Hvad er historien bag -
Fra : Tom H Petersen

Dato : 25-10-07 18:54

At man på Fyn finder bondehuse i bindingsværk, hvor de nederste tavler er
gule og de øverste hvide.?
jeg har ikke set denne skik nogen andre steder i landet.

Gætter på noget med tilhørsforhold til et gods, men jeg ved det ikke.

Jeg er spændt på om nogen her i gruppen kender forklaringen

mvh.
Tom

Fra : Ole Christiansen

Dato : 26-10-07 07:55

"Tom H Petersen" <tom.petersen@nypost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Gætter på noget med tilhørsforhold til et gods, men jeg ved det ikke.
>
> Jeg er spændt på om nogen her i gruppen kender forklaringen

Hvad er en tavle i et bindingsværk.? Er det felterne du mener.?

Fra : Tom H Petersen

Dato : 26-10-07 17:07

"Ole Christiansen" <ofc@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er en tavle i et bindingsværk.? Er det felterne du mener.?

Hej Ole

Ja-da Det er det jeg mener og tømmeret kalder jeg staver
det kan da godt være at det er oldnordisk, jeg kan ikke huske
hvor jeg har det fra.
men nu kan der ikke være tvivl om hvad jeg mener.
Tak for det.

mvh
Tom.

Fra : baskholm

Dato : 05-11-07 11:13

On 26 Okt., 17:07, "Tom H Petersen" <tom.peter...@nypost.dk> wrote:

> Ja-da Det er det jeg mener og tømmeret kalder jeg staver
> det kan da godt være at det er oldnordisk, jeg kan ikke huske
> hvor jeg har det fra.
> men nu kan der ikke være tvivl om hvad jeg mener.

prøv å søg på ordet bindingsværk; det gir en masse svar, bl. a fra
Nationalmuseet....

Børge