Kan det måske være strømforsyningen ?
Fra : Per Hansen

Dato : 23-01-08 16:35

Efter jeg har skiftet til et Asus Crosshair med en XP6400+ og 2GB
HyperX RAM, har jeg været udsat for 3 gange nu at computeren simpelthen
bare slukker uden at få nogen fejbeskeder eller "bip" lyde, senest for
5 minutter siden.
Kan det måske være den gamle strømforsyning jeg kører med der simpelthen
ikke kan trække det bundkort, CPU og RAM ?
Det er også en gammel 350W der kom med tårnet.
Nu har jeg lige bestilt en 750W hos SHG istedet for den gamle en.

Men kan det måske være den alene der simpetthen er for svag til at trække
den kraft jeg har knaldet i ?
Det er noget af en major update jeg har gjort iforholdet til det gamle
hardware der sad i.

--
Per Hansen

Fra : Hans

Dato : 23-01-08 16:42

Per Hansen wrote:
> [...]
> trække den kraft jeg har knaldet i ?
> Det er noget af en major update jeg har gjort iforholdet til det gamle

Ingen tvivl om at din gamle PSU er for lille.

Prøv og læs dette indlæg med næsten samme overskrift:

Det var PSU'en.

Hans

Fra : Jan Hougaard

Dato : 23-01-08 17:07

"Per Hansen" skrev i en meddelelse ...
> [...]
> HyperX RAM, har jeg været udsat for 3 gange nu at computeren simpelthen
> bare slukker uden at få nogen fejbeskeder eller "bip" lyde, senest for

Jeg var udsat for næsten det samme.
Min genstartede bare i stedet for.

Jeg kan kun tilslutte mig Hans konklusion.

> Kan det måske være den gamle strømforsyning jeg kører med der simpelthen
> ikke kan trække det bundkort, CPU og RAM ?
> Det er også en gammel 350W der kom med tårnet.

Min var en 410W fra Chietech

> Nu har jeg lige bestilt en 750W hos SHG istedet for den gamle en.

Jeg købte denne efter anbefaling af Hans og den virker
<http://www.edbpriser.dk:80/Products/Listprices.asp?ID=391375>

--
Mvh Jan Hougaard

Bemærk spamfilter ved email.
Erstat invalid med dk.

Fra : Per Hansen

Dato : 23-01-08 20:37

"Jan Hougaard" <jahoni@jahoni.invalid> wrote in

> [...]
>
> Jeg kan kun tilslutte mig Hans konklusion.

> Min var en 410W fra Chietech

> Jeg købte denne efter anbefaling af Hans og den virker

Så er det jo meget godt at få bekræftet fra både dig og Hans at det sikkert
bare er den gamle PSU der blot er for svag til at trække den nye tunge
hardware jeg har sat i.
Den jeg besluttede mig for er en ThermalTake ToughPower 750W, som jeg tror
kan give den nødvendige kraft til at køre den nye tunge hardware.

Det er den hersens:
http://www.thermaltake.com/product/Power/ToughPower/W0117/w0117.asp
Koster rundt regnet 1000kr, jeg snuppede den efter at have læst at den
skulle være god til Dual Core CPU'ere, hvilket min XP6400+ er.

--
Per Hansen

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-01-08 21:16

"Per Hansen" <onoman99***opoetikon@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> Koster rundt regnet 1000kr, jeg snuppede den efter at have læst at den
> skulle være god til Dual Core CPU'ere, hvilket min XP6400+ er.

Hos mig triller en Q6600, 320GB harddisk, 8600GT og dvd rom uden problemer
med en 350w noname psu.

Men bigger is better når det kommer til strømforsyninger, og jeg skal da
også ha skiftet, når jeg engang får sparret sammen til et nyt gfx kort.

Bjarne K.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-01-08 10:50

Bjarne K. wrote:

> Men bigger is better når det kommer til strømforsyninger, og jeg skal da

Ikke nødvendigvis. Størrelsen har faktisk intet at sige (ejheller effekten).

Jesper Poulsen

Fra : Bjarne K.

Dato : 24-01-08 16:19

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message

> Ikke nødvendigvis. Størrelsen har faktisk intet at sige (ejheller
> effekten).
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Nå, men det var da rart at jeg ikke behøver at skifte når jeg engang får mig
taget sammen til at køben en GT8800(something).

