Compaq Presario 5476
Fra : Claus E Beyer

Dato : 17-02-08 15:14

Jeg har en gammel Compaq Presario 5476 fra 1999-2000, med Celeron 500 og 256
GB RAM. Der er efterhånden kommet mange gode og nyere ting i den, så det
ville være synd at kassere den, selv om den er tung at danse med. Den kræver
at man har god tålmodighed.

Jeg tænkte om jeg ikke blot kunne købe et nyt bundkort med en tidssvarende
processor og mulighed for 1-2 GB RAM?

Er det muligt blot at skifte bundkortet, eller er der andre ting der også
skal udskiftes?

Hvordan vil jeg kunne skaffe et bundkort, der blot kan indsættes på det
gamles plads og forbinde de kabler, der er forbundet hen til bundkortet?

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-08 15:48

> [...]
>
> Hvordan vil jeg kunne skaffe et bundkort, der blot kan indsættes på det
> gamles plads og forbinde de kabler, der er forbundet hen til bundkortet?

Det er muligt at et nyt bundkort passer fysisk i Compaq-kabinettet (husker
ikke), men jeg er meget sikker på at der er ukurante stik+stikforbindelser
mellem eksisterende Compaq bundkort og knapperne på forsiden af computeren.
Det kan muligvis (delvis?) samles, hvis man har lidt elektronikerfaring.

Regn med at der IKKE eksisterer WIN98-drivere til chipset m.v. et nyt
bundkort

Regn med at strømforsyningen er for lille til et nyt bundkort!

Hvis du skal have glæde af mere end 512 MB RAM har du også brug for et
(PCIe) skærmkort?
Hvis du skal have merre end glæde af mere end 512 MB RAM har du også brug
for en (ny,) hurtig harddisk?

Der findes ofte kun 1 stik til PATA-haddiske på nye bundkort

Tastaturet kan nok bruges, hvis nyt bundkort her PS/2 tastaturstik

SummaSumarum - min anbefaling: Glem det - købe en ny PC i stedet

/Villy57

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-02-08 17:53

Claus E Beyer skrev bl.a.:

> Hvordan vil jeg kunne skaffe et bundkort, der blot kan indsættes på
> det gamles plads og forbinde de kabler, der er forbundet hen til
> bundkortet?

Glem det og køb en anden maskine. Det er et dødfødt projekt!
Det er kun få compaq modeller der er standard ATX, resten er specielle
bundkort. Mange har heller ikke standard PSU.
Tag de gode ting ud og smid resten væk, den har dybest set ingen
handelsværdi. Måske kr. 100-200,- hvis den er komplet og startklar!

Du kan i markedsgrupperne købe en udmærket hurtig pc til under en tusse.

Claus

Fra : Finn og Angela

Dato : 19-02-08 16:33

"Claus E Beyer" <ceb.news@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan vil jeg kunne skaffe et bundkort, der blot kan indsættes på det
> gamles plads og forbinde de kabler, der er forbundet hen til bundkortet?

Stikkene fra fronten er nu nok til at løse, men ellers er der jo den
mulighed at skifte kabinet.

Som de andre har været inde på kan der være problemer med Psu´en ydelse og
fysiske størrelse. Er det standard Atx er det blot at finde en kraftigere
afløser - ellers må du skifte kabinettet.

Bundkortet er formentlig et micro-Atx (Googl og se på mål for disse for at
være sikker). Det begrænser udvalget noget. Igen vil et andet kabinet, hvis
det er standard Atx, hjælpe.

Som Villy nævner skal du overveje et nyt styresystem, hvis du har Win 98 -
medmindre du vil "nøjes" med socket A (Amd) eller socket 478 (Intel Pentium
4/Celeron) bundkort og DDR-ram (har du 2000/XP er der ikke problemer).

Disse sockets er dog ved at være udfasede, så medmindre du
vil købe brugt, bør du kigge efter AM2 eller socket 775 og DDR-2 ram (de er
billige) - hvilket så vil medføre at du må investere i et Pci-express
grafikkort.

Finn

Fra : Claus E Beyer

Dato : 29-02-08 18:17

"Finn og Angela" <afc.chris_fjerndette_@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> vil købe brugt, bør du kigge efter AM2 eller socket 775 og DDR-2 ram (de
> er billige) - hvilket så vil medføre at du må investere i et Pci-express

Jeg takker for svarene.

I tidens løb, siden jeg købte pc'en i 2000, har jeg udskiftet harddisk (nu
80 GB, 7200 rpm), modem, DVD-drev, tilføjet 2 styk PCI-kort med 4USB2,
netkort og DVD-brænder. Det eneste der stadig er fra år 2000 er kabinettet,
strømforsyningen, bundkortet og RAM (256 MB). Styresystemet var opr. Win98,
men er nu Win2000.

Jeg overvejer at tage bundkortet ud af pc'en, tage bundkortet med ind til
Falkonér Allé og købe et bundkort, med tilhørende processor og RAM, der i
fysiske mål svarer til det gamle.

Alternativt (og måske bedre?) kunne jeg vel også købe en ny (ufærdig) pc,
der kun består af kabinet, strømforsyning, bundkort, processor og RAM.
Derefter kunne jeg bygge den færdig ved at tage resten af delene fra den
nuværende Compaq.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 29-02-08 19:57

> Jeg overvejer at tage bundkortet ud af pc'en, tage bundkortet med ind til
> Falkonér Allé og købe et bundkort, med tilhørende processor og RAM, der i
> fysiske mål svarer til det gamle.

I så fald vil jeg anbefale at du kontrollerer
A) at stik og ledninger og stikforbindelser mellem gamle bundkort og
Compaq-kabinet-front er kompatible og anvendelige med det nye bundkort
B) at strømforsyningen er tilstrækkelig, og at har de rigtige stik til at
tilsluttes til et nyt bundkort, og at der ikke er nogen 'underlige'
stik/forbindelser ud af Compaq-strømforsyningen.

Medbring evt. BÅDE bundkort og kabinet og strømforsyning, så kan du vurdere
om der er en sammenkoblingschance 'on-site'

> [...]
> der kun består af kabinet, strømforsyning, bundkort, processor og RAM.
> Derefter kunne jeg bygge den færdig ved at tage resten af delene fra den

Det lyder smartere, der er større chance for succes.

/Villy57