A. Øje - gl. milliamperemeter 1957
Fra : Morten

Dato : 19-06-07 08:22

Hej

Jeg har fundet et gl. milliamperemeter på loppemarkedet. Umiddelbart kunne
det godt ligne noget hjemmebyg, men forarbejdsningskvaliteten "finishen" er
alligevel noget højere end man ville forvente af hjemmebyg, ikke mindst
trækassen det sidder i (forplade af noget "bakelitpapir" eller hvad det nu
hedder.
[Undskyld lidt lang tekst, de ikke så teknisk interesserede kan springe til
bunden]

Der sidder et stort drejespoleinstrument i det bærende "Dansk Standard"s
logo (har det ikke lige foran mig, men synes ikke der stod nogen fremstiller
i det, men ser alligevel ud til at være af høj kvalitet). Nedenunder sidder
en stor omskifter til at skifte range mellem 1 uA (mikroampere) og 100 mA og
derimellem. Markeringerne er ikke graveret i bakelitpladen som typisk, men
derimod er det skrevet på et stykke papir med plexiglas over til at beskytte
med.
Papiret bærer et navn "A. Øje 1957".

Det er senere bygget lidt om til også at kunne lave noget modstandsmåling,
omend jeg ikke helt har fundet ud af systemet endnu, for det fungerer ikke
på typisk vis da der ikke er nogen dB/ohm skala på instrumentet, så meningen
er nok at man regner det ud fremfor direkte aflæser ;) Den omskifter er
mindre og sidder over instrumentet og bærer også "A. Øje", men dog mærket
1971 hvis jeg husker rigtigt.
Derudover har det fået skiftet batterier til modstandsmålingen et par gange,
hver gang med tilsyneladende også A. Øje, der har skiftet det. Seneste
mærkat/papirlap er vistnok fra '94, igen A. Øje, hvor de to AA batterier til
lavohmsmåling blev tjekket og et 30(!) volt batteri til højohmsmåling blev
frakoblet da typen ikke kunne fås mere (30 v batteriet blev sidst skiftet i
'77). (De teknisk interesserede vil dog vide at det er intet problem at
finde holdere til knapceller og sætte nok sammen til 30 v)

Nu kommer så endeligt mit spørgsmål: Hvem i hulen er "A. Øje"? En glad
amatør eller en egentlig professionel fabrikant af måleinstrumenter??
Billeder kan postes i dk.binaer hvis nogen ønsker at se det.

Mvh
Morten

--
Min email er spam-sikret, så fjern z og de tre tal hvis du sender mig en
email.

Fra : Armand

Dato : 19-06-07 21:40

"Morten" <hifi_centret@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Nu kommer så endeligt mit spørgsmål: Hvem i hulen er "A. Øje"? En glad
> amatør eller en egentlig professionel fabrikant af måleinstrumenter??

Kunne det ikke også tænkes at være den mekanisme som instrumentet hører til
á noget elektronik med et antal øjer ( A; B; C; D etc,) hvor man kan måle
justere?

Står der HMAK eller SMAK præget nogetsteds på instrumentet? Dét vil indikere
hvilket værn at sagerne har været benyttet af og dermed om det er værktøj
til f.eks. en Super Sabre; en Centurion eller en Ubåd !

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 19-06-07 23:33

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>
> Kunne det ikke også tænkes at være den mekanisme som instrumentet hører
> til á noget elektronik med et antal øjer ( A; B; C; D etc,) hvor man kan

Krak finder ingen med efternavnet Øje, hvilket kan støtte min ide!

A. kan forøvrigt også stå for: "agter" - Altså "agter øje"!
Måske at det ér et ubådsinstrument??

--
Armand.

Fra : Morten

Dato : 20-06-07 14:22

Nej.
Instrumentet er en gammeldags udgave af et nymodens multimeter, bare kun
oprindeligt med ampere-måling i området 25 uA - 100 mA og så er det så
udvidet senere med en spøjs modstands-måling som jeg ikke lige helt kan se
det smarte i (omend jeg da fint kan elektronik og ohms lov nok til at
se/finde ud af hvad den gør), men det kan jo være man skulle spare dengang i
starten af '70'erne og derfor valgte at bygge instrumentet lidt om.

På et moderne multimeter er der en vælger-knap, hvor du vælger funktion og
område. Ligeledes her, her er det blot område (hvis vi ser bort fra se
senere udvidelse). Vælgeren er "naturligvis" med en gammeldags "chicken
head"-knap og under den er der et stykke håndskreven papir, beskyttet af
plexiglas, hvor værdierne er skrevet på (om man vil måle 25 uA, 1 mA, 100 mA
etc.). Det er dette stykke der er signeret "A. Øje - 1957". Og alle
sedler/mærkater vedr. batterierne og papiret ved udvidelsesvælgeren er
ligeledes signeret "A. Øje" el. blot "Ø", alt sammen med samme håndskrift,
dvs. samme person.

> Krak finder ingen med efternavnet Øje, hvilket kan støtte min ide!
>
> A. kan forøvrigt også stå for: "agter" - Altså "agter øje"!
> Måske at det ér et ubådsinstrument??

