Fotograf ?
Fra : Poul Petersen

Dato : 06-02-07 09:46

Håber nogen kan hjælpe mig med at finde en fotograf, der har taget et
billede, som jeg nu er i gang med at retouchere, men jeg kan kun læse at han
havde atelier i Næstved :
Central Atelieret i Næstved
Billedet er taget omk. 1909

Venlig hilsen
Poil Petersen.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 06-02-07 11:50

Poul Petersen skrev bl.a.:

> Håber nogen kan hjælpe mig med at finde en fotograf, der har taget et
> billede, som jeg nu er i gang med at retouchere, men jeg kan kun læse at
> [...]

Det kan næstvedeksperten Peter Loumann sikkert. Og sikkert også selvom
måske heller ikke han får billedet at se ...

--
Mvh.: Jørgen Grandt
- Er det ikke morsomt der findes mennesker som

Fra : nospam@dev.nul

Dato : 06-02-07 14:18

Fotograf
Kaiser, Carl (1876- )

Født 1. April 1876 i Odense (St. Hans S.), hvor Faderen var Pakhuskarl
ved Statsbanerne, senere Stationsforstander i Bording. Efter sin
Konfirmation kom han i fotografisk Lære, først hos sin Søster, Frøken
Henriette Kaiser i Odder (52) og senere hos en Svoger i Kerteminde,
hvorefter han arbejdede som Medhjælper i Roskilde og Svendborg, indtil
han 15. Septbr. 1897 etablerede sig som Fotograf i "Søeborghus" i
Næstved.

Da han paa dette Tidspunkt kun var 21 Aar gammel, kunde han ikke faa
Næringsbevis, men hans Søster, som imidlertid havde opgivet
Forretningen i Odder, flyttede til Næstved og løste Næringsbeviset paa
hvilket Carl Kaiser drev sin Forretning, medens Søsteren bistod ham
dels som Husbestyrerinde, dels som Medhjælp i Forretningen indtil
Julen 1900.

Hans Lejemaal vedrørende Atelieret var uopsigeligt fra Husværtens Side
indtil Efteraaret 1907, men allerede i 1905 flyttede han til det
nyopførte Atelier "Centralatelieret", Axeltorv 5, og lod Atelieret i
"Søeborghus" staa ubenyttet Resten af den 10aarige Lejeperiode.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kaiser flyttede allerede i Efteraaret 1905 til et nyopført
Atelier,,kaldet "Centralatelieret" i "Fixhus" paa Axeltorvet til Trods
for, at han endnu i 2 Aar disponerede over førstnævnte Atelier, og 30.
Oktbr. 1907 averterede han, at Flytningen nu definitivt havde fundet
Sted. Han drev Atelieret paa Axeltorvet indtil 15. April 1913, da han
overdrog det til sin Medhjælper, Frøken Christine Nielsen.

Han overtog derefter en Glarmesterforretning i Stege, som han nu (Juni
1955) har drevet i over 40 Aar.

Med venlig hilsen: John Boyschau

Fra : Poul Petersen

Dato : 06-02-07 14:58

Mange tak - flot redegørelse . . .
Hilsen Poul.

Fra : Peter Loumann

Dato : 07-02-07 21:31

On Tue, 06 Feb 2007 14:17:58 +0100, nospam@dev.nul skrev bl.a.:

> Fotograf
> Kaiser, Carl (1876- )

Fornemt!

> han 15. Septbr. 1897 etablerede sig som Fotograf i "Søeborghus" i
> Næstved.

Huset kan ses her hvor der også står en linje om ham:

http://huse-i-naestved.dk/raadhus/jernbanegade6.html

med et forslag til et af hans fotos, men det er kun gætværk:

http://huse-i-naestved.dk/raadhus/jernbanegade6/rejsegilde.html

> [...]

>Han drev Atelieret paa Axeltorvet indtil 15. April 1913, da han
> overdrog det til sin Medhjælper, Frøken Christine Nielsen.

Centalatelieret er nævnt her:

http://huse-i-naestved.dk/biblio/danica-gaarden.html

Fixus blev revet ned 1960/61. Huset var bestemt ikke nyoptørt 1905, det kan
ses i en en tidlige, teknisk ikke god gengivelse he, helt t.h.:

http://huse-i-naestved.dk/biblio/axeltorv3-5_186x.html

Men atelier-kvisten med stort, nordvendt vindue sikkert nok.

> Han overtog derefter en Glarmesterforretning i Stege, som han nu (Juni
> 1955) har drevet i over 40 Aar.

195*5*? Jeg antog ellers at din kilde var Svend Arnholtz' udmærkede artikel
Gamle Næstved-Fotografer i årbogen fra Historisk Samfund for Præstø Amt.
Men det pågældende bind er fra 1954.

Han er sandsynligvis og omtalt i

Bjørn Ochsner: Fotografer i og fra Danmark til og med år 1920 (1986)

Vejviseren 1904-1906, trykt og antagelig også udarbejdet 1903, har

Fotografer: Kaiser, C., Theatergade

Den tilsv. 1920-23, trykt 1920, har:

Fotografer: Centralatelieret, Akseltorvet 5

http://huse-i-naestved.dk