Kongens Nytorv
Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-12-07 21:55

Jeg kom i dag til at diskutere trafikforholdene på Kongens Nytorv, jeg mener
at i 90'erne kunne man køre fra Gotersgade mod Nyhavn, og dreje til højere
mod Det Kongelige Teater. Han mener aldrig at man har kunnet køre den vej.

Hvem af os har ret?

Ivar

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-12-07 23:14

Ivar Madsen skrev:

> [...]
> mod Nyhavn, og dreje til højere mod Det Kongelige Teater.
> Han mener aldrig at man har kunnet køre den vej.

Hvis man har gemt nogle gamle udgaver af Kraks kort,
kan man tydeligt se, hvordan der kunne køres fra Store
Kongensgade hen *mod* Nyhavn. Det kunne man ifølge
Krak 1990. Gothersgade kunne du ikke komme fra, da
den var ensrettet i modsat retning. (Se city-kortet side
10-11).

Det næste Krak jeg har, er fra 1998 - der er køreretningen
*mod* Gothersgade.
--
Herluf :·)

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 06-12-07 21:16

Ivar Madsen har bragt dette til os:

> Hvem af os har ret?

Det har du, for det kunne du tidligere, køre fra St. Kgs. Gade venstre
om krinsen og enten videre ad Bredgade, Holmens Kanal - eller helt
rundt og til venstre ad Ny Adelgade eller Gothersgade.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.skolekammeraten.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 07-12-07 12:26

Poul Erik Jensen skrev bl.a.:

> Ivar Madsen har bragt dette til os:

> Det har du,

Nej.

> for det kunne du tidligere, køre fra St. Kgs. Gade venstre om krinsen
> og (...)

Ja, men Ivar Madsen taler om at køre fra Gothersgade, ikke fra Store
Kongensgade, mod Nyhavn. Gothersgade var jo ensrettet den anden vej, som
også Herluf gør opmærksom på.

--
Mvh.: Jørgen Grandt
- som oftest kun udtaler sig på egne vegne.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 07-12-07 00:29

Jørgen Grandt skrev:

(klip)

Hov! Hvem fanden har pillet ved mit pc-ur?

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.stornotime.dk

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 07-12-07 01:29

Jørgen Grandt:

> Ja, men Ivar Madsen taler om at køre fra Gothersgade,

Gothers- el. St. kongensgade er jo et fedt, når der spørges pm stykket
fra krydset og til Nyhavn - hvilket var det aktuelle.

Sådan mener jeg spørgsmålet var - og svarede derfor som jeg gjorde og
mener stadig at jeg har svaret rigtigt.

- Nhæ, jeg har ikke pillet ved dit ur ))

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 07-12-07 09:05

Poul Erik Jensen skrev bl.a.:

> Jørgen Grandt:

> Gothers- el. St. kongensgade er jo et fedt, når der spørges pm stykket
> fra krydset og til Nyhavn - hvilket var det aktuelle.

Hvor i Ivar Madsens tekst taler han om et kryds?

> - Nhæ, jeg har ikke pillet ved dit ur ))

Disse var tilovers: ))

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-12-07 09:18

Jørgen Grandt wrote:

> Hvor i Ivar Madsens tekst taler han om et kryds?

Jeg erkender at jeg ikke nævnte det, men det er det med at læse, hvad der
menes, og ikke hvad der skrives.
Det er fra Krydset St.Kongensgade/Gothersgade jeg mente. Og det var også det
vi diskuterte på arbejdet.

Ivar

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 07-12-07 09:30

Ivar Madsen skrev bl.a.:

> Jeg erkender at jeg ikke nævnte det, men det er det med at læse, hvad
> der menes, og ikke hvad der skrives.
> Det er fra Krydset St.Kongensgade/Gothersgade jeg mente.

Aha! Ja, det giver jo en vis forskel, al den stund man kan og kunne køre
ad Store Kongensgade *mod* Kongens Nytorv, men ad Gothersgade kun *fra*
Kongens Nytorv.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.hamigen.dk

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 07-12-07 10:40

Ivar Madsen skrev den 07-12-2007:

> ... men det er det med at læse, hvad der
> menes, og ikke hvad der skrives.

Tja, det kniber jo af og til for den gode Jørgen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 07-12-07 14:09

Poul Erik Jensen skrev bl.a.:

> Tja, det kniber jo af og til for den gode Jørgen

Bestemt. Nævn fem eksempler mere, please. Thi vi kan jo ikke alle være
tankelæsere.

"*Krydset* St.Kongensgade/Gothersgade"! Krydser de to gader virkelig
hinanden? Vist ikke. Nåh, nu ved jeg det: Det der skrives er ikke det
der menes, var det ikke sådan ...

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 08-12-07 04:57

Jørgen Grandt frembragte:

> "*Krydset* St.Kongensgade/Gothersgade"! Krydser de to gader virkelig
> hinanden? Vist ikke.

I daglig tale - jo så gør de - men teoretisk, pedantisk, er det
naturligvis kun de ene fortov omkring hjørnet af de to gader, der deler
fliser - eller er det en del af krydset uden navn?

> Nåh, nu ved jeg det: Det der skrives er ikke det
> der menes, var det ikke sådan ...