Tror dog nu bare at min nuværende vil få lidt svært med at kunne levere
ampare nok på +12v
Det er forøvrigt kun en 300w psu der sidder i min HP.

Bjarne K.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-01-08 16:26

Bjarne K. wrote:

> Tror dog nu bare at min nuværende vil få lidt svært med at kunne levere
> ampare nok på +12v

Det er så muligt, men det er også det eneste du bør fokusere på. Det har
effekten ikke noget med at gøre...

Jesper Poulsen

Fra : Bjarne K.

Dato : 24-01-08 16:42

> Det er så muligt, men det er også det eneste du bør fokusere på. Det har
> effekten ikke noget med at gøre...

Watt har vel også lidt at sige. Der er jo noget med at I = P/U (ampare =
watt/volt)

Så en 750w burde kunne levere 62 ampare (- overhead) på 12v.

Bjarne K.

Fra : Hans

Dato : 24-01-08 16:47

Bjarne K. wrote:
> "Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message

> Watt har vel også lidt at sige. Der er jo noget med at I = P/U
> (ampare = watt/volt)
>
> Så en 750w burde kunne levere 62 ampare (- overhead) på 12v.

Den PSU du har bestilt har fire 12 Volts rails på 18 Ampere, så der er ret
højt til loftet.

Hans

Fra : Kenneth

Dato : 24-01-08 17:54

"Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote in message
> Watt har vel også lidt at sige. Der er jo noget med at I = P/U (ampare =
> watt/volt)
>
> Så en 750w burde kunne levere 62 ampare (- overhead) på 12v.

Nej det burde den nu ikke. Der er også andre steder den skal
levere strøm til end lige 12V

Kombineret på de 4x12V den har, kan den levere 56A.

Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

Fra : Bjarne K.

Dato : 24-01-08 18:51

"Kenneth" <kennethiversen1_no_more_spam@no_more_spam.hotmail.dk> wrote in
message news:4798c217$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote in message

> Nej det burde den nu ikke. Der er også andre steder den skal
> levere strøm til end lige 12V

Jo, men det er da tæt på Den side med termaltake psu'en Per linker til
reklamere da med 60 amps på 12v.

Bjarne K.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-01-08 19:05

Bjarne K. wrote:

> Jo, men det er da tæt på Den side med termaltake psu'en Per linker til
> reklamere da med 60 amps på 12v.

Der går 239W til driften af 3.3V og 5V hvis de skal levere maks strøm.
Der mangler et par vigtige oplysninger som faktisk diskvalificerer
PSU'en som værende et seriøst stykke hardware.

http://www.chieftec.com/tower-power.html
Læg mærke til "+3.3V & +5V" samt "+12V Combined".

http://northq.dk/products/powersupply/nq4775-700.html
Hvis du kigger godt efter på billedet (evt. gemmer det og zoomer ind),
kan du se at de strømme der står opgivet kun kan leveres udfra nogle
specielle forudsætninger.

Jesper Poulsen

Fra : Kenneth

Dato : 24-01-08 21:50

"Bjarne K." <bjk@ost.ppp> wrote in message
> Jo, men det er da tæt på Den side med termaltake psu'en Per linker til
> reklamere da med 60 amps på 12v.

Sjovt nok er det der jeg har de 56A fra

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-01-08 22:08

Kenneth wrote:

> Sjovt nok er det der jeg har de 56A fra

Den kan næppe levere 56A på +12V ialt.

Jesper Poulsen

Fra : Bjarne K.

Dato : 24-01-08 22:50

"Kenneth" <kennethiversen1_no_more_spam@no_more_spam.hotmail.dk> wrote in
message news:4798f977$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Sjovt nok er det der jeg har de 56A fra
>
> Med Venlig Hilsen / Best Regards
> Kenneth Iversen

Ja, det er nemt at skrive 60 (eller 56 amps) i en reklame, men hvad kan den
levere når det virketlig gælder. En test jeg lige fandt, synes dog at
antyde, at Thermaltaken har styr på tingene.

