Paratviden søges
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 04-04-07 18:35

Hvornår var det nu det var - og hvorhenne - at vi fik

den første selvbetjeningsforretning
det første supermarked
den første discont-/lavprisbutik

i Danmark?

--
Mvh.: Jørgen Grandt
Min far og jeg har altid vidst alting. Det jeg ikke vidste, vidste han.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-04-07 18:47

Jørgen Grandt skrev:

> Hvornår var det nu det var - og hvorhenne - at vi fik
> den første selvbetjeningsforretning

"Paratviden" fra SDE:
Irma åbnede sin første selvbetjeningsbutik i 1950 i
Nykøbing Sjælland.

--
Herluf :·)

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 04-04-07 21:19

Og lidt paratviden hentet i Wikipedia:
ALDI var den første discountkæde i Danmark. Første butik åbnede i 1977.
Var det i øvrigt ikke i den nedlagte Merry biograf (på Tingvej), Jørgen?

Mvh
Svend-Erik

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 04-04-07 23:19

Svend-Erik Lindberg skrev bl.a.:

> [...]
> 1977.
> Var det i øvrigt ikke i den nedlagte Merry biograf (på Tingvej),

Foreløbig tak til Herluf og Svend-Erik. Jo, jeg mener også det var
ALDI'en i Merry der var den første, men jeg var usikker på årstallet. Og
Irma'en i Nykøbing Sjælland, var det ikke den som i mange år var den
største på hele Sjælland?

--
Mvh.: Jørgen Grandt
"Never criticize another indian until you walk a mile in his moccasins!"

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 08-04-07 16:41

Se:
http://www.dr.dk/kroeniken/1950erne/mad_indkoeb/indkoeb_selvbetjening_popup_fakta.asp
Her står lidt mere om de første supermarkeder og selvbetjeningsbutikker.
God Påske.

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 07-05-07 10:10

Det omtalte supermarked i Islev, var en Brugsen (ja, det hed det vist
dengang!?), som lukkede ca. 2004 - og blev til en Irma.

Denne forretning ligger på Slotsherrensvej - lige ved Islev St. og lige
overfor en Netto.

Ulrich Alster Klug