Løvelbro Kro
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 15-12-06 10:59

Der var en gang en kro der hed Løvelbroe Kroe. Den lå - så vidt jeg
forstår - i Pederstrup sogn, Nørlyng herred, Viborg amt. I følge
navnet må det ligge i nærheder af Løvel, hvorfra min oldemor kommer.

Min tip-tip-oldefar Peder Nielsen Ginnerup var værtshusholder der i
første halvdel af 1800-tallet. Han levede fra 1780 til 1845, og i
kirkebogen står, at han døde på Løvelbro Kro.

Er der nogen, der ligger inde med oplysninger om denne kro? Måske oven
i købet billeder? Eller kan henvise mig til nogle oplysninger?

Jeg ved godt, at jeg kan besøge et lokalarkiv, men der er langt fra
Stevns til Pederstrup i Jylland.

Venlig hilsen
Kirsten
--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-06 17:24

Den 15-12-2006 kl. 10:58 skrev Kirsten Bjorneboe:

> Der var en gang en kro der hed Løvelbroe Kroe. Den lå - så vidt jeg
> forstår - i Pederstrup sogn, Nørlyng herred, Viborg amt. I følge
> navnet må det ligge i nærheder af Løvel, hvorfra min oldemor kommer.

Kroen eksisterer for så vidt stadigvæk, men i en anden skikkelse. Nu om
dage kalder de den en bistro og de serverer stegt flæsk med persillesovs og
andre rare sager.

Du kan jo slå adressen op på Krak eller findvej.dk:

Løvelbro Bistro
Aalborgvej 175
Pederstrup
8830 Tjele
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 16-12-06 11:29

Der findes faktisk et billede af Løvelbro Bistro (tidligere Løvelbro Kro) på
nettet.
Gå ind på http://grillbarguiden.dk/ . Klik på Grillbaroversigt og find
Løvelbro Bistro i oversigten.
Iflg. OIS er bygningen opført 1880, men der er lavet om- eller tilbygninger
i 1995. Så den gamle kro ligner nok ikke sig selv mere.

Mvh
Svend-Erik Lindberg

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 16-12-06 21:10

On Sat, 16 Dec 2006 11:28:42 +0100, "Svend-Erik Lindberg"
<virker@ikke.invalid> wrote:

> [...]
>Iflg. OIS er bygningen opført 1880, men der er lavet om- eller tilbygninger
>i 1995. Så den gamle kro ligner nok ikke sig selv mere.

Du fredsens! Hvad mon Peder Ginnerup ville sige, hvis han kan se det
fra sin himmel?

Nej, bygningen er vist ret så ombygget - han var der trods alt i
første halvdel af 1800-tallet.

Ikke et ondt ord om grillbarer. Men jeg ville nok foretrække Kurts
forslag om stegt flæsk på bistroen.

Men egentlig er jeg på jagt efter gamle historiske billeder eller
tegninger eller omtale af den oprindelige kgl. privilegerede Løvelbro
Kro.

Venlig hilsen
Kirsten
--