Jeg er selvf. ganske enig i at kvalitet kommer frem for kvantitet når vi
snakker psu, men watt tæller altså også, det var bare det jeg prøvede at
sige. Og når man alligevel skal ud at købe ny, kan man jo lige så godt ta'
ved.

Der er forøvrigt en side her: (til dem der ikke kender den)
http://support.asus.com/PowerSupplyCalculator/PSCalculator.aspx?SLanguage=en-us
som kan bruges til at skyde sig ind på hvor "stor" en psu man har brug for.

I.flg den burde der sidde en 500w psu i min nye HP a6233, men HP har ment at
300w var nok

Bjarne K.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-01-08 23:24

Bjarne K. wrote:

> sige. Og når man alligevel skal ud at købe ny, kan man jo lige så godt ta'
> ved.

En switchmodeforsyning yder sit bedste når den er belastet nær sit maks.
En PSU der er voldsomt overdimensioneret har lavere virkningsgrad end
en der er korrekt dimensioneret efter forholdene.

Jesper Poulsen

Fra : Bjarne K.

Dato : 25-01-08 00:01

> En switchmodeforsyning yder sit bedste når den er belastet nær sit maks.
> En PSU der er voldsomt overdimensioneret har lavere virkningsgrad end
> en der er korrekt dimensioneret efter forholdene.

Det kan godt være det er mig der er lidt for nærrig, for hvis jeg skulle
købe en ny psu, ville jeg forsøge at sikre mig, at den også kunne bruges om
2-3 år. (til nye grafikkort mm)

Bjarne K.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-01-08 09:00

Bjarne K. wrote:

> Det kan godt være det er mig der er lidt for nærrig, for hvis jeg skulle
> købe en ny psu, ville jeg forsøge at sikre mig, at den også kunne bruges om
> 2-3 år. (til nye grafikkort mm)

Om 2-3 år er den slidt op, uanset. Lytter holder ikke længe i SMPS'er
der samtidig skal trække deres køleluft fra PC'en varme indre.

Jesper Poulsen

Fra : Bjarne K.

Dato : 26-01-08 13:26

> Om 2-3 år er den slidt op, uanset. Lytter holder ikke længe i SMPS'er
> der samtidig skal trække deres køleluft fra PC'en varme indre.

> [...]

Corsair har da eller 5 års garanti ???

Bjarne K.

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-08 17:56

Bjarne K. wrote:

> "Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message

> Corsair har da eller 5 års garanti ???

Der er flere og flere prodducenter der beskriver ydelsen/egenskaberne
for PSU indenfor et bestemt temperatur vindue, jeg kunne forestille mig
at det også spilder over på garantien somehow....

med det sagt kan man godt forvente at skidtet kører mere end 2-3 år hvis
du køber kvalitet PSU (køb Seasonic så er den skid slået)

:)
Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-01-08 14:18

Bjarne K. wrote:

> Corsair har da eller 5 års garanti ???

Under hvilke driftsbetingelser?

Jesper Poulsen

Fra : Bjarne K.

Dato : 28-01-08 10:06

> Under hvilke driftsbetingelser?

At man ikke udsætter den for Lyn, ild og jordskælv Har ikke kunnet
finde noget specifike krav til driftsbetingelse.

Men garantien gælder vist kun for den første ejer.

Bjarne K.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-01-08 10:39

Bjarne K. wrote:

> At man ikke udsætter den for Lyn, ild og jordskælv Har ikke kunnet
> finde noget specifike krav til driftsbetingelse.

Så er der frie muligheder for at kalde det misligehold...

Uanset hvad, så er det dræbende for powerelektronik at blive "kølet" med
varmt luft. Ofte vil den luft der trækkes ind gennem PSU'en opvarme den
istedet for at afkøle den.

Jesper Poulsen

Fra : Kenneth

Dato : 25-01-08 02:12

> [...]
> for.
>
> I.flg den burde der sidde en 500w psu i min nye HP a6233, men HP har ment

Heh ja.. jeg skal bruge en 650W men har en 350W.
Mit nye system som jeg lige har bestilt skal have 800W.
Så kan jeg nok nøjes med en 600W

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-01-08 09:01

Kenneth wrote:

> Mit nye system som jeg lige har bestilt skal have 800W.

Hvordan har du fundet ud af det?

