P35 og ram
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-09-07 12:52

JEg har været borte fra Game'et et par på, fordi jeg valgte at gå bærbar.
Nu vil jeg dog gerne ha lidt power igen, og har sat mig for at bygge en
Intel maskine med et P35 board.

Så jeg har sidddet og ledt lidt for at finde et board med en god mængde
harddisktilslutninger.

Jeg gør i fotografi, og mit største problem er store mængder data.

Jeg er nu rendt over, at flere bundkort med P35 chipsættet skriver DDR2 -800
og DDR3 800-1066.

Jeg har dog ingen problemer med at finde DDR2 ram, der kører 1066 MHz. Men
de vil ikke kunne køre 1066 på disse boards?

Hvilket board er bare sagen i dag?

Jeg synes DDR3 ram er absurd dyre, og foreløbigt ser det ikke ud til at FSB
1333 MHz gir noget til de nuværende CPU'er.

Jeg vil være taknemmelig for et par pointers mod et klippestabilt board, der
kan håndtere FSB 1066 på DDR2ram og gerne lidt overclocking på en 2,4 GHz
Core2Duo - måske en Quad, hvis der er noget, der taler for det.

Mit brug vil være 2D-billedredigereing og DTP. - Masser af ram, Masser af
multitasking - Tunge ramslugende applikationer.
- Ingen spil. ....

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans

Dato : 18-09-07 14:51

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> board, der kan håndtere FSB 1066 på DDR2ram og gerne lidt
> overclocking på en 2,4 GHz Core2Duo - måske en Quad, hvis der er

http://www.giga-byte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=2532&ProductName=GA-P35-DQ6

Hans

Fra : Hans

Dato : 18-09-07 14:57

Hans wrote:

> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=380584
>
> http://www.giga-byte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=2532&ProductName=GA-P35-DQ6

Der er forøvrigt også det lidt billigere GA-P35-DS4 bundkort:

Hans

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 19-09-07 02:01

Hans wrote:

> [...]
>>
> Der er forøvrigt også det lidt billigere GA-P35-DS4 bundkort:

Ja, det ser fint ud. Jeg har også kigget på Gigabyte forinden, netop fordi
de er kendte for mange tilslutningsmuligheder.

Jeg har dog lige et par spørgsmål.
Begge de viste boards har noget heatpipekøling på nordbroen og lidt andet.

Der er også GA-P35-DS3 (R)(L) modellerne. Prisforskellen er helt op til 50%
fra DS3 til DQ6.
DS3 modellerne har mere traditionel passiv køling på nordbroen, er det et
problem?
Er der andre forskelle? Jeg har stirret og stirret Både mellem de
forskellige DS3 modeller og DS4 og DQ6
De forskellige onboard ting som lyd, lan, controllere, osv. ser ud til at
være identiske.
Det er yderst forvirrende. Hvad får man for de ekstra penge?

Et andet spørgsmål går på P35 Ekspress chipsættet. Efter hvad jeg skal se,
så kan boardene køre op til 1333 MHz
på FSB'en Dvs. de understøtter de nyeste CPU'er med den høje FSB, men kan
kun køre op til 1066 MHz fra nordbro til DDR2-rammene?
Og at, hvis man vil ha rammene med op i hastighed, skal man købe
GA-P35T-DQ6, der kun understøtter DDR3 ram?

Et sidste spørgsmål går på rammene. Jeg kan se, at det stadig er "in" med
dual channel, hvorfor parrede ram er at foretrække? Altså ramstænger købt i
matchede par.
Jeg har planer om at starte med 2 Gb ram, men vil gerne så hurtigt som
muligt øge mængden til 4 Gb
Bør jeg købe 2 x 1 Gb parrede ram og så igen et nyt identisk par, når der er
penge til det?
F.eks Corsair XMS2 Dominator 2 x 1GB til 1350 kr. eller Crucial til 1200 kr?

På forhånd tak.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 19-09-07 02:28

Frodo Nifinger wrote:
Lige et tillægsspørgsmål!

Bør man vælge en Core2 Quad E6600 2,4 GHz frem for en Core2 Duo E6600 2,4
GHz?

