Bundkort med lavt strømforbrug
Fra : Poul Erik

Dato : 21-08-07 21:01

Jeg vil gerne bygge en computer med lavt strømforbrug. Den skal bruges til
internet, Skype og hjemmekontorarbejde. Jeg har en E4400 Core 2 duo liggende
som skal bruges på kortet.

Er et Asus P5K-VM bundkort med onboard VGA et godt valg mht. strømforbrug,
eller findes der bedre alternativer.

Har i forslag til ram-type (2 x 1 GByte). Samt forslag til CPU køler.

Mvh. Poul E.

Fra : J

Dato : 22-08-07 09:57

On Tue, 21 Aug 2007 22:00:50 +0200, "Poul Erik" <ande151@c.dk> wrote:

> [...]
>eller findes der bedre alternativer.
>
>Har i forslag til ram-type (2 x 1 GByte). Samt forslag til CPU køler.

Principielt plejer man ikke at vælge bundkort ud fra strømforbrug. Der
er omtrent kun chipset på bundkort, der er varierende i strømforbrug
og bliver mere eller mindre varm. Bundkort med nvidia chipset er nok
de mest strømforbrugende.

Ellers er det det, man sætter på bundkortet, der bruger strøm: CPU,
grafikkort og ikke mindst ram.

Men onboard grafik bruger næsten altid mindre strøm end et grafikkort,
så der er du på rette vej.

Det er sådan set AMD, der er førende indenfor lavt strømforbrug med
deres dual core BE serie, der er specificeret på 45 Watt.

mvh

John

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 23-08-07 17:50

J <johnknuhtsenSP@Mail.dk> writes:

> [...]
> de mest strømforbrugende.
>
> Ellers er det det, man sætter på bundkortet, der bruger strøm: CPU,

Jeg har leget lidt med at 1/2/4 banker DDR2 RAM i en AMD64 3500+
maskine, og der var så lidt forskel i strømforbrug at det ikke var
værd at bekymre sig om.

Kai

Fra : J

Dato : 22-08-07 11:21

http://www.tomshardware.com/2007/08/21/energy-efficient_computing_options/

Fra : Poul Erik

Dato : 22-08-07 21:29

> http://www.tomshardware.com/2007/08/21/energy-efficient_computing_options/

Tak for linket . Jeg skal nok have et bundkort med onboard grafik.

P5K-VM boadet har desværre ikke DVI udgang.

Mvh. - Poul E.

Fra : Rado

Dato : 23-08-07 13:26

On Wed, 22 Aug 2007 22:29:16 +0200, "Poul Erik" <ande151@c.dk> wrote:

>Tak for linket . Jeg skal nok have et bundkort med onboard grafik.
>
>P5K-VM boadet har desværre ikke DVI udgang.

Intels G965 og G33 kort med GMA X3000/3100 onboard grafik har support
for både VGA og DVI. Der er dog kun VGA stik på kortet, vil man have
DVI skal man have fat i et sDVO ADD2 DVI adapter kort:

http://wiki.x.org/wiki/SDVOADD2Cards
http://en.wikipedia.org/wiki/SDVO

Har selv et par DG965WH kort med Q6600, hvor jeg bruger onboard
grafikkortet. Strømforbruget på en sådan maskine ligger på omkring 140
W i tomgang m. 5 diske, DVD drev og 4 kraftige blæsere.

Rado
--

"Jeg vil fastholde den påstand, at kosmisk religiøs følelse
er den stærkeste og ædleste drivkraft bag videnskabelig

Fra : Poul Erik

Dato : 23-08-07 16:54

> [...]
> grafikkortet. Strømforbruget på en sådan maskine ligger på omkring 140
> W i tomgang m. 5 diske, DVD drev og 4 kraftige blæsere.

Jeg har bestilt Asus bundkortet. Har ikke brug for DVI nu, men tak for
oplysningen om adapter kortet.

Mvh. - Poul Erik

Fra : Madsen58

Dato : 22-08-07 21:10

Poul Erik wrote:
> [...]
> strømforbrug, eller findes der bedre alternativer.
>
> Har i forslag til ram-type (2 x 1 GByte). Samt forslag til CPU køler.

Her er lidt om hvad de forskellige cpu'er bruger:
http://en.wikipedia.org/wiki/CPU_power_dissipation
--
Hilsen Madsen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-08-07 13:31

"Poul Erik" <ande151@c.dk> crashed Echelon writing

> Jeg vil gerne bygge en computer med lavt strømforbrug. Den skal bruges
> til internet, Skype og hjemmekontorarbejde. Jeg har en E4400 Core 2
> duo liggende som skal bruges på kortet.

Nu ved jeg ikke vore store kravene er for udvidelse, men en række ITX
boards er lavet med øje for lavt strømforbrug og muligvis kan du bruge det.

http://www.epiacenter.com/modules.php?name=News&file=article&sid=1143

Du kan sikkert læse mere på epiacenter om andre Core 2 Duo boards.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-08-07 15:45

Poul Erik wrote:
> Jeg vil gerne bygge en computer med lavt strømforbrug. Den skal bruges til
> internet, Skype og hjemmekontorarbejde. Jeg har en E4400 Core 2 duo liggende
> som skal bruges på kortet.

Til dit brug er du bedre tjent med en løsning baseret på Via C7.

Jesper Poulsen