Storbyens Stednavne
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 04-11-07 19:12

Sig mig, mangler der ikke omtale af (mindst) en københavnsk gade i
Gyldendals "Storbyens Stednavne"? I hvert fald i 1.-udgaven fra 1999.

Er Christian Svendsens Gade med i en nyere udgave af bogen, Herluf?

--
Mvh.: Jørgen
www.grandts.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-11-07 19:43

Jørgen Grandt skrev:

> [...]
> gade i Gyldendals "Storbyens Stednavne"? I hvert fald i 1.-udgaven
> fra 1999. Er Christian Svendsens Gade med i en nyere udgave af

Desværre har jeg den samme udgave fra 1999, selvom jeg først
købte den i år. Den nærliggende Halgreensgade (navngivet omkring
1903) er med på mit tidligere nævnte Trap-kort fra 1906. Men
der er ikke antydning af Chr. Svendsensgade. Så den gade må
være nyere.

P.s. Underligt at fabrikant Halgreen kunne få en gade opkaldt
efter sig 30 år før sin død.

--
Herluf :·)

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 04-11-07 21:16

> [...]
> være nyere.
>
> P.s. Underligt at fabrikant Halgreen kunne få en gade opkaldt

Men den er med i "Københavnske gadenavnes historie" fra Politikens forlag
samt Evan Bogans "Københavns gadenavne ... fra Kokkedal til Ishøj og fra
Dragør til Værløse".

Svend-Erik

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 04-11-07 21:29

Svend-Erik Lindberg skrev bl.a.:

> Men den er med i "Københavnske gadenavnes historie" fra Politikens
> forlag

Du har ret, Svend-Erik! Pokkers også, jeg så tit glemmer hvilke bøger
jeg selv har stående ...

Mvh.: Jørgen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 04-11-07 21:26

Herluf Holdt, 3140 skrev bl.a.:

> Den nærliggende Halgreensgade (navngivet omkring
> 1903) er med på mit tidligere nævnte Trap-kort fra 1906. Men
> der er ikke antydning af Chr. Svendsensgade. Så den gade må
> være nyere.

Ja, det må den så være. Men den er dog med på et kort fra 29 - og if.
Kraks Husregister har den navn efter en murermester som levede
1869-1944. Spørgsmålet er hvornår gaden fik sit navn. En af dens store
beboelsesejendomme (måske dem alle) er opført 1914.

> P.s. Underligt at fabrikant Halgreen kunne få en gade opkaldt
> efter sig 30 år før sin død.

Underligt, ja. Men måske gjaldt den regel ikke dengang, at gader og veje
ikke kan navngives efter nulevende personer?

Mvh.: Jørgen

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 06-11-07 18:55

Gaden er med i Krak 1916 og det tidligste dødsfald jeg har registreret i
gaden er netop fra 1916.

Børge