Jeg går ud fra at de omtalte Gigabyte boards ka'n håndtere Quadcores.

Jeg er til Photoshop og den slags multithreadede programmer

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans

Dato : 19-09-07 18:24

Frodo Nifinger wrote:

> Bør man vælge en Core2 Quad E6600 2,4 GHz frem for en Core2 Duo E6600
> 2,4 GHz?

Tja - Du kan jo prøve og sætte dem op imod hinanden her:
http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=868&model2=871&chart=437

> Jeg går ud fra at de omtalte Gigabyte boards ka'n håndtere Quadcores.

Det kan de.

> Jeg er til Photoshop og den slags multithreadede programmer

Lige netop Photoshop er ikke Q6600's stærke side. Det er til gengæld kodning
af video, hvad er årsagen til at jeg selv har en Q6600.

Der er også stor forskel i kravet til køling på E6850 og Q6600, og
førstnævnte kan af samme årsag overclockes mere uden at køre varm.

Hans

Fra : Hans

Dato : 19-09-07 18:16

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> til at være identiske.
> Det er yderst forvirrende. Hvad får man for de ekstra penge?

Det er det samme som med Asus bundkort, f.eks. P5N32-E SLI, Striker og
Striker Extreme, der alle har det samme print til fælles, endda så ens at
hvis man piller en label af mellem PCI-slottene, så står der faktisk Striker
Extreme på alle 3. Der er mindre forskelle i køleprofiler og bestykning på
de tre bundkort, men til gengæld er der rimelig stor forskel hvor meget det
enkelte bundkort kan overclockes uden at tilføje ekstra køling på
chipsættet.

Det samme kan du se på DS4 og DQ6, da der bl.a. er gjort mere ud af
strømforsyningen omkring cpu-soklen på DQ6 hvis du kigger nøje efter på
billederne hos Gigabyte.

Har du ingen planer om vild OC så vælg et GA-P35-DS4, men hold dig fra DS3,
da placeringen af IDE-Porten er dybt tåbelig. DS3P har ingen køling af de
mos-fets som ligger omkring cpu-soklen, så her er mulighederne for OC også
begrænset.

> [...]
> Og at, hvis man vil ha rammene med op i hastighed, skal man købe
> GA-P35T-DQ6, der kun understøtter DDR3 ram?

Korrekt. Et andet spørgsmål er, om du kan mærke forskel på 1066 og 1333 MHz.
ram, da de fleste reviews viser en ret minimal forskel, helt ude af
proportioner i forhold til prisen, ganske som den minimale forskel mellem
Core 2 Duo i 1066 og 1333 MHz. FSB.

> [...]
> muligt øge mængden til 4 Gb
> Bør jeg købe 2 x 1 Gb parrede ram og så igen et nyt identisk par, når

Udmærket idé.

> F.eks Corsair XMS2 Dominator 2 x 1GB til 1350 kr. eller Crucial til
> 1200 kr?

Du bør nok se i Gigabytes QVL for bundkortet, da f.eks. Crucial ram ikke
optræder i den, mens Corsair til gengæld er ok.

Hans

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-09-07 11:55

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> DS3, da placeringen af IDE-Porten er dybt tåbelig. DS3P har ingen køling
> af de mos-fets som ligger omkring cpu-soklen, så her er mulighederne for

Jeg har ikke de vilde planer om at pine den sidste dråbe ud af CPU'en i
benchmarks.
Jeg regner med lige at sætte FSB til 333 MHz for at få CPU'en til at gå 2997
MHz
Det siger alle jo, at den let kan med stock køleren.

Så med de ønsker om mild OC burde DS4'eren dække behovet?

> [...]
> proportioner i forhold til prisen, ganske som den minimale forskel mellem

Jeg tænkte mere, at det var en nem måde at overclocke svedsken på.
Den skal da vist lige vrides op på de 3 GHz, som jeg kan forstå,
at de fleste 2,4 Conroes gerne vil køre med stock køleren. og med standad
voltage.