Fra : Kenneth

Dato : 25-01-08 10:52

> Hvordan har du fundet ud af det?

Ifølge den Asus side som Bjarne henviste til.

> Hvordan har du fundet ud af det?

Siden Asus åbenbart vil have at man overdimentionerer
så gættede jeg mig frem til det. Som sagt Asus mente
at jeg skulle bruge en 650W til mit gamle system.

Jeg bruger en 350W på nuværende tidspunkt og har gjort det siden
jeg købte delene i 2004.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-01-08 19:17

Kenneth wrote:

> så gættede jeg mig frem til det. Som sagt Asus mente

Gætværk...

Sig mig, hvornår begynder folk at kigge på specifikationer når de køber PSU?

Så slap vi for alle disse strømforsyningsindlæg...

Jesper Poulsen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 25-01-08 21:58

> Så slap vi for alle disse strømforsyningsindlæg...

Selvom jeg giver dig ret i at det er usmart at vælge en 600W PSU
når specs siger 800W, så tror jeg ikke vi slipper for PSU indlæg
hvis folk blot gik efter den påtrykte effekt på en PSU.

Folk har en tendens til at købe det billigste l*rt der sælges
med de højeste specs og det er det der giver så mange PSU
problemer.

En strømforsyning der ikke vejer noget, koster 200,- kan levere
800W og kommer i en hvid no-name kasse, den kan man lige så godt
kyle i skraldespanden fra start af :-/

Thomas
--
Mac OS X. Because making Unix user-friendly is easier than debugging
Windows.

Fra : Kenneth

Dato : 25-01-08 23:30

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in message
> Selvom jeg giver dig ret i at det er usmart at vælge en 600W PSU
> når specs siger 800W, så tror jeg ikke vi slipper for PSU indlæg
> hvis folk blot gik efter den påtrykte effekt på en PSU.

Det er ikke noget specs siger men den Asus side som der er
linket til her i tråden. Den kan ikke bruges til noget seriøst,
efter min mening.

> [...]
>
> En strømforsyning der ikke vejer noget, koster 200,- kan levere
> 800W og kommer i en hvid no-name kasse, den kan man lige så godt

Enig. Normalvis når jeg køber PSU til mig selv ender det med
at blive Enermax. Dyrt men godt

Fra : Kenneth

Dato : 25-01-08 23:27

> [...]
> PSU?
>
> Så slap vi for alle disse strømforsyningsindlæg...

Det plejer jeg såmænd også at gøre. Jeg har ikke bestilt PSU endnu.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 26-01-08 07:58

Kenneth wrote:

> Det plejer jeg såmænd også at gøre. Jeg har ikke bestilt PSU endnu.

Det var ikke specielt møntet på dig

Jesper Poulsen

Fra : Per Hansen

Dato : 24-01-08 22:56

"Bjarne K." <bjk@ost.ppp> wrote in

> [...]
> in message news:4798c217$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Jo, men det er da tæt på Den side med termaltake psu'en Per linker

Den virker ihvertfald upåklageligt.
Kom idag (torsdag) med pakkenposten kl.16, kl.17 sad den og snurede i
tårnet istedet for den gamle.

--
Per Hansen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-01-08 18:16

Bjarne K. wrote:

> Watt har vel også lidt at sige. Der er jo noget med at I = P/U (ampare =
> watt/volt)

Din formel er god nok, men din slutning er forkert.

> Så en 750w burde kunne levere 62 ampare (- overhead) på 12v.

Ja, hvis der kun var behov for 12V i maskinen. Men det er der jo ikke.
Og fordelingen af strømmen er det eneste der har betydning, så du skal
kigge i specifikationerne for at finde de værdier der er relevante.

Jesper Poulsen

Fra : Bjarne K.

Dato : 24-01-08 18:44

> [...]
> Og fordelingen af strømmen er det eneste der har betydning, så du skal
> kigge i specifikationerne for at finde de værdier der er relevante.

Jeg skriver vist også -overhead. Jeg er godt klar over at der også går lidt
til 3v og 5v mm.

Bjarne K.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-01-08 18:53

Bjarne K. wrote:

> Jeg skriver vist også -overhead. Jeg er godt klar over at der også går lidt
> til 3v og 5v mm.

Lidt?

Jesper Poulsen