Den kongelige grynmølle ved Blåtårn
Fra : Ulla og Rasmus

Dato : 27-02-07 11:32

Kære Alle,

er der nogen der kan fortælle mig noget om denne mølle - evt. henvise til
materiale derom?

Fjerne aner boede, arbejdede og døde der - dt var i 1780´erne.

Mange hilsner
Ulla

Fra : baertel

Dato : 27-02-07 14:17

Det er ikke meget, men et sted at starte.

http://www.eremit.dk/ebog/bkh/1/bkh1_10.html side 495

Paralelt med denne Bygning paa Bassinets Østside opførtes samtidigt
/Provianthuset/, et Forraadskammer for Korn og Proviant til Flaadens
Behov. Herfra fik Orlogsskibene deres Forsyning, og herfra udleveredes
Naturalforpleiningen til Holmens Folk, som indtil 1625 skulde nyde den
paa Bremerholm, men derpaa fik Tilladelse til at føre den hjem. De 12
Davidsdegne fra Mesterlektien i Vor Frue Skole, der sang i Slotskirken
"naar Hs. Maj. ikke var til Prædiken, og hans Musikanter ikke
opvartede", fik ligeledes deres Kost herfra, og det hørte ikke til
Sjeldenhederne, at der tilstodes Fattige Rationer fra Provianthuset.
Chr. IV indrettede en Bagerovn her, og bagved opførte han en Hestemølle,
som var en Grynmølle til Flaadens og Hoftjenernes Forsyning.

mvh
baertel

Fra : baertel

Dato : 27-02-07 14:31