Derudover blir der ikke det vilde overclocking.
Jeg har forresten læst mig til at de nye Penryn-cores er på trapperne altså
45 Nm udgavene af Conroe.
De skulle efter sigende være clockvillige og lige ha et par forbedrede
features.
Måske man lige skulle vente den måned....
Det værste, der kan ske, er, at Conroe-udgaverne falder i pris.

Hvad er forresten PSU-behovet nu om dage til sådan en maskine?
Jeg regner med at der med tiden vil sidde ca. 4 harddiske (2 ældre ATA-diske
og 2 nye SATA-diske) i dyret og at den skal op og køre med 4 Gb ram.

Grafikkortet lægger jeg ikke megen vægt på. Det må godt ha lidt ram, og det
skal kunne køre 2560 x 1600 i opløsning, da jeg ha rm mit øje sat på en 30"
skærm, når den en gang falder lidt mere i pris.
Men da jeg ikke spiller, er behovet for 3D-acceleration til at overse. - Så
en tingest med passiv køling og et fornuftigt output til skærmen, så jeg
tilfreds....

Med hensyn til CPU'en så blir det vist E6600 Core2DUO. Det er lige netop
Photoshop CS3 og Lightroom, der har prioritet - sammen med et DTP-program.
Videokonvertering må så ta den tid, det tar

Tusind tak for svarene hidtil. Det har gjort det hele lidt lettere.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans

Dato : 21-09-07 02:11

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> Det siger alle jo, at den let kan med stock køleren.
>
> Så med de ønsker om mild OC burde DS4'eren dække behovet?

Det skulle der ikke være nogen problemer med.

> [...]
> features.
> Måske man lige skulle vente den måned....
> Det værste, der kan ske, er, at Conroe-udgaverne falder i pris.

Og sådan kan vi blive ved og ved. Hvis du har et behov, så køb hvad du har
brug for her og nu. Uanset hvor meget du er på forkant med udviklingen er
det forældet om et år eller mindre.

> [...]
> Jeg regner med at der med tiden vil sidde ca. 4 harddiske (2 ældre
> ATA-diske og 2 nye SATA-diske) i dyret og at den skal op og køre med
En 500 Watt PSU i god kvalitet vil være tilstrækkelig. Gerne en Corsair
eller Seasonic.

> [...]
> Men da jeg ikke spiller, er behovet for 3D-acceleration til at
> overse. - Så en tingest med passiv køling og et fornuftigt output til

Et passivt kølet Radeon 2600PRO med 512 MB ram f.eks.

> Med hensyn til CPU'en så blir det vist E6600 Core2DUO. Det er lige
> netop Photoshop CS3 og Lightroom, der har prioritet - sammen med et
> DTP-program. Videokonvertering må så ta den tid, det tar

Hvorfor ikke en E6750?. Den er billigere end E6600, og med DDR2-800 ram kan
den med lethed køre 3.2 GHz., og med 1066 MHz. ram kan det gå hen og blive
ret vildt, bare den bliver kølet. Jeg tvivler nemlig på at du kan mærke
forskel, om rammen kører synkront eller asynkont.

> Tusind tak for svarene hidtil. Det har gjort det hele lidt lettere.

Det var så lidt.

Hans

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-09-07 13:47

> Og sådan kan vi blive ved og ved. Hvis du har et behov, så køb hvad du har
> brug for her og nu. Uanset hvor meget du er på forkant med udviklingen er
> det forældet om et år eller mindre.

Joe, det er nu ehller ikke det. Jeg får alligevel ikke bygget maskinen
før....
JEg har en konfirmation i huset medio oktober, så jeg ved godt, hvad tid og
penge skal bruges til indtil da
Lige nu skaffer jeg mig viden og oversigt
Det er jo kun min grundlæggende viden, jeg kan bruge efter, at jeg har
kigget væk i to år.

> En 500 Watt PSU i god kvalitet vil være tilstrækkelig. Gerne en Corsair
> eller Seasonic.

Åh ja, man kan se, at effektbehovet er steget kraftigt siden da....
Jeg har forresten en defekt Antec Truepower 550 W liggende - Gu ve om man
kan få den til at virke...
Den var dyr dengang.

