Birmavej på Amager
Fra : baertel

Dato : 21-10-07 10:09

Jeg har lige været på besøg hos familie på Amager.
De bor i kvarteret med navne som Sumatravej, Javavej og Birmavej.
På gadeskiltene står der virkelig Birmavej. Skulle det ikke staves
Burmavej ?

Jeg undrer mig bare -

mvh
Leif Bærtelsen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 21-10-07 10:14

"baertel" skrev bl.a.:

> På gadeskiltene står der virkelig Birmavej. Skulle det ikke staves
> Burmavej ?

Sådan stavedes landets navn på dansk åbenbart i 1922, da vejen fik sit
navn. Og man ændrer ikke 'bare' gadenavne, fordi nye tider tilskriver
andre stavemåder. Sammenlign fx med Østerrigsgade, Sverrigsgade,
Kanadavej o.m.a.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.grandts.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-10-07 10:18

baertel skrev:

> Jeg har lige været på besøg hos familie på Amager.
> De bor i kvarteret med navne som Sumatravej, Javavej
> og Birmavej. På gadeskiltene står der virkelig Birmavej.
> Skulle det ikke staves Burmavej ?

Eller Myanmarvej?

Birmavej er navngivet i 1922 efter den bagindiske
republik /Birma/, bedre kendt som Burma, men nu
officielt Myanmar. [...]
(Storbyens Stednavne, 1999)

--
Herluf :·)