Asus P5B-PLUS USB stik?
Fra : Kim

Dato : 28-01-08 01:00

Hej eksperter

Jeg kan ikke finde ud af at slå mine USB stik fra så computeren er ligeglade
med dem når computeren er slukket.

Jeg har en USB strømspareskinne som skulle stå uden strøm på når computeren
er slukket, men desværre holder mit bundkort spænding på USB portene, så der
er også spænding på min strømskinne, og så er fidusen med den USB
strømspareskinne røget.
Det samme gælder hvis jeg f.eks. har glemt at slukke min USB printer før jeg
slukker computeren, så startet computeren op når jeg trykker på afbryderen
til min printer, og så skal jeg vente og lukke computeren ned igen.

Er der en venlig sjæl der kan fortælle mig hvor jeg ændre i BIOS så jeg får
fjernet spændingen på USB portene når computeren er slukket, så jeg kan
slippe for overstående bøvl.

Mvh. Kim

Fra : Hans

Dato : 28-01-08 02:25

Kim wrote:

> Er der en venlig sjæl der kan fortælle mig hvor jeg ændre i BIOS så
> jeg får fjernet spændingen på USB portene når computeren er slukket,
> så jeg kan slippe for overstående bøvl.

Dit bundkorts sydbro understøtter ikke denne funktion, så du skal have fat i
et løst USB 2.0 PCI-indstikskort, f.eks. dette:

Hans

Fra : Kim

Dato : 28-01-08 20:34

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Dit bundkorts sydbro understøtter ikke denne funktion, så du skal have fat

Sikke et mødbundkort så, nogen der ved hvilket bundkort man så skal kigge
efter, hvis man ikke vil ha' spænding på USB portene, når computeren er
slukket. (jeg er ikke vild med indstikskort)

Mvh. kim

Fra : Hans

Dato : 28-01-08 20:45

Kim wrote:
> [...]
> kigge efter, hvis man ikke vil ha' spænding på USB portene, når
> computeren er slukket. (jeg er ikke vild med indstikskort)

Det bliver ret svært i dag. Det er en funktion som efterhånden er
forsvundet, da hverken intel, nVidia eller ATI understøtter det længere. Så
er der kun SiS og VIA tilbage, men så vil jeg hellere leve med et
indstikskort end at vælge bundkort med de sidstnævnte chipsæt.

Det er muligt der stadigvæk findes enkelte fabrikater bundkort med de
førstnævnte chipsæt som kan, men det er sjældent noget man kan læse af
manualen, så det vil være som at lede efter en nål i en høstak.

Hans

Fra : Kim

Dato : 28-01-08 21:43

> [...]
> førstnævnte chipsæt som kan, men det er sjældent noget man kan læse af
> manualen, så det vil være som at lede efter en nål i en høstak.

Jeg syntes det er kedeligt at computeren starter op når jeg tænder/slukker
printeren (den er kopimaskine også)
Jeg må flytte hele skidtet, på nær min printer til en stikkontakt jeg kan
komme til, så jeg manuelt kan slukke, så slipper jeg for balladen.

Jeg takker for svaret/svarene.

Mvh. Kim

Fra : Hans

Dato : 28-01-08 22:19

Kim wrote:

> [...]
> Jeg må flytte hele skidtet, på nær min printer til en stikkontakt jeg
> kan komme til, så jeg manuelt kan slukke, så slipper jeg for balladen.

Det burde der til gengæld være en løsning på, da der sidder nogle jumpere på
bundkortet, som vælger mellem +5V og +5VSB, hvor sidstnævnte indstilling kan
vække maskinen via USB.

De 4 USB-porte, som sidder sammen med de andre stik til tastatur, mus o.m.,
er strappet som +5VSB, mens de ekstra udgange på bundkortet er strappet som
+5V som standard.

Hvis du ser på side 2-23 i din manual kan du se den jumper du skal ændre
bagved stikkene, og den skal flyttes til ben 1-2, da den i øjeblikket sidder
mellem ben 2-3. Den hedder USBPWR 1-4.

Prøv og se om det ikke afhjælper dit problem med kopimaskinen, så den ikke
starter computeren op.

Hans

Fra : Kim

Dato : 04-02-08 19:03

> [...]

> sidder mellem ben 2-3. Den hedder USBPWR 1-4.
>
> Prøv og se om det ikke afhjælper dit problem med kopimaskinen, så den ikke

Tak for tippet, jeg har nu flyttet jumperen og spændingen på USB portene er
nu væk, men nu kan jeg ikke lukke min computer ned. Når jeg har valgt luk
computer og den lukker ned, så er den kun slukket 2 sek. så booter den op
igen :-|

Kan jeg løse det på anden måde end at flytte jumperen tilbage og få spænding
på USB portene igen?

Mvh. Kim

Fra : Hans

Dato : 04-02-08 20:36

Kim wrote:

> Kan jeg løse det på anden måde end at flytte jumperen tilbage og få
> spænding på USB portene igen?

Side 4-27 i manualen.

Prøv og sæt Suspend mode til S3 only.

Jeg går ud fra at du lukker maskinen helt ned og ikke kun sætter den i Stand
By eller Dvale.

Hvis det er sidstnævnte, så skal du ind i enhedshåndteringen og gå ind i den
USB rod hub hvor kopimaskinen er tilsluttet. Under fanen Strømstyring skal
du så fjerne fluebenet i feltet "Væk maskinen...." (kan ikke huske resten).

Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-01-08 13:27

"Kim" <futtown@hotmail.com> skrev

> Sikke et mødbundkort så, nogen der ved hvilket bundkort man så skal kigge

Det er mere reglen end undtagelsen i dag.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-01-08 13:26

> [...]

> Dit bundkorts sydbro understøtter ikke denne funktion, så du skal have fat
> i et løst USB 2.0 PCI-indstikskort, f.eks. dette:

Eller lave denne: www.tersgov.dk/usbsnyd.jpg

Claus