Ellers har jeg kig på et Arctic Cooling Silentium T2 - Der indgår en 550 W
PSU - Nogen anelse om den kan det, den skal?
Antec P 180-182 og 190 er sq fede, men prisen på projektet løber vist let
løbsk, hvis ikke jeg holder det strengt i ave.

> Et passivt kølet Radeon 2600PRO med 512 MB ram f.eks.

Jeps, det ser ganske fornuftigt ud - Bare en uden mølle Det eneste, jeg
kræver, er, at det kan køre 2560 x 1600, da jeg er lidt lysten på den 30" HP
S-IPS skærm - den skal bare blive lidt billigere
Club 3D og High Tech har begge en model, der er passivt kølet og på PCI 16X.

> [...]
> blive ret vildt, bare den bliver kølet. Jeg tvivler nemlig på at du kan
> mærke forskel, om rammen kører synkront eller asynkont.

Øhh, nu forvirrer du mig!
Jeg kan godt se, at E6750 kører standard 2,66 GHz men den har da FSB 1333
MHz altså 4 x 333 MHz
Og den er lige 200 kr billigere....
Men det vil jo sige, at jeg ikke kan overclocke via FSB, men skal hæve
multiplyeren istedet.

Hvordan blir det vildt med DDR2-800 ram? Og endnu vildere med DDR2-1066?

Hvis min børnelærdom ikke svigter mig, så vinder man kun begrænset på at
køre asynkront på rammene, fordi flaskehalsen opstår i nordbroen. Det var
særligt slemt på Pentium IV, da deres pipeline var så lang, at den mistede
clockcycles hver gang.
(Idle clockcycles)
Jeg er med på at de nyere arkitekturer ikke har så lang en pipeline, og har
to, og at 1066 MHz faktisk er rigeligt til dem. Man vinder ikke rigtigt
noget på duocore ved højere FSB.

Men jeg forstår ikke argumentet med vild og vildere ved de forskellige
ramtyper, da man kun kan OC via multiplyeren. FSB'en er jo i forvejen banket
i top.

Ved E6600, havde jeg forventet at hæve FSB til 333 (1333)MHz og derved køre
asyncront med rammene, der jo kun vil køre 266 MHz (1066) men på den måde
hæve clockspeed til 2,96 MHz på CPU'en.

JEg er iøvrigt vist halvt på vej til at få tilbudt en E6600, da en kammerat
gerne vil ha en Q6600 istedet.

Jeg har ikke tænkt mig at OC for vildt - Det vinder jeg for lidt ved set i
forhold strømforbrug og bøvl.
Jeg vil bare ha en smidig maskine, der kan håndtere mine billeder uden at
kløjs for meget i det.
Jeg har tidligere ligget og rodet med vandkøling på en dualCPU maskine og
vindtunneler og jeg skal komme efter dig, men til mit brug er det ikke
umagen værd. Den maskine ku varme hele overetagen op, og jeg lagde sq ikke
en gang mærke til, om den var OC'et eller ej

> Det var så lidt.

Tak, men det er en stor hjælp - uden den er det sq ikke til at overskue det
hele.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-09-07 20:09

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> JEg er iøvrigt vist halvt på vej til at få tilbudt en E6600, da en
> kammerat gerne vil ha en Q6600 istedet.

Nå, det er jeg så alligevel ikke - han fortrød efter at ha læst benchmarks
og undesøgt, hvordan Adobe Lightroom virker
Øv, jeg stod ellers vist til at spare en plovmand der

Så må jeg jo se nærmere på hvilken CPU, jeg så skal ha....

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans

Dato : 21-09-07 23:39

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> Øv, jeg stod ellers vist til at spare en plovmand der
>
> Så må jeg jo se nærmere på hvilken CPU, jeg så skal ha....

En E6750 er stadigvæk den som giver mest for pengene, og den nye G0 stepping
er rigtig god til OC.

Du kan selvfølgelig også vente på de nye 45 nm. cpu'er, og se hvad fremtiden
bringer.

Til den tid er der sikkert også kommet nye bundkort, så hvem ved hvordan
projektet ender.

