msi northbridge driver spørgsmål
Fra : not@home.dk

Dato : 28-12-07 19:32

hej jeg har dette bundkort
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=215268 MSI K9A Platinum
Socket AM2 / AMD 580X CrossFire (ATI CrossFire Xpress 3200) / 1000

og denne cpu http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=393556 AMD
Athlon 64 X2 6400+ 3.2 GHz

og dette grafikkort
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=397676 Club 3D HD
2600XT

mit problem er at jeg ikke kan finde ud af hvor jeg henter en
northbridgedriver til dette kort ?

jeg har instaleret drivere fra ati men jeg kan ikke se andet end
southbridgedrivere i catalyst control center jeg ved ikke helt hvad
problemet er men pludselig slukker hele maskinen skærmen går i sort
nogle gange hvis jeg skal til at pakke en stor fil ud eller ligende.
der er vandkøl på det hele og jeg havde troeet at det hele var hurtigt
nok og stabilt men kan ikke helt finde ud af det med driverene håber
at nogen kan hjælpe, med hvad præcis jeg skal instalere ?

Fra : Hans

Dato : 28-12-07 20:54

not@home.dk wrote:
> [...]
> 2600XT
>
> mit problem er at jeg ikke kan finde ud af hvor jeg henter en

Nordbroen kræver ingen drivere. Det er kun sydbroen, hvor langt de fleste
perifere porte er indbygget, og driverne til selve sydbroen er faktisk kun
ACPI funktionen som jo er afhængig af operativsystemet.

> [...]
> nok og stabilt men kan ikke helt finde ud af det med driverene håber
> at nogen kan hjælpe, med hvad præcis jeg skal instalere ?

Er du sikker på at din PSU er god nok?

Hans

Fra : not@home.dk

Dato : 29-12-07 10:46

>Er du sikker på at din PSU er god nok?
>
>Hans

>LC Power Silent Giant LC6550G
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=150344 det er sådan en
jeg har, den er godt nok blevet billig siden jeg købte den , den burde
da være god nok ikke ?

Fra : Hans

Dato : 29-12-07 12:01

not@home.dk wrote:

> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=150344 det er sådan en
> jeg har, den er godt nok blevet billig siden jeg købte den , den burde
> da være god nok ikke ?

LC Power er ikke lige det man forbinder med kvalitet, og med en CPU på 125
Watt TDP som din 6400+ skal der ikke være ret meget slinger i valsen før det
går galt. PSU'en er noget nær den vigtigste del i en computer, noget man
principielt ikke bør spare på.

Hvis du vil være blot nogenlunde fremtidssikret, så kan jeg anbefale denne
Corsair PSU:

Hans

Fra : not@home.dk

Dato : 29-12-07 16:04

On Sat, 29 Dec 2007 12:00:36 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

> [...]
>

>ok så må jeg vel hellere også nævne at jeg har 2 seagate 500gb sata2 harddiske, jeg ved ikke hvor meget de sluger af strøm ,
og jeg kunne godt tænke mig at have muligheden for at sætte endnu et
hd2600xt grafikkoret i så jeg havde 2 der kørte i sli.

nå jeg vidste slet ikke at LCpower ikke var særlig godt, jeg har nu
heller aldrig haft forstand på strøm og alle de betegenlser, men skal
jeg så ikke have en på mere end550wat ? eller er den du linker til
bare bedre selv om den også "kun" er 550wat ? hvad er det som gør den
bedre ?

Fra : Hans

Dato : 29-12-07 20:32

not@home.dk wrote:

> og jeg kunne godt tænke mig at have muligheden for at sætte endnu et
> hd2600xt grafikkoret i så jeg havde 2 der kørte i sli.

Du mener nok Crossfire. SLI er en nVidia opfindelse til GeForce grafikkort.

En moderne harddisk bruger maksimalt ca. 12 Watt, og da du kun har to i
maskinen er det ikke de store forbrug det drejer sig om.