Alt kan fortolkes og drejes til ukendelighed - men den menneskelige
hjerne er som regel i stand til at beregne det rette resultat - ud fra
en forud opsamlet viden - omend der er flere ubekendte eller kun
delvise eller fejlagtige oplyste faktorer.

Men, ingen kan naturligvis vide alt, heller ikke Jørgen

Om emnet, hjælper det dog at have kørt hyrevogn i byen i en 25-30 år.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-12-07 11:06

Poul Erik Jensen <jep@image.dk> skrev blandt andet:

> [...]
> en forud opsamlet viden - omend der er flere ubekendte eller kun
> delvise eller fejlagtige oplyste faktorer.

Sic!

> Men, ingen kan naturligvis vide alt, heller ikke Jørgen

Du får ret og jeg får ro. Håber jeg. Jeg orker ikke at fortsætte vores
evindelige skriftsproglige uoverensstemmelser hverken på Usenet eller
andre steder.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 08-12-07 14:35

Jørgen Grandt udtrykte præcist:

> Du får ret og jeg får ro. Håber jeg. Jeg orker ikke at fortsætte vores
> evindelige skriftsproglige uoverensstemmelser hverken på Usenet eller
> andre steder.

Sic! Du er jo den første til at begynde med aparte fortolkninger af det
åbenlyse, blot fordi det ikke følger din kværulantiske sproglige
variant - eller fordi der overlades noget til læseren selv at vide.

Når Ivar Madsen spørger om "Gotersgade mod Nyhavn, og dreje til højere
mod Det Kongelige Teater", så ved enhver, med blot en ringe viden om
trafikforholdene på stedet, at det er gadestykket foran husrækken
mellem St. Kgs. gade og Nyhavn, og det er derfor ganske irrelevant at
ordkløve om det nu er den ene eller anden gade der er udgangspunktet,
der i praksis er det samme. Og det uden i øvrigt at tilføre debatten
den ønskede oplysning, som du antagelig heller ikke havde nøjagtig
eller konkret viden om.

Så du får både ret og ro - hvis du kan holde dig fra ordkløveriet. Ikke
for min skyld, for jeg lærer tit noget nyt af debatten. Og som du selv
udtrykker med din sides månedsmotto:

"Hellere bide førerulvene i haserne - end tænderne sammen og tingene i
sig!"

Men - nu har vi vist bragt debatten ud over fundatsens kæpskinner

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-12-07 01:00

"Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sig!"
>
> Men - nu har vi vist bragt debatten ud over fundatsens kæpskinner

Jeg fik altså ikke ro, selvom jeg håbede det.

XFUT: news:dk.admin.netikette

--
Jørgen Grandt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-12-07 12:24

Ivar Madsen skrev:

> Jeg erkender at jeg ikke nævnte det, men det er det med at
> læse, hvad der menes, og ikke hvad der skrives.
> Det er fra Krydset St.Kongensgade/Gothersgade jeg mente.
> Og det var også det vi diskuterte på arbejdet.

Nu, hvor der er dømt "langhalm" i tråden, vil jeg lige tilføje
at et kig på nogle bykort fra 1950'erne, hvor der kørte
sporvogne omkring "Krinsen" på Kongens Nytorv, afslører
at linjerne 1, 6, 9 og 10 kørte på det omtalte vejstykke, når
de kom fra St. Kongensgade. De samme sporvognslinjer
kørte ad Bredgade, når de skulle i modsat retning.

Linje 7 kom ad Hovedvagtsgade, standsede på vestsiden
af "Krinsen" og kørte videre til venstre ad Gothersgade.

--
Herluf :·)

Fra : Michael Olsen

Dato : 09-12-07 12:01

On 9 Dec., 12:23, "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJ...@privat.dk>
wrote:

> [...]
>
> Linje 7 kom ad Hovedvagtsgade, standsede på vestsiden
> af "Krinsen" og kørte videre til venstre ad Gothersgade.

Så kom en af mine kæpheste - sporvogne - på banen. Ovenstående er
delvist rigtigt, idet tyskerne kort efter besættelsen ensrettede
Bredgade og St. Kongensgade i hver sin retning. Inden da kørte
sporvognene i begge retninger i begge gader.

Fra min hjemmeside vognstyrer.dk er følgende eksempler på
sporvognstrafikken på Kgs. Nytorv indtil 1911.

Linie 1: http://www.vognstyrer.dk/Sporvogne/DKS/Linje1/Foto/KgsNytorv.htm

Linie 6: http://www.vognstyrer.dk/Sporvogne/DKS/Linje6/Foto/KgsNytorv.htm

Linie 9: http://www.vognstyrer.dk/Sporvogne/DKS/Linje9-2/Foto/KgsNytorv.htm

Linie 10: http://www.vognstyrer.dk/Sporvogne/DKS/Linje10/Foto/KgsNytorv.htm

Nørrebros Elektriske Sporvej: http://www.vognstyrer.dk/Sporvogne/NES/Linjenettet/Foto/Foto1.htm
giver også et godt indtryk af færdslen på torvet omkring forrige
århundredeskifte.

Med venlig hilsen
Michael Olsen