Overclocking
Fra : Palle Bugtrup

Dato : 02-03-08 17:31

Overclocking? - Hvad forstås? - Er det f.eks. at skifte 700Mhz CPU til
1,6Ghz CPU.

I manual for MS8308D/E læses: Understøtter Athlon 650Mhz - 1,2 Ghz, FSB:
200Mhz

Maskinen kører med AMD 700Mhz. Sælger leverede en AMD 1.6Mhz. med ved
købet. Han mente at vide at man med udbytte kunne bruge denne, hvilket dog
ikke ser ud til at være tilfældet.
- Er det 'overclocking'?

I BIOS læses henholdsvis 700Mhz og 933Mhz. Hvis jeg vælger 933, ændrer
den selv tilbage til 700.

V.H.
Palle, årg. 1936

Fra : Lasse Jensen

Dato : 02-03-08 18:42

Palle Bugtrup wrote:

> Overclocking? - Hvad forstås? - Er det f.eks. at skifte 700Mhz CPU til
> 1,6Ghz CPU.

Nej, det er bare en opgradering. Når du overclocker kører du CPU'en ved en
højere clockfrekvens end den er beregnet til.

> [...]
>
> Maskinen kører med AMD 700Mhz. Sælger leverede en AMD 1.6Mhz. med ved
> købet. Han mente at vide at man med udbytte kunne bruge denne, hvilket

Nej. Hvad sker der når du putter den i?

> I BIOS læses henholdsvis 700Mhz og 933Mhz. Hvis jeg vælger 933,
> ændrer
> den selv tilbage til 700.

DET er overclocking, men det vil din kompination af CPU og bundkort ikke.
Normalt kører din CPU 7 x 100 mhz, men ved 933 mhz kører den 7 x 133.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Palle Bugtrup

Dato : 02-03-08 20:20

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> wrote in message

> [...]
>
> DET er overclocking, men det vil din kompination af CPU og bundkort ikke.
> Normalt kører din CPU 7 x 100 mhz, men ved 933 mhz kører den 7 x 133.

Tak for forklaring Lasse.

Hvad der skete da jeg brugte den hurtigere CPU?? - Jeg tror kortet var på
vej til kollabs. Grundet tab af hukommelse (BIOS) havde jeg hentet
opgradering, som så virkede et døgn's tid. Forbedringen slap op med den
hurtigere CPU. - Men det havde sikkert slet ikke med den at gøre.

Palle