Udskifte ur/cmos batteri
Fra : kep

Dato : 23-02-08 13:56

Hej
Jeg har læst, at ur/cmos batteriet bør udskiftes efter 2-3 år,
er det korrekt ? Batteriet hedder : 3V - CR2032.
Jeg har et batteri liggende, som hedder : 3V - DL2032/CR2032/ECR2032.
Kan det mon bruges ?
http://gemdet.nu/i/84289batteri.gif

kep

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 23-02-08 14:26

On Sat, 23 Feb 2008 13:56:01 +0100, "kep" <kepFJERN@postkasse.net>
wrote:

> [...]
>er det korrekt ? Batteriet hedder : 3V - CR2032.
>Jeg har et batteri liggende, som hedder : 3V - DL2032/CR2032/ECR2032.

Ja, men går uret rigtigt er der ingen grund til at skifte det. Jeg har
oplevet disse batterier holde adskillige år længere.

Når uret begynder at tabe (oftest) eller vinde tid (sjældent), er det
tid at skifte det. Der er ingen grund til at gøre det før.

--
Slet transportmidlet før eu
__o

Fra : kep

Dato : 23-02-08 15:07

"Poul Erik Lindaa" <poulerik@lindaa.cykeldk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Når uret begynder at tabe (oftest) eller vinde tid (sjældent), er det
> tid at skifte det. Der er ingen grund til at gøre det før.

For et par dage siden prøvede jeg at restore BIOS til "Fail-Safe Defaults"
Men skærmen blev sort og intet skete. Jeg prøvede så at lave
en Clear CMOS. Da jeg så startede computeren op igen, fik jeg
denne fejlmeddelelse : "CMOS Checksum Error - Default Loaded".
Jeg skulle trykke F1 eller DEL for at komme videre.
Jeg fik denne meddelelse en 3-4 gange, når jeg startede masinen op
efter at den havde været slukket, men så forsvandt meddelelsen igen.
Jeg spekulerer på, om der er så lidt strøm på batteriet, at den har
svært ved at lagre informationer i CMOS, men strøm nok til at holde
uret igang

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-08 15:50

> [...]
> Jeg spekulerer på, om der er så lidt strøm på batteriet, at den har
> svært ved at lagre informationer i CMOS, men strøm nok til at holde

Med denne tilføjelse til din fejlmelding ville jeg prøve at skifte batteriet
ud.
Dit "3V - DL2032/CR2032/ECR2032" passer fint.

Regn med at CMOS kan glemme 'alt', når det halvflade batteri fjernes, så du
skal nok "loade default", igen efter udfaldet

/Villy

Fra : kep

Dato : 23-02-08 16:11

"Villy57" <diy4wd[at]hotmail[dot]com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Regn med at CMOS kan glemme 'alt', når det halvflade batteri fjernes, så
> du skal nok "loade default", igen efter udfaldet

OK, mange tak for hjælpen !

Fra : Peter

Dato : 24-02-08 13:12

"kep" <kepFJERN@postkasse.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg spekulerer på, om der er så lidt strøm på batteriet, at den har
> svært ved at lagre informationer i CMOS, men strøm nok til at holde

Den meddelelse betyder blot, at du skal trykke F1 eller Delete for at komme
ind i bios. Derefter skal du blot gå ud af Bios og save opsætningen.
Det behøver altså ikke at have noget at gøre med for batt. spænding.
Det batt. du nævner kan godt bruges.

PeterB

Fra : kep

Dato : 24-02-08 14:12

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> komme ind i bios. Derefter skal du blot gå ud af Bios og save opsætningen.
> Det behøver altså ikke at have noget at gøre med for batt. spænding.

OK, tak for oplysningen

Fra : kep

Dato : 23-02-08 16:14

> [...]
>
> Når uret begynder at tabe (oftest) eller vinde tid (sjældent), er det
> tid at skifte det. Der er ingen grund til at gøre det før.

Tak for svaret !