PC tænder, men ingen POST - idéer??
Fra : Kjeld Olesen [2000]

Dato : 24-10-07 14:08

Hej

Min PC er begyndt at have følgende skavank:

Når den tændes kommer der strøm til alle enheder - dvs alle LED's lyser,
blæserne snurrer og HD spinder delvist op.
Men PC'en komme aldrig igang med POST, dvs man kan end ikke komme i BIOS.
Der kommer end ikke et lille bip. Slukker man den så og tænder igen hurtigt
så booter den normalt i 2. 3. eller 4. forsøg.

Har haft hver af de to hard-diske taget fra, har haft DVD taget fra, har
haft grafik kort (AGP) taget ud og sat i igen. Har endnu ikke forsøgt med
RAM og CPU.

Der er ikke foretaget noget hardware ændringer for nyligt. Sidste ændring
var opgradering af RAM fra 512 MB til 1 GB for ca 1/2 år siden, og den har
kørt uproblematisk siden - nå, ja, dvs den begyndte ikke at ville detektere
DVD drevet under POST med mindre den blev rebootet. Og så kørte DVD drevet
også uden problemer.

Enhederne har aldrig været overclocked, faktisk kører den underclocked i en
bestæbelse på at gøre den så lydløs som muligt.

Er der nogen der har et bud på hvad der er galt? Defekt PSU, RAM, CPU,
motherboard, eller ...

mvh/Kjeld Olesen

PS: Ja, jeg har taget omhyggelig backup af alle data

Fra : J

Dato : 24-10-07 14:57

On Wed, 24 Oct 2007 15:08:03 +0200, "Kjeld Olesen [2000]"
<kol.nospam@crc.nospam.dk> wrote:

> [...]
>bestæbelse på at gøre den så lydløs som muligt.
>
>Er der nogen der har et bud på hvad der er galt? Defekt PSU, RAM, CPU,

Det mest sandsynlige er, at strømforsyningen er begyndt at svigte. Den
skal komme med mange spændinger, der alle skal falde indenfor et
bestemt interval. Så selvom meget lyser, kan det godt være galt.

Det, at den kan 'voldes' igang med flere forsøg, tyder også på, at en
spænding ikke er oppe hurtigt nok, før bios når timeout på sit check.

Strømforsyninger er normalt ATX-standard. Men der kan være 20 pols
stik eller moderne 24 pols stik, samt det ekstra 4 pols, der også kan
være 8 pols nuomdage. Så skal den også være kraftig nok. Men 300-500
watt er vel OK.

mvh

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-10-07 21:53

J wrote:

> være 8 pols nuomdage. Så skal den også være kraftig nok. Men 300-500
> watt er vel OK.

Effekten er revnende ligegyldig, sålænge den kan levere det strøm der
kræves.

Jesper Poulsen

Fra : Kjeld Olesen [2000]

Dato : 25-10-07 12:21

Har kigget lidt på systemets strømstyrker med Winfast SpeedGear programmet,
som fulgte med mit MB.

På PSU'en står 5V outputtet ret så klippefast på 4.999V mens 3V outputtet
hopper lidt op og ned imellem 3.1 og 3.3

Ved system voltage hopper både Vcore og Vmem. Vmem imellem 2.44 og 2.56,
Vcore imellem 1.56 og 1.6. Vddq (hvad det så er) står ret stabilt på 1.664V

Så vidt jeg da husker stod disse altid stabilt tidligere, så det er vel en
god indikation på at det er PSU'en der er træt??

Kjeld

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-10-07 12:28

Kjeld Olesen [2000] wrote:

> Har kigget lidt på systemets strømstyrker med Winfast SpeedGear programmet,
> som fulgte med mit MB.

Strømstyrke måles i ampere [A].

> Så vidt jeg da husker stod disse altid stabilt tidligere, så det er vel en
> god indikation på at det er PSU'en der er træt??

Det er der meget der kunne tyde på. Hvad har du i maskinen og hvilken
PSU forsøger at trække læsset?

Jesper Poulsen

Fra : Kjeld Olesen [2000]

Dato : 25-10-07 12:39

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message

> Strømstyrke måles i ampere [A].

Så sandt så sandt.

> Hvad har du i maskinen og hvilken PSU forsøger at trække læsset?

