skal du til at rode med spænding og timing for at tvinge
dem på plads, hvor CL4 kører uden problemer i Auto settings, selv ved
betragtelig OC.

Hans