Hans

Fra : Hans

Dato : 21-09-07 23:31

Frodo Nifinger wrote:

> Åh ja, man kan se, at effektbehovet er steget kraftigt siden da....
> Jeg har forresten en defekt Antec Truepower 550 W liggende - Gu ve om
> man kan få den til at virke...
> Den var dyr dengang.

En mulig defekt PSU? Jeg ville ikke engang bare overveje at bruge den i en
ny maskine. Ud i skralderen med den.

> [...]
> Antec P 180-182 og 190 er sq fede, men prisen på projektet løber vist
> let løbsk, hvis ikke jeg holder det strengt i ave.

Øh? Du har jo planer om en 30" fladskærm, så projektet kan jo ikke være helt
billigt at gennemføre.

Der er nogle ret dårlige tegninger og billeder over kabinettet, og såvidt
jeg kan se sidder PSU'en nederst i fronten. Det betyder at luften først skal
igennem PSU'en inden den bidrager til gennemstrømning i kabinettet. Det er
en ret besynderlig konstruktion, og så synes jeg ærligt talt at det er
grimt, men det er selvfølgelig smag og behag.

> [...]
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=389793
>
> Hvordan blir det vildt med DDR2-800 ram? Og endnu vildere med
Hvis du skal køre synkront med rammen på en 1066 MHz. FSB CPU, så skal du
bruge DDR2-553 ram. På en 1333 MHz. CPU er det DDR2-667. Med DDR2-1066 ram
på en 1333 MHz. CPU kan du i princippet overclocke en E6750 til 4.3 GHz.,
hvilket er helt urealistisk, så derfor er der ingen grund til at købe den
dyre ram, da du kan overclocke en E6750 til 3.2 Ghz. med DDR2-800 ram, og
stadigvæk køre synkront indenfor ramspec.

Det er kun Core 2 Duo og Quadro i Extreme udgaverne hvor multiplieren er
ulåst, så den eneste mulighed for at køre OC på E og Q udgaverne er via FSB.
Det er muligt at der er enkelte steppings af E modellerne som er sluppet ud
med ulåst multiplier, men det er ikke standard.

> [...]
> derved køre asyncront med rammene, der jo kun vil køre 266 MHz (1066)
> men på den måde hæve clockspeed til 2,96 MHz på CPU'en.

Nej - Det er DDR2 vi taler om her. DDR2-1066 ram kører 533 MHz. på
ram-bussen, altså til ganske seriøs OC. For at udnytte DDR2-1066 ram
synkront skal der vand til i store og kolde mængder.

Hans

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 22-09-07 01:47

Hans wrote:

> Øh? Du har jo planer om en 30" fladskærm, så projektet kan jo ikke
> være helt billigt at gennemføre.

Joe, den 30" HP skærm vil jeg gerne eje, men det blir bestemt ikke nu...
Foreløbigt blir det med min nuværende Dell FWP 2005 20" skærm, som bestemt
ikke er dårlig.
Jeg kan bare ikke nøjes med den, så en mindre skærm til det løse er nok
løsningen, indtil jeg har råd til HP'en
Som det er nu, bruger jeg den 20" Dell sammen med min laptop, hvor jeg så
bruger laptoppens skærm til det løse (OE, og andre småting), mens jeg bruger
Dell'en til at se på billeder og photoredigere.

> [...]
> gennemstrømning i kabinettet. Det er en ret besynderlig konstruktion,
> og så synes jeg ærligt talt at det er grimt, men det er selvfølgelig

Well, jeg synes da, det er kønnere end de der gamers kabinetter med
glasruder og blå lys alle vegne.
Jeg har ikke set noget over det interne. Jeg har bare reageret på prisen,
udseendet, PSU'ens effekt og en oplysning om, at det var rimeligt støjsvagt.
Jeg synes herregodt om Antec P180-P182 og P190, men de er ret dyre. De 2
første kræver jo en PSU, og det sidste er oppe i 2500 kr.
Et alternativ kunne være et Chieftech, me jeg ville gerne ha noget, hvor
blæserne er oppe i 120 mm.
Desværre savnes den oplysning om blæserne på edbpriser

> [...]
> ingen grund til at købe den dyre ram, da du kan overclocke en E6750
> til 3.2 Ghz. med DDR2-800 ram, og stadigvæk køre synkront indenfor

Ahhhh, nu forstår jeg My bad. Jeg antog, at der var 4 channels fra
nordbroen til rammen og at clockfrekvensen derfor var lavere. Det er kun fra
CPU'en til Nordbroen, der er 4 channels.

