Intels Matrix Raid ?
Fra : Henrik Mahler

Dato : 19-08-07 11:16

Hejsa ,... skal til at sætte en kraftig video-pc sammen

Der skal selvfølgelig bruges quadcore og raid-0

Det såkaldte matrix raid man finder i div intel-boards
har typisk 6 sata stik, har været på intels side, men
er stadig i tvivl om hvorvidt man kun kan lave ET raid
på op til 6 diske, ELLER om to seperate raid-o med 2
eller 3 diske i HVER er muligt, (sidstnævnte jeg vil)

Ved video rendering i sony vegas er det en stor fordel
at kunne placere output-filen i ET drev samtidig med at
det egentlige renderings-drev er seperat, der kan så
skrives og læses samtidig hvilket øger hastigheden

tak for enhver hjælp

Fra : Rado

Dato : 19-08-07 13:01

On 19 Aug 2007 10:15:50 GMT, Henrik Mahler <ng@paradis.dk> wrote:

> [...]
>på op til 6 diske, ELLER om to seperate raid-o med 2
>eller 3 diske i HVER er muligt, (sidstnævnte jeg vil)

Ved ikke om du har læst det her?

"On systems with an Intel® 82801GR or Intel® 82801GH controller hub,
Intel® Matrix Storage Manager allows you to create a matrix RAID
configuration with three or four hard drives that utilizes RAID 0,
RAID 5, or RAID 10, as well as continuing to provide the benefits of
RAID 0 performance and RAID 1 protection on two hard drives."

http://www.intel.com/support/chipsets/imsm/sb/cs-020681.htm

"If there is available capacity in a RAID array, it can be used to
create a second RAID volume."

http://support.intel.com/support/chipsets/imsm/sb/CS-022222.htm

Har dog ingen erfaring med det da jeg ikke har RAID enabled på mine
boards.

(Du skulle vel iøvrigt ikke have en storebror der hedder Allan? )

Rado
--

"Jeg vil fastholde den påstand, at kosmisk religiøs følelse
er den stærkeste og ædleste drivkraft bag videnskabelig

Fra : Henrik Mahler

Dato : 19-08-07 13:38

Tak for svaret, det er vist et gammelt uddrag, men
mon ikke
det gælder stadigt, hvis "volume" er et nyt
"raid-drev" så
ser det lovende ud,.. sjovt iøvrigt at se på
skærmbilledet
hvordan der "tildeles" serie-numre på diskene, jeg
har lige
siddet og tænkt på at hvis C: består af et
raid-drev hvad
så med software der er beskyttet af "challenge
responce"
der jo ofte generere den endelige kode snævert på
S/N i HD

Sådan funggere det ihvertfald på mine prg fra
IK-Multimedia

Men I dette tilfælder er S/N så
"controller-tildelt"

ingen bror ved navn Allan, men derimod en morbror
v århus

MVH HEnrik

Fra : Henrik Mahler

Dato : 19-08-07 17:14

Imens jeg, med et vist besvær, prøver at kloge mig
på Intels
hjemmeside samt via google vil jeg da lige sige at
al hjælp
stadig er velkommen, især fra folk der har rodet
med flere
raid-0 "volumes" på de senere intel boards med
matrix-raid

Foreksempel er der tvetydige meldinger hvor der
bliver talt
om op 4 diske på de nyere chips, selv om der 6
sata porte,..

Har lidt kik på Gigabytes nye P35´er af typen DS3P
sku alt
fejle er der her endu en non-intel dual-sata
controller med
raid, men det er mange steder anbefalet at benytte
intels
egne løsninger med controller direkte i chip
(bridge) for
ultra hurtig respons

Fra : Rado

Dato : 20-08-07 16:00

On 19 Aug 2007 12:37:34 GMT, Henrik Mahler <ng@paradis.dk> wrote:

>Tak for svaret, det er vist et gammelt uddrag, men
>mon ikke
>det gælder stadigt, hvis "volume" er et nyt
>"raid-drev" så
>ser det lovende ud,..

Ja spørgsmålet er måske om det er to RAID drev på det samme sæt diske,
eller på to forskellige (uafhængige) sæt diske.

> [...]
>så med software der er beskyttet af "challenge
>responce"
>der jo ofte generere den endelige kode snævert på

Har desværre ingen erfaringer med RAID overhovedet, så det kan jeg
desværre ikke svare på.

>ingen bror ved navn Allan, men derimod en morbror
>v århus

OK - det er nok ikke ham jeg tænker på, han havde ingen søstre (i alt
fald ikke da jeg gik i klasse med ham). Men han havde en lillebror der
hed Henrik.

Rado

Fra : Henrik Mahler

Dato : 20-08-07 19:37

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev:

>Ja spørgsmålet er måske om det er
>to RAID drev på det samme sæt diske,
>eller på to forskellige
>(uafhængige) sæt diske.

Hovedhjørnestenen i Matrix-Raid er helt klart
dette med "2 raids" på de samme diske, derfor
skal man holde tungen lige i munden og så nok
overveje om man har brug for at kunne nå begge
samtidig,. læsehovedet er jo ik skizofrent

Men der er mere i det end som så, og der er da
stadig muligt at 2 fysisk uafhængige raid´s er
mulige alligevel, ved ikke om raidcontrollere
med mange stik kan dette i almindelighed, men
alt andet ville da synes en smule åndsvagt al
den stund det er en fordel at kunne læse det
ene raid samtidig med der skrive på det andet

Tror jeg køber et gigabyte P35 DS3P med både
intel-matrix, og yderligere deres egen
2-porthttp://i.c.dk/ngto/gfx/buttons/a_buttons/a_knap_send.gif
http://i.c.dk/ngto/gfx/buttons/a_buttons/a_knap_send.gif
raid controller onboard, den er naturligvis
hardwired på pcb til bussen, men mener den
teoretiske båndbredde er 133 mb/s så det går

>OK - det er nok ikke ham jeg
>tænker på, han havde ingen søstre (i alt
>fald ikke da jeg gik i klasse med
>ham). Men han havde en lillebror der
>hed Henrik.

Nej ham jeg kender er selv lillebror og har
3 søstre, samt brødre, og stammer fra Skads
med aner fra sønder-jylland