Der er
et Leadtek Winfast nVidia CR18D motherboard
en AMD XP 2000+ der er undercloked fra 1665 MHz til 1250 MHz. Dvs FSB er sat
til 100 MHz istedet for 133.
et Winfast AGP GeForce MX 440 grafikkort
to IDE harddiske
et DVD drev
et PCI SCSI controller kort (bruges til en scanner)

Så det er da ikke fordi den bliver trukket så hårdt

PSUen er den der fulgte med mit Antec SLK2600 kabinet, så vidt jeg kan se er
det en 300W PSU.

Kjeld

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-10-07 13:33

Kjeld Olesen [2000] wrote:

> Så det er da ikke fordi den bliver trukket så hårdt

Nej, det er jo det...

> PSUen er den der fulgte med mit Antec SLK2600 kabinet, så vidt jeg kan se er
> det en 300W PSU.

Det burde også være rigeligt. Jeg har set en Duron 1400 med et GF4
TI4200 og SCSI-diske spinne derudaf med en 235W PSU.

Jesper Poulsen

Fra : Kjeld Olesen [2000]

Dato : 25-10-07 12:29

Fra http://www.fonerbooks.com/power.htm#power%20supply%208

If the power supply comes on but you don't get a live screen, switch off and
try again. You may have to hold the power switch in for five or more seconds
before the system powers back down. If it fails to power down, you can turn
off the switch on the back of the power supply, turn off your power strip,
or unplug the cord. A PC that boots on the second or third try is most
likely suffering from a quick power_ok (or power_good) signal, coming on
before the power supply has stabilized. The presence of the power_ok signal
tells the motherboard that the power supply is stable, while its absence
tells the motherboard to stay off to protect itself. It's possible the power
supply isn't quite up to the current ATX standard or the motherboard is a
little too demanding about timing. Booting twice every time you want to turn
on the PC isn't an ideal situation, so unless you leave it on all the time,
look into buying a higher quality power supply, ideally one recommended by
the motherboard manufacturer.

OK, jeg tror en ny PSU kunne være et forsøg værd.

Kjeld

Fra : J

Dato : 25-10-07 13:04

On Thu, 25 Oct 2007 13:29:07 +0200, "Kjeld Olesen [2000]"
<kol.nospam@crc.nospam.dk> wrote:

>OK, jeg tror en ny PSU kunne være et forsøg værd.

Klap hellere hestene

Købe, købe, købe

Man prøver normalt bare med en anden (man har eller låner).

mvh

John

Fra : Kjeld Olesen [2000]

Dato : 27-10-07 18:56

.... må det vel næsten være bundkortet - eller hvad?

Har også haft RAM ude og inde igen.

vh/Kjeld

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 27-10-07 19:41

On Sat, 27 Oct 2007 19:56:24 +0200, "Kjeld Olesen [2000]"

Uden beskyttelse mod statisk el. ?
mvh Ebbe

Fra : Kjeld Olesen [2000]

Dato : 27-10-07 23:05

Hvor vil du hen? Håndtering af RAM klodser EFTER at POST problemet opstod,
kan jo dårligt være årsag til, at det er opstået???

Kjeld

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 28-10-07 08:52

On Sun, 28 Oct 2007 00:05:18 +0200, "Kjeld Olesen [2000]"
<kol.nospam@crc.nospam.dk> wrote:

>Hvor vil du hen? Håndtering af RAM klodser EFTER at POST problemet opstod,
>kan jo dårligt være årsag til, at det er opstået???
>
>Kjeld

Beklager, det var vist lidt tåget, jeg tænkte ikke på RAM, men
generelt når man har hænderne nede i maskinen, undskyld
mvh Ebbe

Fra : Kjeld Olesen [2000]

Dato : 28-10-07 21:08

> Beklager, det var vist lidt tåget, jeg tænkte ikke på RAM, men
> generelt når man har hænderne nede i maskinen, undskyld
> mvh Ebbe

Nå, ingen problem. Har iøvrigt nu også testet RAM med en ældre klods jeg
havde liggende. No luck.

Så nu er det vist tid til at sige farvel til socket A og velkommen til Core
2 Duo - dette her
(http://www.tomshardware.com/2007/05/18/fixing_your_motherboard/) er
ihvertfald for langt ude

Kjeld

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-10-07 08:21

Kjeld Olesen [2000] wrote:

> Så nu er det vist tid til at sige farvel til socket A og velkommen til Core
> 2 Duo - dette her
> (http://www.tomshardware.com/2007/05/18/fixing_your_motherboard/) er
> ihvertfald for langt ude

Det kræver en fagmand. Men hvorfor lige Intel C2D?
Bruger du din PC til mange tunge beregninger eller står den for det
meste og laver ingenting?

