Thyrgård i Vinding sogn Ringkøbing Amt
Fra : Claudius&Forslund

Dato : 30-04-07 10:57

Hej
Jeg vil høre om der er nogen her der ved om der er en gård der hedder
Thyrgård i Vinding sogn, eller er det en stedbetegnelse. Jeg har nemlig
stødt på det i Kirkebøger, hvor der er en del fra Thyrgård, og jeg tror ikke
de er i slægt med hinanden. Så derfor tro jeg måske det er en
stedbetegnelse.
Men er der nogen der ved mere specifik hvor det ligger. Jeg ved godt hvor
Vinding ligger, da jeg tit kommer i området.

Med venlig hilsen
Karin Forslund

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-04-07 11:34

Claudius&Forslund skrev:

> Jeg vil høre om der er nogen her der ved om der er en gård der
> hedder Thyrgård i Vinding sogn, eller er det en stedbetegnelse.
> [...]

Kan det være en af de to gårde lige nord for Resdal Station?

(På G.I.-kortet fra 1944 er det to gårde benævnt Tyregårde).

--
Herluf :·)

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-04-07 13:27

"Claudius&Forslund" <kaoc@vip.cybercity.dk> skrev Mon, 30 Apr 2007
11:57:06 +0200

>Jeg vil høre om der er nogen her der ved om der er en gård der hedder
>Thyrgård i Vinding sogn, eller er det en stedbetegnelse. Jeg har nemlig

Tyrgaard eller rettere Tyrgaarde er et kendt stednavn i Vinding sogn.
Det ligger ca. midt mellem Sørvad og Vinding kirke.

Stedet er nævnt ca. 100 gange i Espern Jespersens bog om Vinding sogn.

Det er sådan set også rigtig nok når Holt henviser til Resdal station,
altså lige bortset fra at både bane og station er nedlagt for mange år
siden.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Claudius&Forslund

Dato : 30-04-07 15:09

Jeg siger mange tak for svarerne, og jeg vil se om jeg evt. kan låne bogen
om Vinding Sogn på biblioteket.

Venlig hilsen
Karin Forslund

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-04-07 15:55

Arne Feldborg skrev:

> Det er sådan set også rigtig nok når Holt henviser til Resdal station,
> altså lige bortset fra at både bane og station er nedlagt for mange
> år siden.

Ja. Ringkøbing-Ørnhøj jernbane kørte 1911-1961, og
resten af banen (med Resdal Station), Ørnhøj-Holstebro
kørte 1925-1961. :·)

--
Herluf :·)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-05-07 07:08

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Ja. Ringkøbing-Ørnhøj jernbane kørte 1911-1961, og resten
> af banen (med [Sørvad] Station), Ørnhøj-Holstebro
> kørte 1925-1961. :·)

Rettelse:

Den omtalte station hed slet ikke Resdal, men *Sørvad*.
(Resdal er navnet på en større gård, lige vest for Sørvad St.
og Resdalhus er et trinbræt lidt længere mod vest). På nogle
andre gamle kort var det lettere at læse navnene på
stationerne og trinbrætterne. Fra Ørnhøj hedder de:

Havrsnab Trb. - Vind - Resdalhus Trb. - Sörvad
- Vennevold Trb. - Nr. Felding - Holstebro.
--
Herluf :·)

Fra : Claudius&Forslund

Dato : 02-05-07 14:15

Hej
Ja, så vi også lidt jernbanehistorie på plads. Det er jo også rart. Tak for
det.

Venlig hilsen
Karin Forslund