Skibsforlis i Sallingsund den 21 april år ~
Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-11-06 22:10

hejsa.....

Er der nogen her der ved, hvor man kan finde oplysninger om et
skibsforlis i Sallingsund den 21 april år 1800. Det skulle angiveligt
dreje sig om en lille færge der gik ned, hvorved 7 mand druknede.

Det jeg er intereseret i er primært oplysninger der kan bekræfte
hændelsen og evt. give et kort referat af hvad der skete. Det kunne feks
være en samtidig avisomtale, eller henvisning til en hjemmeside hvor
begivenheden er omtalt.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Hugh Watkins

Dato : 15-11-06 00:30

Arne Feldborg wrote:

> [...]
> hændelsen og evt. give et kort referat af hvad der skete. Det kunne feks
> være en samtidig avisomtale, eller henvisning til en hjemmeside hvor

if in UK I would also look for an inspectors report in a ministry archive

so Rigsarkiv

who owned the ferry?
forsikring?

toldvæson besætnings liste?

ask a librarian
http://www.kb.dk/
and
http://bibliotek.dk/

kirkebøger begravelse (could be a month or more after the shipwreck .
.. lige på strand )

and some danish priests kept a diary of local events
often filmed by LDS after the main books

googling
bibliotek i Blegdamsvej København

Søfartens Bibliotek
Søfartens Bibliotek er også folkebibliotek for de danske skibes
besætninger. ... Adresse: Blegdamsvej 114, 2100 København Ø Telefon:
35422610 ...
www.sbib.dk/
good for printed stuff

in UK we have courts about disposal of goods from a ship wreck
charities give new clothes to shipwrecked sailors

follow the money trail - who paid ?
børn og enke penge?

good hunting

Hugh W

at nearly midnight in Birmingham UK

--

Beta blogger
http://nanowrimo3.blogspot.com/ visiting my past

old blogger
http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-11-06 08:38

Hugh Watkins <hugh.watkins@gmail.com> skrev Tue, 14 Nov 2006 23:29:30
+0000

>if in UK I would also look for an inspectors report in a ministry archive
>
>so Rigsarkiv
>osv. osv. osv.

Nu ligger Sallingsund mig bekendt ikke i UK.

Og det fremgår iøvrigt tydeligt at det først og fremmest er en kort
orientering om hændelseforløbet jeg søger.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Hugh Watkins

Dato : 15-11-06 09:59

Arne Feldborg wrote:
> [...]
>
> Og det fremgår iøvrigt tydeligt at det først og fremmest er en kort
> orientering om hændelseforløbet jeg søger.

yes Arne
if you want to be spoon fed / børnemad . . . .
I gave you three worthwhile contacts in dk you may email or telephone

Government archives work in the same way world wide
Denmark is more prussian inspired administratively

you cannot beat getting out of your chair and getting in amongst
original documents

I had a wonderful summer at the Rigsarkiv reading mss mostly doing
danish military research

I found a lot of material that is not indexed (interleaved ephemera)
it is neither filmed nor on line (I will be uploading a sample later
this month)

like it or not you can only do that work in Copenhagen
just as to find documents about my family I have to go to London (Kew)
Wales or Bath or Bristol

the commercial versions of the England and Wales census are better than
arkivalieronline better designed and less prone to collapse, but none of
the welsh church books (other than Bishops transcripts - the equivalent
of the kontra boger) are available on film - but in about two years time
that will change

one danish resource I forgot is deep web
http://80.62.184.182/fotoweb/
they have paintings as well as photographs

Handels- og Søfartsmuseet
Maritimt museum på Kronborg, der dækker dansk søfart fra år 1400 og frem.
http://www.maritime-museum.dk/

http://www.maritime-museum.dk/videnscenter/spoergehjoernet.asp

I museets spørgehjørne kan du få svar på ofte stillede spørgsmål.
Hvis du ikke finder svar i spørgsmålene nedenfor, er du velkommen til at
skrive til os med dit spørgsmål. hg@maritime-museum

good hunting

Hugh W

Fra : nick

Dato : 15-11-06 10:51

Hej

Det er ikke færgeforliset i Feggesund sidst i maj 1844, der er blevet
skubbet lidt i tid?
Her omkom 7, heraf 6 kvinder.

Jens E.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 15-11-06 16:35

nick wrote:
> Hej
>
> Det er ikke færgeforliset i Feggesund sidst i maj 1844, der er blevet
> skubbet lidt i tid?
> Her omkom 7, heraf 6 kvinder.

Historien er ovenikøbet den, at 6 af de syv var een familie, der var på
vej hjem til Thy fra en familiebegravelse på Feggeklitgård. Og den
begravede havde begået selvmord.

Og de hører til mine aner..

mvh

Krabsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-11-06 18:35

Gert Krabsen <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev Wed, 15 Nov 2006
16:34:43 +0100

>Historien er ovenikøbet den, at 6 af de syv var een familie, der var på
>vej hjem til Thy fra en familiebegravelse på Feggeklitgård. Og den

Tak til Gert og Nick for forslaget.

