Åen mellem Vandet Sø og Klitmøller i Thy.
Fra : Ulvir

Dato : 16-03-08 18:55

Er der nogen der ved om åen mellem Vandet Sø og Klitmøller har været sejlbar
i germansk jernalder of frem til tidlig middelalder? Altså om det har været
mulig at sejle med skib eller større båd fra nordsøen til Vandet Sø?

Jeg har hørt at vandstanden i vikingetiden var ca. 1 meter højere end nu.

Mvh. Ulvir.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 16-03-08 20:40

Ulvir wrote:
> [...]
> Vandet Sø?
>
> Jeg har hørt at vandstanden i vikingetiden var ca. 1 meter højere end nu.

it is not so easy

Denmark is rising since the ice age ice melted

and it is tilting at the same time
I would ask at ther geological museum in Copenhagen for advice
I cannot remeber the precise details

this is why you find shipwrecks inland also in Norway
some caves inNorway are 70m higher sionce the stone age

Hugh W

-
For genealogy and help with family and local history in Bristol and
district http://groups.yahoo.com/group/Brycgstow/

http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

GENEALOGE http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : Ralph Hørberg

Dato : 17-03-08 16:00

Hej

Det omkringliggende landskab tyder i høj grad på at både Vandet Sø og Nors
Sø oprindelig har været sejlbar fra Vesterhavet.
Det er også antydet i J.P.Trap Danmark 5. udgave Bind VI, 2, side 561, her
står bl.a. ved Vester Vandet sogn:
"I sognet ligger den 480 hektar store Vandet sø, 11,8 m over havet og med en
største dybde af 20,3 m. Den er ligesom Nors sø en afsnøret havbugt fra
stenalderen."

Mvh.
Ralph-Brian Hørberg