Str. vedr udskiftning af elektrolyttere
Fra : Lars & Jane

Dato : 09-02-08 14:50

Har et bundkort med "bulede" kordensatorer/elektrolyttere, men kan ikke
huske on det er volt der er vigtigst der passer til eller om det er
"uf"..... Dem der er bullede hedder 6,3V 820Uf, Vil de kunne skiftes til
nogle 6,3 1000Uf ? Evt. 6,3V 1500Uf ? (har jeg liggene )
Eller er det helt galt ?
Håber nogle kan hjælpe
Mvh Lars...

Fra : Jens G

Dato : 09-02-08 15:31

On Sat, 9 Feb 2008 14:50:04 +0100, "Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk>
wrote:

> [...]
>"uf"..... Dem der er bullede hedder 6,3V 820Uf, Vil de kunne skiftes til
>nogle 6,3 1000Uf ? Evt. 6,3V 1500Uf ? (har jeg liggene )

Når det drejer sig om elektrolytkondensatorer er det vigtigt at de er
beregnet til den spænding de kan blive udsat for, så derfor skal de
nye være 6,3V eller derover.

Jeg ville ikke være betænkelig ved at sætte 1000uF i som erstatning
for 820uF. Husk at vende dem rigtigt.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Lars & Jane

Dato : 09-02-08 16:43

> [...]
> nye være 6,3V eller derover.
>
> Jeg ville ikke være betænkelig ved at sætte 1000uF i som erstatning

1000 tak.
Mvh Lars...

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 09-02-08 17:23

On Sat, 9 Feb 2008 16:43:20 +0100, "Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk>
wrote:

>1000 tak.
>Mvh Lars...

De må også geren tåle højere spænding.

Du skal dog lige sikre dig, at de også fysisk kan være der.

--
Slet transportmidlet før eu
__o

Fra : Sen

Dato : 09-02-08 17:12

"Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> "uf"..... Dem der er bullede hedder 6,3V 820Uf, Vil de kunne skiftes til
> nogle 6,3 1000Uf ? Evt. 6,3V 1500Uf ? (har jeg liggene )

Det er en vanskelig sag at udskifte lytter på et bundkort.
De er monteret i gennemplaterede huller. Du er nød til at ha
en professionel Tinsuger for at kunne gøre det. Har du ikke det,
så bliver du nød til at varme så meget på lodde-øen, for
overhovedet at få de gamle fri, at lodde-øen går løs.
Skulle du være så usandsynlig heldig at få lytten fri uden at
lodde-øen går løs, så skal boringen suges fri af tin bagefter,
for at du kan montere den nye lyt. Herudover er der andre
problemer. -Sædvanligvis er der flere lytter, som sidder hel
tæt på printpladen, og dem de bruger til motherboards er
mindre i diameteren end standard. -De er ikke til at få fat i.
Medmindre du selv er elektronik-uddannet og har adgang
til det rette værktøj, eller kender nogen til at gøre det, skal
du være heldig at slippe godt fra det. Man skal også bruge
en luplampe.

Lytterne kogte også på mit gamle Soltek-board for et par
år siden. De stod helt tæt ved Posessor-kølepladen. De
tåler ikke varmen. Samtidig er 6.3 volt , som de alle
bruger, i underkanten. 10 volt ville være mere driftsikker.
Men det er der ikke plads til.
Fabrikkanterne er heldigvis ved at gå væk fra elektrolytter.
Og bruger i stedet for andre typer kondensatorer uden
væske-indhold.
Men når ikke bundkortet dur, er man jo nød til at forsøge
at redde det, inden det smides ud.
Held og lykke med det!
--vh
sen

Fra : Nicolai

Dato : 09-02-08 17:36

Sen wrote:

> [...]
> til det rette værktøj, eller kender nogen til at gøre det, skal
> du være heldig at slippe godt fra det. Man skal også bruge

Det er en pæn overdrivelse du fremkommer med her. Jeg har udført denne
operation på et bundkort, uden problemer overhovedet.

Jeg varmede forsigtigt på lodningen, og vrikkede dem ud. De nye satte
jeg i, ved at varme den eksisterende loddetin og vrikke de nye i.

Det har nu kørt fint i 2 år.

Og luplampe? Hvorfor skal man bruge det? Jeg havde ingen problemer uden.

Nicolai

Fra : Lars & Jane

Dato : 10-02-08 00:01

> [...]
>
> Det har nu kørt fint i 2 år.
>
> Og luplampe? Hvorfor skal man bruge det? Jeg havde ingen problemer uden.

Heller ingen problemer her, har skiftet de7 af dem ud på kortet med en
billig 25w loddekolbe, og det kører bare igen.....
Tak for hjælpen...
Mvh Lars...

Fra : N_B_DK

Dato : 15-02-08 12:00

"Sen" <sen@homeplace.com> wrote in message
> "Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk> skrev i meddelelsen
>
> Det er en vanskelig sag at udskifte lytter på et bundkort.

Så er det altså heller ikke værre.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : N_B_DK

Dato : 15-02-08 12:02

"Sen" <sen@homeplace.com> wrote in message
>Man skal også bruge
> en luplampe.

Til hvad ? da jeg tidligere arbejdede som mobiltelefon tekniker, skiftede vi
ofte modstande der ikke var større end 1.5X1.5 mm uden lup, brugte kun en
pincet og varmluft, så hvad skal du bruge en lup til med de store
komponenter der sidder på bundkort ?