Nu er jeg ganske vist ikke morsingbo, men de ægte morsingboere ville nok
være lidt kede af, at blive forvekslet med nogen der var på vej "hjem
til Thy" )

Men hvorom alting er, så er der ingen tvil om, at stedet er Sallingsund
og at datoen er den 21 april år 1800.

Nykøbing Mors kirkebog:

Den 3. May 1800. Begravet Michel Pedersen Svigaard (som tillige med 6
andre druknede i Salling Sund d. 21. apr., da den lille Færge sank med
dem).

Den 14 dec 1800. Døbt Michel. Søn af Michel Sveigaard, som druknede den
21 apr. d.A., og H: Mette Lund.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Gert Krabsen

Dato : 15-11-06 21:03

Arne Feldborg wrote:
> [...]
>
> Nu er jeg ganske vist ikke morsingbo, men de ægte morsingboere ville nok
> være lidt kede af, at blive forvekslet med nogen der var på vej "hjem

Er det ikke et fedt?

'Først da rømte de morsingbo'er
og så de forrædere fra Thy..'

> [...]
> dem).
>
> Den 14 dec 1800. Døbt Michel. Søn af Michel Sveigaard, som druknede den

Ja det må jo siges at være et argument. Har du checket de lokale aviser?

Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 18-11-06 21:55

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skibsforlis i Sallingsund den 21 april år 1800. Det skulle angiveligt
> dreje sig om en lille færge der gik ned, hvorved 7 mand druknede.

Prøv at ringe til Kristian Pedersen, der formand for lokalhistorisk arkiv i
Glyngøre (Sallingsund kommune).
Han ved rigtig meget om sejlads på fjorden omkring Sallingsund.
Han træffes også privat på 97731237

Poul E. Kristensen

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-06 12:03

Den 14-11-2006 kl. 22:10 skrev Arne Feldborg:

> [...]
> hændelsen og evt. give et kort referat af hvad der skete. Det kunne feks
> være en samtidig avisomtale, eller henvisning til en hjemmeside hvor

Jeg havde denne forespørgsel liggende i baghovedet, da jeg i dag sad og
læste i "Turistforeningen for Danmark: Salling, Fur og mors - 1944". På
side 108 kan læses følgende:

"Den 21. April 1800 sank den lille Færge med en større Ladning Stude end
den kunne bære, t Mennesker satte Livet til derved".

Ingen kildehenvisninger - bare slut-prut
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-06 12:27

Den 06-12-2006 kl. 12:02 skrev Kurt Hansen:

> den kunne bære, t Mennesker satte Livet til derved".

Aaaargh, t = 7
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-12-06 00:56

Kurt Hansen <kurt-snabela-towle-dk> skrev Wed, 6 Dec 2006 12:02:49 +0100

>Jeg havde denne forespørgsel liggende i baghovedet, da jeg i dag sad og
>læste i "Turistforeningen for Danmark: Salling, Fur og mors - 1944". På
>side 108 kan læses følgende:

Jeg havde hele tiden regnet med, at du nok kom på banen på eet eller
andet tidspunkt. Du plejer at være velorienteret om det område deroppe.

Udover de oplysninger der er kommet frem her i grupen har jeg fået nogle
henvendelser i e-mail, både med oplysning om personer der kunne tænkes
at vide noget mere og med oplysning om bøger hvor ulykken er beskrevet.

Og det var jo lige præcist det jeg søgte efter, så mange tak til alle
der har bidraget i den retning.

>"Den 21. April 1800 sank den lille Færge med en større Ladning Stude end
>den kunne bære, 7 Mennesker satte Livet til derved".

Ud fra hvad jeg har fået oplyst, så skulle tabet af de 11 stude
(ihvertfald hos visse personer) være langt det største problem i den
forbindelse.!

Een af grundene til at jeg interesserer mig for ulykken er, at den søn
den omkomne Sveigaard får født et halvt år efter sin død kommer til
Gjellerup sogn og bor dér i en årerække.

Og hvad værre er, han bliver i 1878 som en gammel mand det første offer
for en togulykke på den nyåbnede Skanderborg - Herning bane.

Gammel og døv som han var ænsede han ikke middagstoget, hvorfor toget
køret over ham og "skildte hans hans højre arm og hovedet fra det øvrige
legeme" - som den lokale avis så smukt udtrykker det.

Og som om det ikke var nok, så omkom dennes datter i 1888 som en ung
kone ved at fryse ihjel lige uden for sin egen dør. I mandens fravær var
hun gået ud for at hente tørv, men tørvestakken væltede ned over hende
og hun kunne ikke komme fri ved egen hjælp.

Først da en nabo flere timer senere kom på besøg, og undrede sig over at
børnene var alene hjemme, blev en eftersøgning sat igang. Men da det i
mellemtiden var sat ind med en voldsom snestorm (som iøvrigt også havde
forhindret manden i at vende hjem) blev hun først fundet yderligere et
par timer senere.

Nok om det. Endnu en gang tak til dem der har bidraget med relevante
oplysninger.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/