Philips-dims
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 26-06-07 19:12

Se billede i dk.binaer.historie:

En bekendt på Amager har sendt mig billedet af en metaldims som måler
ca. 5 x 5 cm. Nogen som kender historien om et sådant værktøj eller hvad
det er? Den er fundet ved siden af en affaldscontainer hvori der blev
lagt en masse 'ragelse' fra et dødsbo.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.stornotime.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 26-06-07 19:19

Jørgen Grandt skrev bl.a.:

> Se billede i dk.binaer.historie:

Nå, det lykkedes ikke. Måske er binærgruppen død. Prøver nu i stedet
dk.binaer.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.nyrnberggaarden.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 26-06-07 19:26

Jørgen Grandt skrev bl.a.:

> Nå, det lykkedes ikke. Måske er binærgruppen død. Prøver nu i stedet
> dk.binaer.

Øv! Det kiksede også; gad vide hvorfor. Men nu ligger skilderiet i al
fald ude på en midlertidig side på min web:
http://www.grandts.dk/Temp/videotest.htm

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.hf-mosevang.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-06-07 19:33

On Tue, 26 Jun 2007 20:26:01 +0200, Jørgen Grandt wrote:

> nu ligger skilderiet i al fald ude ... på min web:
> http://www.grandts.dk/Temp/videotest.htm

Det er også den mest hensigtsmæssige måde.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Armand

Dato : 28-06-07 17:27

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse

> Nå, det lykkedes ikke. Måske er binærgruppen død. Prøver nu i stedet
> dk.binaer.

Phillips gør det ikke kun i fin-elektronik med også selv i noget så bastant
som svejsning.
Og billedet viser en såkaldt A-måls lære, til brug af udmåling af en
svejsnings "højde"(= A-målet), der især ved "kantsøm" (á inde i hjørner)
kan være svært at måle med andet værktøj!

Skitsen midt på pladen viser forøvrigt at "A" = højden (dybden?) af en
sådan kantsøm (hvis tværsnit er det eneste at skitsen viser) - samt at den
anden side af trekanten skulle være 1.1 gang større (hvilket min
trigonometrik ikke kan få til at passe!)

De afklippede hjørner med "3"(?); "4"; "5" og "6" svarer ligeledes
indbyrdes til benævnte A-mål hvis holdt ind i et hjørne!

Med værktøjets bund hvilende på svejseemnet og den løse trekant's
"60°"-hjørne hvilende på højden af en almindelig svejsestreng viser
"30°"-hjørnet svjh højden af dén på den radielle skala!

Læren er ikke mere historisk end at man stadig kan købe den, omend jeg
finder den mere upraktisk end forekommende "skydelære"-typer!

--
Armand.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 28-06-07 19:30

Armand skrev blandt andet:

> Læren er ikke mere historisk end at man stadig kan købe den, omend jeg
> finder den mere upraktisk end forekommende "skydelære"-typer!

Tak for den imponerende redegørelse. Så der er altså næppe tale om et
klenodie med 70 år på bagen? Hvilken slags forretninger kan man købe
dimsen i i dag? Ved hvilken slags emner der skal svejses bruger man den?

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.stornotime.dk

Fra : Armand

Dato : 28-06-07 20:48

> Tak for den imponerende redegørelse..........

Vár det et tre- eller syv- tal der var skjult af "viseren"?

> Så der er altså næppe tale om et klenodie med 70 år på bagen?
Næppe!
Den ser ikke engang særlig benyttet ud!
Selv om der findes svejseværksteder som ligner rene operationsstuer, er
svejse-omgivelser ofte meget støvede p.g.a. knust svejseslagge og
slibestøv, og i dét miljø vil viseren hurtigt komme til at slide fine
radielle spor i overfladen på grundpladen. Og dét kan man ikke sige om dit
værktøj!

> Hvilken slags forretninger kan man købe dimsen i i dag?
Sikkert ved de mest vel-assoterede tekniske forretninger hhv.
værktøjsforhandlere, og ihvertfald ved deciderede
svejse-specialforretninger!