Jeg mente ellers, at det netop var fordelen ved DDR-ram, at der var 2
channels fra og til rammen mod den gamle SD-ram. Dengang kunne man hæve
hastigheden fra 133 MHz til 266 MHz pga. den dobbelte pipeline.
Senere kom dual channel til og gjorde PIV'en overlegen i forhold til AMD's
XP Bartons.

Men nu forstår jeg så. Med dual channel kører hver ramstang med 533 MHz som
så gir en samlet rambus på 1066 MHz
Men har jeg ikke ret i, at den interne arbejdsfrekvens på default FSB så er
2 x 266 MHz for hver kanal?
DDR står jo for Double Data Rate! Så der er i realiteten 4 rambusser på hver
266 MHz.

> [...]
> er via FSB. Det er muligt at der er enkelte steppings af E modellerne
> som er sluppet ud med ulåst multiplier, men det er ikke standard.

Ok, synes egentligt også at kunne huske at Intels CPU'er har været låste
længe.

> Nej - Det er DDR2 vi taler om her. DDR2-1066 ram kører 533 MHz. på
> ram-bussen, altså til ganske seriøs OC. For at udnytte DDR2-1066 ram
> synkront skal der vand til i store og kolde mængder.

Ja, det kan jeg så nu forstå. DDR2-1066 kan altså køres helt op på 2132 MHz
på FSB'en
Så er der skisme plads til lidt voldsom OC
Hva dælen skal man så med DDR3 og 1333 MHz? Det er jo OC på 100% lyder som
noget Unheard off.

Det er jo glædeligt Så er de Corsair ram, jeg oprindeligt planlagde, jo
voldsom overkill.
Ha ha! Corsair PC6400 ram kan fåt til 690 kr pr 1x2 Gb under halv pris af
PC8500
Dvs. jeg kan smide 4 Gb i dyret og staidg spare penge i forhold til PC
8500 - Jubii.
Og uden det vilde hejs kan jeg alligevel gå efter 3,2 GHz. på en E6750 med
standard FSB på 1333 MHz Oc'et til 1600 MHz
Den køber jeg - Herligt.

Hvordan med Boxkøleren? skal den skiftes, eller kan den følge med til de
omtrent 3 GHz, jeg vil gå efter.
Det vil være fint om den kan være med og måske senere skiftes til noget
nærved lydløst.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans

Dato : 22-09-07 02:03

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> hvor blæserne er oppe i 120 mm.
> Desværre savnes den oplysning om blæserne på edbpriser

De fleste af Antecs kabinetter anvender 120 mm. blæsere, og jeg synes nu
ikke at prisen er så afskrækkende på P180-82, når man ser hvordan de er
opbygget.

Chieftech har mig bekendt aldrig gjort det store ud af støjdæmpning.

> [...]
> så er 2 x 266 MHz for hver kanal?
> DDR står jo for Double Data Rate! Så der er i realiteten 4 rambusser

Prøv og se her hvordan det er opbygget:
http://www.hexus.net/content/item.php?item=702&redirect=yes

Selvfølgelig opnår du en større båndbredde på rammen ved at vælge DDR2-1066,
men det giver ikke ret meget i forhold til DDR2-800 i den virkelige verden,
udover visse benchmarks selvfølgelig, men det er jo ikke det vi anvender
vores maskiner til.

> [...]
> 2132 MHz på FSB'en
> Så er der skisme plads til lidt voldsom OC
> Hva dælen skal man så med DDR3 og 1333 MHz? Det er jo OC på 100%

DDR3 ram giver endnu højere båndbredde i forhold til FSB'en, men slet ikke
en forbedring som står mål med de meget høje priser.

