Pludselig ingen temp. på CPU eller GPU??
Fra : jjkristensen@gmail.c~

Dato : 26-02-08 03:44

Jeg kan pludselig ikke aflæse temperaturen på hverken CPU eller GPU?
Jeg har for nylig opgraderet til passivt kølet grafikkort for at gøre
noget ved blæserstøjen. Forinden kunne jeg aflæse temp på både
harddisk, CPU og GPU med Speedfan. Da jeg så havde udskiftet
grafikkortet kunne jeg pludselig ikke aflæse temp på CPU, men GPU
kunne godt aflæses. Da jeg så forleden dag udskiftede kabinetblæseren,
kunne jeg efterfølgende pludselig heller ikke aflæse temp. på GPU?

Er der nogle, der har en ide om hvad der kan være sket?

Det nye grafikkort er et MSI NX7600GT
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=389496

Den nye blæser er en Scythe S-flex SFF21E
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=180652

Her er screencaps fra CPU-Z med oplysninger omkring CPU og Mainboard,
og screencap fra speedfan:

CPU: [URL=http://www.turboimagehost.com/p/154136/cpu1.JPG.html]
[IMG]http://s2d1.turboimagehost.com/t/154136_cpu1.JPG[/IMG][/URL]
http://www.turboimagehost.com/p/154136/cpu1.JPG.html

Mainboard:
[URL=http://www.turboimagehost.com/p/154137/cpu2.JPG.html][IMG]http://
s2d1.turboimagehost.com/t/154137_cpu2.JPG[/IMG][/URL]
http://www.turboimagehost.com/p/154137/cpu2.JPG.html

Speedfan:
[URL=http://www.turboimagehost.com/p/154138/fan1.JPG.html][IMG]http://
s2d1.turboimagehost.com/t/154138_fan1.JPG[/IMG][/URL]
http://www.turboimagehost.com/p/154138/fan1.JPG.html

Fra : Per Hansen

Dato : 26-02-08 16:54

jjkristensen@gmail.com wrote in news:c1b4b53f-f78c-4ee9-8971-
99695bfd4af4@t66g2000hsf.googlegroups.com:

> [...]
> kunne jeg efterfølgende pludselig heller ikke aflæse temp. på GPU?
>
> Er der nogle, der har en ide om hvad der kan være sket?

Har du prøvet at af-indstalere og så re-indstalere den software de bruger
til at aflæse temperaturerne med ?
Det kan være at det er alt hvad der skal til for at få det til at virke.

--
Per Hansen

Fra : jjkristensen@gmail.c~

Dato : 26-02-08 09:33

> [...]
> til at aflæse temperaturerne med ?
> Det kan være at det er alt hvad der skal til for at få det til at virke.

Hej Per.

Allerførst, tak for det hurtige svar.

Det var faktisk tid til at få ryddet op i systemet, så i dag
besluttede jeg mig for at formatere disken og installerede XP igen. Nu
er det så gjort og systemet er fuldt opdateret med driver til chipset
og Installation af Speedfan 4.33. Det har så af uforklarlige årsager
givet mig temperaturmåling af GPU'en. Dejligt

Men min CPU kan jeg stadig ikke aflæse? Speedfan registrerer den
tilsyneladende ikke under opstart? Jeg har tilsluttet den nye blæser
til strømkablet, der leverer strøm til harddisken (4-pins med gul/rød/
sort kabler), og altså ikke tilsluttet blæseren direkte på bundkortet.
Den gamle blæser blev tilsluttet på bundkortet med et andet stik, og
jeg kan se at der sidder en lille blå "dims" på den gamle blæser, som
muligvis er en temp.sensor til at måle temp. ved blæseren. Men det er
bare et gæt. Men selvom den sensor ikke er på den nye blæser, så burde
man vel stadig kunne måle temp. på selve CPU'en (altså direkte i/på
chippen).

Billede af det gamle stik:
http://www.turboimagehost.com/p/155089/Stik.JPG.html

Billede af den blå dims (temp.måler?):
http://www.turboimagehost.com/p/155090/Sensor.JPG.html

Måske jeg skulle prøve at fifle med tilslutningen, så den nye store
blæser kan tilsluttes samme sted som den gamle blæser? Men kan det
tænkes at der er noget på bundkortet, der er gået i stykker? Kan der
gå noget i stykker som forhindrer at man kan måle temperaturen uden at
det påvirker systemets ydelse? Det kører nemlig fint.

Fra : Per Hansen

Dato : 27-02-08 00:19

jjkristensen@gmail.com wrote in news:ddcc762a-647c-4e66-aa79-
d6ba0c5627a3@60g2000hsy.googlegroups.com:

> [...]
> gå noget i stykker som forhindrer at man kan måle temperaturen uden at
> det påvirker systemets ydelse? Det kører nemlig fint.

Nååå ja, det tænkte jeg ikke lige på, tilkoplet et forkert sted
Står der f.eks ikke et eller andet sted "CPU FAN" eller noget i den
retning ved et af stikkene på bundkortet ?
Jeg ramte eks forkert med min kommer jeg lige i tanke om, der blev
den til CPU'en sat til en af dem der hedder "OPT FAN" istedet, men
det hele kørte fint alligevel
Der var bare ikke nogen målinger tilgængelig til CPU'en.

--
Per Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-08 07:05

<jjkristensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

gå noget i stykker som forhindrer at man kan måle temperaturen uden at
det påvirker systemets ydelse? Det kører nemlig fint.

Hej

Sort + Rød = 12V forsyning +/-
Hvid = Registrerer/tæller omdrejninger på ventilatoren

Den blå "Dims" ved jeg ikke hvad er, men den kan ikke måle temp. på cpu.
Jeg tror der er en slags termosikring til ventilatoren.

CPU- temp måles normalt at CPU'en selv. Det er indbygget.

Mvh
Michael

Fra : D@2

Dato : 28-02-08 12:13

4pins Molex (dem som sidder til harddisk/cdrom drev, De kan ikk måles af
speedfan,,

De 3Pins/4pins som sættes på bundkortet ka måles af Speedfan, Speedfan er
faktisk en slags tyv, for den stjæler oplysningerne fra bundkortet, Den ved
ikk hvorhurtig en blæser er når den er sat til Computeren Strømforsyning

Fra : jjkristensen@gmail.c~

Dato : 28-02-08 02:15

> [...]
> det hele kørte fint alligevel
> Der var bare ikke nogen målinger tilgængelig til CPU'en.

Hej igen alle sammen.

Nu har jeg koblet den nye blæser til "CPU fan"-stikket på bundkortet.
Allerførst i opstarten af com fortæller den mig stadig: "Alert!
Previous fan failure. Strike the F1 key to continue, F2 to run setup
utility"...hvad skal det egentlig betyde? At der har været en
blæserfejl, som kan rettes i setup, eller at der er fejl som det er
nu? Det virker lidt som om, den stadig ikke registrerer, at der er
tilsluttet en blæser til CPU'en. Kan Dell (ja, det er en Dell pc) have
været så udspekuleret, at com kun vil registrere den blæser, som den
er født med? Men det synes jeg umiddelbart lyder mærkeligt...

Men der er stadig ingen CPU temp at aflæse? Når temp.måling er
indbygget i chippen, kan den manglende måling så skyldes en fejl i
BIOS? Det har bare ikke været noget problem før med den BIOS-version
jeg kører med...hmm...det er meget mærkeligt?

I øvrigt, tak for de gode råd og tips