> Ved hvilken slags emner der skal svejses bruger man den?

Generelt ved alle forekommende svejsninger hvor kravet til svejsningens
"fylde" skal kontrolleres!
Ved sammensvejsning af plader der støder op mod hinanden, er en grundig
opfyldning af en bortslebet fuge hhv. omstændig gennemsvejsning ofte
tilstrækkelig, hvorimod der ved de såkaldte "kantsømme" (á svarende til
alle de indvendige hjørner i værelset du sidder i: Gulv/væg; væg/væg og
væg/loft), hvor det oftest kun er muligt at lægge en svejsesøm i selve
hjørnet, er et behov for at angive og efterkontrollere dimensionen af
pågældende svejsesøm med et "A-mål"!

--
Armand.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 28-06-07 22:34

Armand skrev bl.a.:

> Vár det et tre- eller syv- tal der var skjult af "viseren"?

Jeg er ikke selv i besiddelse af værktøjet (endnu), kun af det billede
som en fhv. nabo på Amager har sendt til mig fordi hun ved jeg samler på
skøre ting. Nu har spurgt hende pr. mail, og så må vi jo se jo.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.nyrnberggaarden.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 30-06-07 23:19

Jørgen Grandt skrev bl.a.:

> Jeg er ikke selv i besiddelse af værktøjet (endnu), kun af det billede
> som en fhv. nabo på Amager har sendt til mig fordi hun ved jeg samler
> på skøre ting. Nu har spurgt hende pr. mail, og så må vi jo se jo.

Så ligger der en lille tegning af værktøjets nederste halvdel ude på den
midlertidige webside: http://www.grandts.dk/Temp/videotest.htm. Hjælper
det opklaringsarbejdet yderligere?

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.hf-mosevang.dk

Fra : Armand

Dato : 01-07-07 02:00

> Så ligger der en lille tegning af værktøjets nederste halvdel ude på den
> midlertidige webside: http://www.grandts.dk/Temp/videotest.htm. Hjælper
> det opklaringsarbejdet yderligere?

Det klarlagde ihvertfald at det var et syv-tal!
Til komplettering af din egen notitis á hjørnernes længde, kan du ved
lejlighed lægge hjørnerne ud til hjørnet af et ark papir af en slags og så
måle afstanden fra den afskårne flade og ud til arkets hjørne - Dét mål i
mm, skulle gerne matche det tal der er ipræget hjørnet og er det såkaldte
A-mål!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 01-07-07 02:04

> "Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse

Ups!
Fejlskitsering:
Det er ikke et otte-tal der er at læse midt i den trekantede prægning - Det
er et "a"!
Det ved siden af værende 11-tal, læser jeg som: "1.1." - Uden at jeg dog
ser nogen fornuft i dét!

--
Armand.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 01-07-07 08:58

Armand skrev bl.a.:

> Ups!
> Fejlskitsering:
> Det er ikke et otte-tal der er at læse midt i den trekantede
> prægning - Det er et "a"!

Sådan læser jeg også fotografiet, så jeg fortsætter med at forfølge
finderen, indtil hun sender mig det håndgribelige ikke-klenodie.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.hf-mosevang.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 26-06-07 22:40

Jørgen Grandt wrote:
> [...]
> ca. 5 x 5 cm. Nogen som kender historien om et sådant værktøj eller hvad
> det er? Den er fundet ved siden af en affaldscontainer hvori der blev

radio repair ?

is there a Phillips museum in Holland?

after googling

Organisation for preservation of historical Philips products

Address:
Looyenbeemd 14
5652 BH Eindhoven
Gebouw BY
Telefoon: 040-2723308
Fax: 040-2723361

email: philipsmuseum.eindhoven@philips.com

Individual visits are possible on monday, tuesday and wednesday between
10.00 and 15.00. Groupvisits also on other days by appointment.

Web page Philips Museum
The museum has it's own website which you can find at:
http://www.philipsmuseumeindhoven.nl

Hugh W

--

a wonderful artist in Denmark