Lossepladserne i København S
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 30-08-07 16:10

Er der nogen af jer der har et bud på hvilke(t) år lossepladserne i
Sundbyøster og -vester lukkede? Altså dem som lå hhv. ved Amager
Strandvej nord for Øresundsvej og alle dem på og ved Amager Fælled.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.grandts.dk

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 31-08-07 10:55

> [...]
> Sundbyøster og -vester lukkede? Altså dem som lå hhv. ved Amager
> Strandvej nord for Øresundsvej og alle dem på og ved Amager Fælled.

I "Historiske Meddelelser om København" årgang 1998 er et kapitel, som
hedder "Københavns lossepladser og opfyldninger - en historisk kortlægning
og forureningsundersøgelse". Her kan man bl.a. læse følgende:
"På Amager var der losseplads på størstedelen af Amager Fælled nord for
Sjællandsbroen fra omkring 1900 til 1974 samt langs hele østkysten ved
Amager Strandvej fra slutningen af 1800-tallet til 1970'erne." Citat slut.
Årstallene passer sikkert, men i følge min erindring er angivelserne
"størstedelen af Amager Fælled" og "langs hele østkysten ved Amager
Strandvej" noget unøjagtige og overdrevne.

Mvh
Svend-Erik

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 31-08-07 15:30

Svend-Erik Lindberg skrev blandt andet:

> I "Historiske Meddelelser om København" årgang 1998 er et kapitel, som

Tak! Tænkt nok, du måtte vide den slags ...

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.stornotime.dk