Jesper Poulsen

Fra : Kjeld Olesen [2000]

Dato : 29-10-07 10:47

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message

> Men hvorfor lige Intel C2D?
> Bruger du din PC til mange tunge beregninger eller står den for det
> meste og laver ingenting?

For det "meste" selvfølgelig ingenting, men meget af tiden kører den dog på
100% når den converterer RAW filer til TIFF eller JPEG billeder. En dag ude
med mit Canon EOS 5D can nemt resultere i 4 GB RAW filer der skal
converteres, og det er alligevel omkring en times arbejde (et estimat, det
kan også være at det er to timer) på 100% for min nuværende XP2000+. Hvorfor
ikke C2D?

Kjeld

Fra : Rado

Dato : 29-10-07 14:09

On Mon, 29 Oct 2007 10:47:01 +0100, "Kjeld Olesen [2000]"
> [...]

>kan også være at det er to timer) på 100% for min nuværende XP2000+. Hvorfor

Jeg brugte tidligere en Celeron 2.4 Ghz maskine til videorendering,
her tog det over 12 timer at konvertere en DVD til WMV. Nu har jeg
opgraderet til en Q6600, her tager det kun to 2 timer. Så flerkerne
CPUer er virkelig noget der rykker i nogle sammenhænge.

--
Rado

"The greatest obstacle to discovery is not ignorance
but the illusion of knowledge."

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-10-07 15:14

Kjeld Olesen [2000] wrote:

> kan også være at det er to timer) på 100% for min nuværende XP2000+. Hvorfor
> ikke C2D?

Fordi de bruger mere energi når laver meget lidt. AMD's Cool'n'Quiet er
bedre end Intel's SpeedStep.

Jesper Poulsen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 29-10-07 09:57

On Sun, 28 Oct 2007 21:07:35 +0100, "Kjeld Olesen [2000]"
> [...]

>havde liggende. No luck.
>
>Så nu er det vist tid til at sige farvel til socket A og velkommen til Core

Ha ha, det var et fint link, noget af en omgang på et MB til 300
kr
mvh Ebbe

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-10-07 10:06

Ebbe Hansen wrote:

> Ha ha, det var et fint link, noget af en omgang på et MB til 300
> kr

Det er nu ikke galt hvis man kan lave det som fusk. Det ser voldsomt ud,
men for mange er det en naturlig del af arbejdsdagen. Jeg vil dog
anbefale en Metcal (OKi) udlodde-pincet i stedet for det udloddeværktøj
der vises på billederne.

Jesper Poulsen

Fra : Rado

Dato : 29-10-07 10:49

On Mon, 29 Oct 2007 10:06:20 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Jeg vil dog
>anbefale en Metcal (OKi) udlodde-pincet i stedet for det udloddeværktøj
>der vises på billederne.

Og så lige en tinsuger bagefter, formoder jeg?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-10-07 15:16

Rado wrote:

> Og så lige en tinsuger bagefter, formoder jeg?

Tinsugetråd eller en Den-On tinsuger/udlodder.
http://www.denondic.co.jp/en/products/sc7000.html

Jesper Poulsen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 29-10-07 16:15

> [...]

>men for mange er det en naturlig del af arbejdsdagen. Jeg vil dog
>anbefale en Metcal (OKi) udlodde-pincet i stedet for det udloddeværktøj

Som tinsuger, kan jeg bedst lide den flettede kobbertråd, men vi
er jo så forskellige, det er derfor vi er mennesker og ikke dyr.
mvh Ebbe

Fra : Kjeld Olesen [2000]

Dato : 01-11-07 12:15

OK, det nye bundkort (og CPU) er monteret, og nu POST'er maskinen igen uden
problemer, med den gamle PSU.

Der var adskillige bulede capacitorer på det 4½ år gamle bundkort, og også
et par stykker, der sivede lidt i toppen.

Ret smart egentligt at der er indbygget sådan en upgrade-NU funktion, så man
ikke hænger på det gamle alt for længe

Kjeld