Nej, mere noget elektronikværksted, håndværker der ikke særlig tit fik brug
for det eller sådan. Synes også den ser for pæn ud til at kunne være brugt
til havs. Ved ikke hvor mange multimetre de brugte på en ubåd og ligefrem
mærkede dem med hvilken side af båden de hørte til ;)

Jeg får taget et billede i aften og poster.

Mvh
Morten

Fra : Morten

Dato : 20-06-07 18:12

Hej igen

> Krak finder ingen med efternavnet Øje, hvilket kan støtte min ide!

Ved nærmere "øje"kast tror jeg der skal stå Øye, altså med Y :D

> A. kan forøvrigt også stå for: "agter" - Altså "agter øje"!
> Måske at det ér et ubådsinstrument??

Det er også svært når man ikke har et billede ;)

Det kommer så her:
http://www.peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2&loadid=53735&noresize=yes

Så, jeg må nok reformulere mit spørgsmål: Hvem er "A. Øye"? ;)

Mvh
Morten

Fra : Bent E.

Dato : 20-06-07 19:07

> Det kommer så her:
> http://www.peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2&loadid=53735&noresize=yes

Instrumentet er et Helweg Mikkelsen, følsomhed 25 mikroamp., hvilket på den
tid var et meget
fint instr. (med knivviser og spejlskala, som det hed dengang).

A. Øye siger mig ikke noget [kender ham ikke .]

Bent E.

--
Ved mail, erstat invalid med dk

Det er usundt at spise på en tom mave.
W.C.Fields.

Fra : Morten

Dato : 20-06-07 20:12

Bent E. wrote:

> Instrumentet er et Helweg Mikkelsen, følsomhed 25 mikroamp., hvilket på
> den tid var et meget
> fint instr. (med knivviser og spejlskala, som det hed dengang).

Ah så er der alligevel et fabrikant-mærke på. Jeg siger tak for
oplysningen! :)

Mvh
Morten

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 03-07-07 16:47

Jeg har kigget på fotoet på web-siden. Det er helt sikkert ikke et
professionelt (dvs et fabriksfremstillet) måleinstrument. Det er formentlig
hjemmebygget af A. Øye i 1957 og senere modificeret/udvidet af samme. Øye må
haft et behov for at måle relativt små DC-strømme. På hvad er ikke godt at
vide. Måske har han som hobby interesseret sig for elektronik.

Man kan finde en del med navnet Øye på Krak i dag. I KRAK's vejviser fra
1957 er der i navneregistret kun anført en med det navn, nemlig Aksel Øye,
komm.lærer, Brynhildegade 8, Kbh. N. Det kunne jo være ham. Men det bliver
svært at verificere nu 50 år efter.

Hvis du vil se et professionelt universalinstrument, som anvender et
lignende drejespoleinstrument fra HM fra den tid, så kig på dette billede:

http://home20.inet.tele.dk/oz8sl/tovameter/tovameter.jpg

Mvh
Svend-Erik

Fra : Morten

Dato : 11-07-07 09:47

"Svend-Erik Lindberg" <virker@ikke.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Hvis du vil se et professionelt universalinstrument, som anvender et
> lignende drejespoleinstrument fra HM fra den tid, så kig på dette billede:

Orv. Jeg siger tusind tak!
Troede den var lidt død efterhånden, men der kan man bare se.

Ja, papirsskiven ved omskifteren ser man jo ikke på professionelle
instrumenter, men ellers synes jeg nok kassen ser forbavsende professionel
ud. Rigtig pæn svalehale-samling og det hele, idag ville man (= langt de
fleste) blot samle en sådan kasse med skruer og evt. vinkler på den
indvendige side (hvis man da ikke blot finder en passende elektronikkasse
hos den lokale pusher).

Af det elektronik jeg har "lavet" har kun én fået en hjemmelavet trækasse,
resten er enten købte kasser el. plexiglas-kasser. Det var til et byggesæt,
digital-ur med 57 mm høje tal jeg havde haft liggende samlet i et par år,
for uanset hvordan jeg vendte og drejede det kunne jeg ikke finde en
passende kasse. Så var valget at lave en plexiglaskasse el. noget andet. Jeg
havde set de ure man kunne så som lignede en træklods. Kanont, jeg laver da
en trækasse med rødt plexiglas foran; En solid egeplanke med udfræset hul
til printpladerne og rustfrie topmøtrikker til at fastgøre plexiglaspladen
med. Ser ud noget der ikke har været helt billigt, men det er jo altid svært
at gøre ens egen arbejdstid op i kr. og øre når det er noget man laver til
sig selv fordi man har lyst ;)

Mvh
Morten

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 22-06-07 00:10

Morten:

> Nu kommer så endeligt mit spørgsmål: Hvem i hulen er "A. Øje"?

En søgniong på DDD gav bl.a. denne
Navn: Elias Christensen Øye Alder: 35 Civilstand: Enkemand
Erhverv: Tømmersvend
Kilde: FT-1840 Amt: København

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen