Gigabyte GA-X38T-DQ6 / USB
Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 13-01-08 17:02

Hvilken BIOS indstilling gør at der slukkes for USB, så man
bruge en strømspareskinne?

Fra : Hans

Dato : 13-01-08 17:27

Karl Erik Nielsen wrote:
> Hvilken BIOS indstilling gør at der slukkes for USB, så man
> bruge en strømspareskinne?

Ingen. Det er ikke understøttet i Intels IHC9 sydbro, og der er ingen
jumpere på bundkortet til valg af +5V til USB portene.

Hans

Fra : mk\(5220\)

Dato : 13-01-08 18:40

> Ingen. Det er ikke understøttet i Intels IHC9 sydbro, og der er ingen
> jumpere på bundkortet til valg af +5V til USB portene.

Så kan jo bruge en TV-skinne i stedet.
Den virker sådan at hvis der er forbrug i første udtag så er der strøm på de
resterende.

Mvh Morten

Fra : Hans

Dato : 13-01-08 19:00

mk(5220) wrote:

> Så kan jo bruge en TV-skinne i stedet.
> Den virker sådan at hvis der er forbrug i første udtag så er der
> strøm på de resterende.

Den løsning kunne ikke holde mere end 3 dage hos mig før skinnen gav op, og
mit Gigabyte GA-P35-DQ6 bruger en del mindre strøm end Karls x38 baserede
bundkort, men det kommer selvfølgelig an på resten af bestykningen i
maskinen, såsom CPU, grafikkort, antal harddiske, optiske drev o.s.v.

Hans

Fra : mk\(5220\)

Dato : 13-01-08 22:49

> [...]
> baserede bundkort, men det kommer selvfølgelig an på resten af
> bestykningen i maskinen, såsom CPU, grafikkort, antal harddiske, optiske

Mon ikke det er relæet som kobler strøm til de resterende stik som ikke
kunne holde ?
Hvis det er korrekt er det jo ikke PC'em strømforbrug i første udtag, men
den belastning der er sluttet til de andre udtag som er afgørende for at
skinnen overlever.

Nu er hverken USB eller TV skinner måske ikke særlig kraftige. Vi har 3 USB
og 2 TV skinner i brug og har på 12 mdr måttet skifte en af hver

Mvh Morten

Fra : Hans

Dato : 13-01-08 23:03

mk(5220) wrote:

> [...]
> Hvis det er korrekt er det jo ikke PC'em strømforbrug i første udtag,
> men den belastning der er sluttet til de andre udtag som er afgørende

Der var kun tilsluttet de sædvanlige småting, såsom printer, scanner og et
par små trafoer, så det må have været belastningen på masterudtaget som
ødelagde den.

> Nu er hverken USB eller TV skinner måske ikke særlig kraftige. Vi har
> 3 USB og 2 TV skinner i brug og har på 12 mdr måttet skifte en af
> hver
Jeg har så i stedet valgt en central afbryder som slukker alt, inkl. selve
maskinen.

Hans

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 14-01-08 06:56

"Karl Erik Nielsen" <karl.erik.nielsen@nospam.gmail.com> skrev i meddelelsen
> Hvilken BIOS indstilling gør at der slukkes for USB, så man
> bruge en strømspareskinne?

Takker for svarene - har nu sat det hele til en stikdåse - som jeg så må
se om jeg kan huske at slukke.
Det har jeg hidtil også måttet gøre manuelt for mit Creative Megaworks
højttaler-sæt. Hvis det blev tilstluttet via strømspareskinnen kom der ind
imellem
nogle mystiske brag, så man kunne blive helt forskrækket!