> [...]
> jeg så ikke have en på mere end550wat ? eller er den du linker til
> bare bedre selv om den også "kun" er 550wat ? hvad er det som gør den

Det handler om strøm, stabilitet og effektivitet, så der bliver afsat mindst
mulig varme i selve PSU'en.
Corsair PSU'en kan levere mere strøm selv om den er angivet til samme
effekt.

Hans

Fra : not@home.dk

Dato : 29-12-07 16:46

kan du fortælle mig hvad forskellen er på disse to
Corsair HX620W
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=217542 931kr

og

   Corsair TX650W
til 878 kr ? den sidste her er jo lidt større og samtidig en 50er
billigere hvad er grunden til det ved du det ?

jeg har læst lidt om psuer og det ser ud til at disse Corsair er ret
populære så det kunne da godt være at jeg skulle vælge sådan en

havde også tænkt på Zalman men de er ret dyre og jeg ved ikke rigtig
om det mere er navnet man betaler for der

Fra : Hans

Dato : 29-12-07 21:14

not@home.dk wrote:
> [...]
> til 878 kr ? den sidste her er jo lidt større og samtidig en 50er
> billigere hvad er grunden til det ved du det ?

TX er den nye model bygget af de samme gode komponenter som HX, men der er
ingen modular kabling som HX modellerne har, og det er jo en smagssag om man
vil betale for denne feature, selv om det er rart at der kun er de kabler i
maskinen som der er behov for, i stedet for en kage af kabler stoppet ind i
et tilfældigt hjørne af kabinettet.

> jeg har læst lidt om psuer og det ser ud til at disse Corsair er ret
> populære så det kunne da godt være at jeg skulle vælge sådan en

Uanset om du vælger HX620 eller TX650 får du en PSU som hører til de bedste
i effektklassen.

Skal det være endnu bedre hedder det Seasonic, selv om Corsairs PSU'er
faktisk er OEM modeller af Seasonics, og prisforskellen er ikke ret stor:

> havde også tænkt på Zalman men de er ret dyre og jeg ved ikke rigtig
> om det mere er navnet man betaler for der

De støjer betydeligt mere end Corsair og Seasonic PSU'er, og da du kører med
vandkøl er målet vel en støjsvag maskine?

Hans

Fra : not@home.dk

Dato : 30-12-07 16:54

> [...]
>maskinen som der er behov for, i stedet for en kage af kabler stoppet ind i

ok det er meget blæret det med at man kan nøjes med de ledninger man
skal bruge, ved du om den seasonic som du llinkede til også har det ?

> [...]
>>
>De støjer betydeligt mere end Corsair og Seasonic PSU'er, og da du kører med
>vandkøl er målet vel en støjsvag maskine?

ja den må gerne være stille , havde slet ikke tænkt på at det måske
ville kræve en ny psu at skifte bundkort og cpu, den var jo god nok
til min gamle p4 3ghz men den nye er nok lidt mere krævende, tror du
at jeg vil kunne køre med crossfire grafikkort med sådan en 620 psu ?

Fra : Hans

Dato : 30-12-07 17:30

not@home.dk wrote:

> ok det er meget blæret det med at man kan nøjes med de ledninger man
> skal bruge, ved du om den seasonic som du llinkede til også har det ?

Det har den ikke. Her skal du så vælge M12 serien:

> [...]
> til min gamle p4 3ghz men den nye er nok lidt mere krævende, tror du
> at jeg vil kunne køre med crossfire grafikkort med sådan en 620 psu ?

Den PSU jeg linker til foroven vil ikke have problemer med at køre
Crossfire, selv med hurtigere grafikkort end du bruger nu. Du skal blot
huske også og bruge det 4-polede Molexstik, som sidder lige ved siden af det
øverste PCI-Express slot, når du skal køre med to grafikkort.

Hans

Fra : not@home.dk

Dato : 30-12-07 19:26

On Sun, 30 Dec 2007 17:29:51 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>Det har den ikke. Her skal du så vælge M12 serien:
>http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=223454

ok den er måske også lige en tand for dyr til mig, jeg tror jeg holder
mig til corsair 620 eller 650, du skal have tak for oplysningerne,
godt nytår