> [...]
> Og uden det vilde hejs kan jeg alligevel gå efter 3,2 GHz. på en
> E6750 med standard FSB på 1333 MHz Oc'et til 1600 MHz

Jeg bruger selv Corsair XMS2 TWIN2X2048-6400C4, som er et 2x1 GB
dual-channel kit:

Der er også Kingston som kører med lidt lavere spænding, og som er bedre
kølet:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2027275

> Hvordan med Boxkøleren? skal den skiftes, eller kan den følge med til
> de omtrent 3 GHz, jeg vil gå efter.
> Det vil være fint om den kan være med og måske senere skiftes til
> noget nærved lydløst.

Som jeg skrev i støjgruppen er boxkøleren ikke specielt spændende at lytte
på, men den støjer ikke alverden. Dog bør du nok købe en bedre køler når du
vil køre med OC:

Der findes nok ikke en bedre køler til prisen.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-07 17:00

Fra : Hans

Dato : 18-09-07 18:12

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:

> What Hans said! :)

Når vi nu alligevel har gang i dette bundkort, ved du så hvor mange af
blæserudgangene den nyeste betaversion af SpeedFan kan regulere?

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-07 18:49

Hans wrote:

> Når vi nu alligevel har gang i dette bundkort, ved du så hvor mange af
> blæserudgangene den nyeste betaversion af SpeedFan kan regulere?

Desværre... men ved første øjekast er den ikke meget bedre end Asus's
p5k linie.... kunne de for fanden da ikke tage ved lære af abit.

Fra : Hans

Dato : 18-09-07 19:17

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:

> Desværre... men ved første øjekast er den ikke meget bedre end Asus's
> p5k linie.... kunne de for fanden da ikke tage ved lære af abit.

Nu gjorde du mig lidt nysgerrig, så jeg hentede lige manualen til Abit IP35
Pro, og kan se jeg nok bør udskifte den varmeovn (P5N32-SLI) jeg har nu.

Her har Abit virkelig lagt sig i selen med hensyn til blæserstyring. Føj-da!

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-07 19:33

Hans wrote:

> [...]
>
> Her har Abit virkelig lagt sig i selen med hensyn til blæserstyring. Føj-da!

Det har de gjort i et pænt stykke tid faktisk og blæser/temp styring er
virkelig godt på det board. gid det DQ6 board kunne fås med Abit's
styring.

Fra : Hans

Dato : 04-10-07 19:56

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:

> Det har de gjort i et pænt stykke tid faktisk og blæser/temp styring
> er virkelig godt på det board. gid det DQ6 board kunne fås med Abit's
> styring.

Nu har jeg så fået lidt erfaringer med mit nye IP35 Pro bundkort, og det er
generelt særdeles positivt.

Der er dog et par enkelte smuttere fra Abit's engeneering folks. Bundkortets
layout er næsten perfekt, man skulle næsten tro det er fremstillet til
Antec's P1xx kabinetserie mht. placering af blæserstik og de øvrige
tilslutninger.

Dog er placeringen af de to Firewireheadere ganske uheldig, da de ender inde
under f.eks. GF 8800 seriens store køler og sikkert mange andre også, og det
er så galt at ledningerne på stikkene kommer i klemme under køleren. Havde
de to headere været rykket bare 3 cm. længere ned, så ville layout'et være
til et rent 13 tal.

Blæserstyringen er ganske rigtig genial, blot har nogen i deres
udviklingsafdeling taget en lidt uheldig beslutning omkring værdien for
minimums spændingen til AUX- og SYS-Fans. Blæserne kan kun reguleres mellem
12 og 8 Volt, hvilket er for lidt til en 120mm. 1200 rpm. blæser bliver
rigtig støjsvag når maskinen ikke belastes. Her bør den nedre grænse helt
klart sænkes til 6 Volt, hvilket jeg har tænkt mig at foreslå Abit til en
kommende biosopdatering. Styringen af CPU-Blæseren er til gengæld helt
perfekt, noget der meget gerne måtte "migrere" til de øvrige blæserudgange.

Hans

begin 666 smile.gif
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[